Met hengst op wedstrijd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

waterval123

Met hengst op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 19:24

Ik rijd nu sinds kort een hengst hij is egt heel braaf en het gaat super.
Ik wil er later ook wedstrijden mee gaan rijden.
Sommige mensen zeggen dat het onverstandig is met merries enz. en andere zeggen dat het prima kan!
nou was mijn vraag wat vinden jullie er van?

(zie mijn profiel om mijn hengst te bewonderen Haha! )

raket

Re: Met hengst op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:28

Dan moet je in ieder geval L2 met winst zijn geweest.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 19:31

raket schreef:
Dan moet je in ieder geval L2 met winst zijn geweest.

M Knipoog daar gaat het mij niet om.
wil gewoon weten wat jullie mening of ervaringen er mee zijn.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:40

Bron? Haha! Ik denk dat jij nog de 'oude' regels in gedachten hebt... het is een aantal jaren geleden veranderd.

Mijn bron zegt dit:
Citaat:
Artikel 120 Deelnemende (E)pony’s / paarden.
[...]
3. Met hengsten mag uitsluitend worden deelgenomen aan wedstrijden, indien de ruiter de leeftijd van12 jaar (pony’s) of 14 jaar (paarden) heeft bereikt en bovendien de ruiter geklasseerd is (geweest) in de klasse L2-dressuur of L-springen.

Sorry... offtopic. Bloos

Mijn mening over het starten met een hengst is dat je goed moet weten hoe het betreffende dier op andere paarden reageert... hoe reageert de hengst op een hengstige merrie op een vreemd terrein?
Mijns inziens moet het kunnen, mits je het paard aankunt en door en door weet hoe het dier in verschillende situaties reageert. Hier kun je ook een leuke discussie lezen over het starten met een hengst.

Heel veel succes met jouw dier. Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:51

mijn menig gewoon lekker starten als je zeker weet dat je hem aankan. ik had ook een hengst wou hem hengst laten had hem ingereden kwam ik erachter dat ik geen wedstrijden met hem kon starten. ik heballeen b gereden zonder winst. nu heb ik een vriendin die rijd L1 maar die zag ik toen ooknog echt niet op mn hengst rijden. terwijl ik zelf al 14 jaar rijrvaring heb alle moeilijke paarden onder mn kont heb gehad en onoficieel l2 ree met mn pony. ook vind ik het flauweul dat als je niet op je hengst zit op wedstrijdterein of er neit mee bezig bent moet hij in een goed afgesloten ruimtestaan. en sommige merrie'zijn nog erger dan een hengst en hengsten worden vaak onterecht als gevaarlijk bestempeld. reed me tmn hengst in het bos kreeg ik commentaar kindjes wouden even aaien ik zei dat het een hengst was ze vlogen weg allemaal tegen de kinderen zeggen is gevaarlijk trwijl hij zo goed als stond te slapen.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 19:52

hihi, dankje Knipoog had het verkeerd sorry. had het gehoord Tong uitsteken

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 19:56

ikke20 schreef:
mijn menig gewoon lekker starten als je zeker weet dat je hem aankan. ik had ook een hengst wou hem hengst laten had hem ingereden kwam ik erachter dat ik geen wedstrijden met hem kon starten. ik heballeen b gereden zonder winst. nu heb ik een vriendin die rijd L1 maar die zag ik toen ooknog echt niet op mn hengst rijden. terwijl ik zelf al 14 jaar rijrvaring heb alle moeilijke paarden onder mn kont heb gehad en onoficieel l2 ree met mn pony. ook vind ik het flauweul dat als je niet op je hengst zit op wedstrijdterein of er neit mee bezig bent moet hij in een goed afgesloten ruimtestaan. en sommige merrie'zijn nog erger dan een hengst en hengsten worden vaak onterecht als gevaarlijk bestempeld. reed me tmn hengst in het bos kreeg ik commentaar kindjes wouden even aaien ik zei dat het een hengst was ze vlogen weg allemaal tegen de kinderen zeggen is gevaarlijk trwijl hij zo goed als stond te slapen.

Ben het wel met je eens, vind het ook onzin dat je persé L2 gereden moet hebben.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:16

Jessbub schreef:
ikke20 schreef:

Ben het wel met je eens, vind het ook onzin dat je persé L2 gereden moet hebben.

ja ik vind het ookonzin eigenlijk moet de knhs een soort test maken warin je kan bewijzen met een hengst door middel van minimaal 4 x een proef t rijden t elaten zien dat je geschikt ben om met een hengst te starten. anky haar paard ging er toch ook vandoor op die wedstrijd kan bij elke ruiter gebeuren.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:02

Over die regel loopt ook al een topic. Ik vind die regel niet raar. Natuurlijk kunnen sommige B-ruiters beter rijden dan sommige Z-ruiters, maar je kunt moeilijk per geval een testje gaan doen of je je hengst wel aankunt. Je moet gewoon ergens een lijn trekken. En natuurlijk zijn er genoeg brave hengsten, maar de meeste reageren op concours wel even anders dan thuis en zo'n brok hormonen in bedwang houden vergt wel even wat handigheid. En dan krijg je altijd het argument "ja maar ik heb ook een hele lastige merrie", maar de meeste merries komen niet met open mond op andere paarden afgestormd en proberen ze ook niet te dekken. De meeste hengsten zijn echt even anders wat dat betreft en dan kunnen ze moeilijk bij aankomst op het concoursterrein gaan checken hoe braaf jouw hengst is.

Ik heb er een aantal gestart op concours, dan kwamen ze voor het eerst mee. Die waren thuis stuk voor stuk braaf, maar zodra ze andere paarden op het terrein in het snotje kregen dan begon het gegil. Ik kon nooit lang op het terrein blijven want dan werd de boel afgebroken. Tijdens het rijden moet je ALTIJD opletten een heel scherp blijven want dat doet zo'n hengst ook! Die willen zich toch even laten gelden. Je kunt eigenlijk niet alleen weg met een hengst, met opstappen bijvoorbeeld, opzadelen, noem maar op. Ik ben blij dat ik tegenwoordig alleen een merrie mee heb, is toch een stuk relaxter!

En dat Salinero er ook vandoor ging, dat vind ik wel zo'n flauwe vergelijking.. Ik denk dat Salinero in normale doen compleet onbestuurbaar is voor de meesten onder ons hoor! Als dat dier in beweging komt dan gebeurt er wel wat, laat staan dat jouw eigen paardje weet wat er gebeurt als ie in het stadion van Aken moet binnenlopen met een bos bloemen of wat boven zijn oren! Is wel even wat anders dan het dressuurwedstrijdje in het dorp verderop!

Maar goed, starten met een hengst, het kan wel, ligt een beetje aan het gedrag van je hengst. Maar normaal gesproken vind ik het eigenlijk onnodig een hengst hengst te laten als ie toch niet gaat dekken of wat.

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:28

ik wil hier ook wel even op reageren.. ik heb sinds kort ook een hengst, hij is 9 jaar en iedereen, maar ook echt iedereen die hem ziet/ meemaakt vraagt zich af of ie echt wel hengst is.. en ja hij is het echt !
Hij gilt niet, wordt niet druk, wild, gevaarlijk als ie een merrie ruikt, ook geen hengstige.. Heeft naast een merrie op stal gestaan, geen problemen, kan aan merries ruiken, doet niks. Staat zomers in de wei met een ruin, kortom echt de braafste die ik ken.. En JA natuurlijk hou ik het altijd in de gaten maar er is nog totaal niks gebeurt. En ik zie het ook niet meer echt gaan gebeuren ook al heb ik hem pas 4 maanden, hij heeft zich nooit als hengst gedragen..
Lang verhaal, maar wil hiermee toch laten zien dat er ook gewoon brave hengsten zijn ik vind het vervelend om vooroordelen te lezen. Natuurlijk zijn er hengsten die moeilijk zijn en heb respect voor de ruiters die ze de baas zijn, heel knap..
En ik wil ook volgend jaar proberen te starten met mn hengst maar heb geen wp in de L2 dus ga eerst wedstrijden rijden met het paard van mn vriend's tante..

@ Wow Amigo : ik snap jou laatste zin aan de ene kant wel voor de hengsten die amper te houden zijn en die niet dekken of wat dan ook, maar t hoeft niet per se, want mijn hengst dekt niet maar ik laat hem echt niet castreren, gewoon omdat het totaal onnodig is heb totaal geen problemen met hem..

Sorry voor het lange verhaal maar moest het even kwijt Haha!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:49

kaill87 schreef:
@ Wow Amigo : ik snap jou laatste zin aan de ene kant wel voor de hengsten die amper te houden zijn en die niet dekken of wat dan ook

Dat is dan vaak het geval...
Hengsten waarbij je amper merkt dat ze hengst zijn, is geen probleem. Maar meestal zijn het toch wel een beetje boefjes met een baasje die niet altijd even consequent c.q. schijtebang is waardoor het gewoon gevaarlijk wordt. Of op zijn minst gewoon lastig. Dan denk ik, doe het jezelf toch niet aan!

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:06

ja daar moet ik je gelijk in geven.. Ik kan het ook heel goed begrijpen dat het voor jezelf heel vervelend is als jij aan het losrijden bent en er loopt een hengst in je nek te hijgen.. maar ik vind het zelf gewoon vervelend dat er daardoor gelijk zoveel vooroordelen zijn over hengsten.. Er zijn er tegenwoordig genoeg die goed consequent zijn opgevoed maar daar wordt vaak amper wat van gezegd.. ik durf te wedden dat als ik eenmaal start met mijn hengst, dat bijna niemand weet dat ie hengst is Haha!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 13:52

Ik ga zo i zo eerst naar de rijvereniging ( kan goed met merries thuis in de bak rijden) en merk ik dat het daar niet gaat ga ik het ook cker! niet proberenop wedstrijd dat is vragen om problemen.
En idd die vooroordelen tja, over de brave word haast niks gezegt maar maar alteveel over die pittige ''gevaarlijke'' hengsten.
ik moet eerlijk zeggen dat ik dan ook nog nooit een ''gevaarlijke'' hengst heb mee gemaakt.

Een vriendin wil een paard kopen ook een hengst gister naar toe geweest egt een schat, loopt Z2 maar nog niet uitgebracht.

zo zie je maar weer er zijn wel degelijk brave hengsten

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:48

Mag ik vragen waarom je hem niet laat castreren?

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:55

was je vraag voor mij bedoeld shan ?
Zo ja, simpelweg omdat ik nergens in merk dat ie hengst is. Hij kan naast merries, staat met ruinen buiten, staat zomers op t land, geen problemen met rijden echt totaal helemaal niks.. je kan hem zo aan merries laten ruiken echt geen probleem. Dus zie ik geen reden om hem te laten castreren. Maar ik heb wel gelijk gezegd toen we hem kochten dat mocht ie echt hengstengedrag gaan vertonen dan laat ik hem wel castreren want het is nooit mijn bedoeling geweest om perse een hengst te kopen. Ik zag hem, heb hem gekocht maar absoluut nooit omdat ie hengst is want eigenlijk wilde ik hem bij voorbaat al laten castreren. Maar ik merk nergens aan dat ie hengst is dus doe geen onnodige ingrepen dan..

Lenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:02

Ja zoals meerdere al zeiden,
ligt aan de hengst zelf hoe reageerd hij op (hengstige) merries etc. Ik zou er zelf niet mee starten eerlijk gezegt.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:03

kaill87 schreef:
was je vraag voor mij bedoeld shan ?
Zo ja, simpelweg omdat ik nergens in merk dat ie hengst is. Hij kan naast merries, staat met ruinen buiten, staat zomers op t land, geen problemen met rijden echt totaal helemaal niks.. je kan hem zo aan merries laten ruiken echt geen probleem. Dus zie ik geen reden om hem te laten castreren. Maar ik heb wel gelijk gezegd toen we hem kochten dat mocht ie echt hengstengedrag gaan vertonen dan laat ik hem wel castreren want het is nooit mijn bedoeling geweest om perse een hengst te kopen. Ik zag hem, heb hem gekocht maar absoluut nooit omdat ie hengst is want eigenlijk wilde ik hem bij voorbaat al laten castreren. Maar ik merk nergens aan dat ie hengst is dus doe geen onnodige ingrepen dan..

Nee, die was bedoeld voor TS. Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:03

Jessbub schreef:
Een vriendin wil een paard kopen ook een hengst gister naar toe geweest egt een schat, loopt Z2 maar nog niet uitgebracht.

Als die nog niet is uitgebracht dan is dat paard 'gewoon' - (= nog niet uitgebracht/geklasseerd) Thuis is iedereen Anky Haha!

Brave hengsten zijn er zeker wel, maar in deskundige handen met uitzonderingen daargelaten vwb deskundigheid.

je moet je afvragen wat de meerwaarde is om met een hengst te starten, sowieso als hij niet de ggk is.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:05

Jessbub schreef:
Ik ga zo i zo eerst naar de rijvereniging ( kan goed met merries thuis in de bak rijden) en merk ik dat het daar niet gaat ga ik het ook cker! niet proberenop wedstrijd dat is vragen om problemen.
En idd die vooroordelen tja, over de brave word haast niks gezegt maar maar alteveel over die pittige ''gevaarlijke'' hengsten.
ik moet eerlijk zeggen dat ik dan ook nog nooit een ''gevaarlijke'' hengst heb mee gemaakt.

O, en wat bedoel je eigenlijk met: loopt Z2, maar nog niet uitgebracht.

(ook voor TS Haha! )

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:09

hihi de TS heeft t maar druk Tong uitsteken maar goed, iedereen heeft zn eigen mening over hengsten, en ik zeg ook eerlijk dat als die van mij echt duidelijk hengst zou zijn dan werd ie ook gecastreerd maar die van mij reageerd ook niet op hengstige merries hij is echt zo mak als een lammetje.. Heb ook eerlijk gezegd nooit zo makke hengst meegemaakt.
Ik kan er echt een klein kind mee laten wandelen met nog andere paarden erbij ook.
Ik weet ook niet hoe hij is opgevoed ( heb hem pas 4 maanden ) maar in ieder geval goed genoeg voor mij Haha!

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 09:14

Ik start zelf ook met een hengst. Hij is op de wedstrijden braver dan menig ander paard. Hij kijkt werkelijk nergens naar, ook niet naar hengstige merries. Volgend jaar verwachten wij de eerste veulens van hem en hij heeft toch echt natuurlijk gedekt. Het is een goedgekeurde andalusier hengst en echt super makkelijk in de omgang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:03