Zagen: hoe afgestraft?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zagen: hoe afgestraft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:13

Juryleden, als jullie een combinatie in de ring krijgen waarbij de ruiter voortdurend in de mond van het paard zit te spelen/zagen en het duidelijk niet om echte nageeflijkheid gaat;
Hoe laten jullie dit zien in de punten?

Scum

Re: Zagen: hoe afgestraft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:38

Dat is gewoon een storend beeld. Het komt in ieder geval bij het punt voor de hulpen terug.
En afhankelijk van hoe erg het is ook per onderdeel.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:22

Als de ruiter/amazones de hele proef aan het zagen is, heeft dit in mijn ogen niets meer met paardrijden te maken en ik straf dit ook op elk onderdeel af!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:12

Alanta schreef:
Als de ruiter/amazones de hele proef aan het zagen is, heeft dit in mijn ogen niets meer met paardrijden te maken en ik straf dit ook op elk onderdeel af!

Inderdaad Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:40

Hebben jullie wel eens zo'n combinatie in de ring gehad?

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 17:38

Ben alleen geen jurylid, maar wilde toch even melden dat ik toch wel een aantal combi`s heb zien rijden waar dit erg storend aanwezig is, echter tot mijn grote verbazing stonden deze wel iedere keer bovenin.... maar dit was toen ik nog bij de pony`s reed, dus denk dat het daar minder bij afgestrafd wordt??

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:38

aukje91 schreef:
Hebben jullie wel eens zo'n combinatie in de ring gehad?

Ik moet zeggen: helaas heb ik regelmatig zo'n combinatie in de ring!!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:44

Ik moet zeggen dat ik ze echt zelden in de ring heb.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:47

Wees er maar blij mee, ik heb ze ook liever niet in de ring

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:12

maar straffen jullie ze dan af?? Zetten jullie dan bv als opbouwend commentaar op het staatje dat ze met een stillere hand moeten rijden i.v.m. welzijn paard?? En zijn dit ponyruiters of paardenruiters??

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 06:53

Ik straf ze idd af, maar zet er ook heel duidelijk bij waarom ze een lager cijfer krijgen!! Ik heb vaker met "zagende" paarden-amazones te maken, bij de pony's zie ik het niet zo heel vaak. Ik moet ook zeggen dat ik vaker bij de paarden jureer als bij de pony's.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:44

kivas schreef:
maar straffen jullie ze dan af?? Zetten jullie dan bv als opbouwend commentaar op het staatje dat ze met een stillere hand moeten rijden i.v.m. welzijn paard?? En zijn dit ponyruiters of paardenruiters??

Ik heb eens (meer dan tien jaar geleden) commentaar gezien in een paardentijdschrift over een ponycombinatie die ik kende die notabene wel zo internationaal reden...
Het was iets van "rotbeeld met zeer onsmakelijke mond door zeer ongename ruiterhand" ofzoiets. Ik weet het niet helemaal meer maar ze werd (terecht) flink door het slijk gehaald op en nette verslaggeef manier. Ze zal op haar protocol ook wel geen compliment gehad hebben op dat gebied Knipoog
Zelfde pony had ook nog eens versleten knieën en ik vind dat je dan echt niet meer moet starten. Het ging daar duidelijk om de glorie van de amazone, die totaal niet aan het welzijn van haar pony dacht.
Hoe dan ook, ze reed dus wel zo in de hoogste regionen met die pony. Het zagen op zich zorgde dus niet voor genoeg puntenverlies. Komt denk ik ook omdat de pony al een reputatie had (al aan de OS meegedaan enzo).

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:07

Zo'n amazone had gewoon nooit op dat niveau mogen komen!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:16

Alanta schreef:
Zo'n amazone had gewoon nooit op dat niveau mogen komen!

hahaha volledig mee eens Knipoog

wonderlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:20

Knipoog ik zou schrijven dat de ruiter onrustig is met de hand Bloos
en edan hopen dayt het werkt Duivel

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:25

Ik schrijf soms bij een jury, en ben het van de 2x dat ik dit jaar heb geschreven ( jaa, heb der een dagtaak aan Clown )
Ongeveer 4 ruiters gezien die zo zaten te zagen.
Maar zoveel kan je der niet van zeggen, als ie zijn oefeningen mooi rijd enz, dan kan je niet opeens veel punten aftrekken aangezien de ruiter zaagd

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:48

Je kan straffen op het onrustige beeld dat het in de oefeningen geeft. Ook al is de oefening op zich dan mooi, door die handen is het beeld niet goed en kan je daardoor minderen in je punten. En ook op het eind bij houding en zit en aanleuning en ontspanning van het paard kan je flink minderen in de punten.

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:52

Ik heb ze ook zelden in de ring. Vaak hebben zulke mensen ook een hoop tactfouten en dat straf ik af. Als algemeen commentaar zet ik er dan bij dat ze vriendelijker met hun handen moeten zijn.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:44

Bij de FNRS proeven zie je het ook nog wel eens bij ruiters die hoger komen, weten dat het paard toch wel nageeflijk zou moeten gaan lopen maar geen idee hebben hoe dit moet.
Als het storend is in de afzonderlijke onderdelen trek ik daar al punten af en onderaan bij de handhouding/teugelhulpen kan ik dan altijd nog even kwijt waarom die punten zo laag zijn.
Is dan weer het voordeel van de F proeven waar vooral de ruiter en de hulpen zo centraal staan.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 09:18

Lusitana schreef:
Komt denk ik ook omdat de pony al een reputatie had (al aan de OS meegedaan enzo).

Ik heb nog nooit een ponyrubriek gezien op de Olympische Spelen Verward

(behalve misschien in het mennen, maar in de dressuur mogen pony's niet op de OS starten)