en nu in het nederlands!!!!!!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

whyommie

en nu in het nederlands!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 06:07

Slapen Slapen Slapen

Als instructrice gebruik ik simpele termen,paardrijden is gewoon moeilijk zeker op hoog niveau.maar ook in de basis.Hoe doen jullie dat smijten jullie met duure termen,waar we een hoop geld voor hebben moeten betalen en een hoop paarden voor hebben moeten rijden,of geven jullie net als ik de geheimen van de smid prijs?In het gewone nederlands kan ik de paarden en de ruiters veel meer uitleggen en zie ze met veel genoegen later op het wedstrijdterein terug.Hoe gaan jullie met jullie leeringen om zijn jullie net zo als ik of toch heel anders??

KiWiKo

Re: en nu in het nederlands!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 07:49

ik gebruik zeker simpele termen....... ik leg vaak meer de nadruk op wat goed gaat dan wat verkeerd gaat. Ik vraag vaak...... wat vond je zelf van die overgang/oefening? Om dan daaruit een leermoment te pakken..... Ook vraag ik heel vaak "voel je dat?? en zo ja.... wat voelde je dan?"

Soms gaan dingen wel eens de mist in, vooral nieuwe dingen....... maar dat vind ik niet erg. Bijvoorbeeld met een jong dier vanuit stap aangalopperen....... als het dier bij de minste aanwijzing aangaloppeerd, dan vind ik het niet zo heel erg als hij in de verkeerde galop gaat...... dat corrigeren we later wel weer..... maar de reactie was goed, en daar ging het dan om

Ik probeer alles wel zo duidelijk mogelijk uit te leggen........ en vragen zo duidelijk mogelijk te beantwoorden

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:20

wat versta je onder moeilijke termen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:49

KiWiko: even het aangaloperen... en dan vanuit draf.... tig keer verkeerde galop... uitleg uitleg uitleg (= binnen hier buiten been daar blabla) of 'trucje' (stelling meer naar buiten, schouder vrij maken) of ala ér zijn meer jonge paarden die de goede galop niet snappen als ze maar begrijpen dat ze moeten galoperen)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 06:44

in beginsel ben je gewoon blij als het paard aanspringt, natuurlijk probeer je het dier te verleiden in de goede galop aan te springen....... springt ie niet goed aan dan laat ik de combinatie gelijk een volte rijden en die verkleinen, dan zelf het paard terugnemen en gelijk weer aanspringen.... (maar dat kan je alleen doen als de aanspringknop er goed op zit) waarom laat ik die volte rijden (bij wat sterkere combinaties doe ik gelijk kleine, kleine volte) omdat dit heel moeilijk is voor een jonkie....... en echt geloof me........ 9 van de 10 keer hoef je dat maar een keer te doen, paarden zijn best slim Haha!

maargoed dan moet wel eerst de aanspring knop er goed opzitten

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:04

KiWiKo schreef:
in beginsel ben je gewoon blij als het paard aanspringt, natuurlijk probeer je het dier te verleiden in de goede galop aan te springen....... springt ie niet goed aan dan laat ik de combinatie gelijk een volte rijden en die verkleinen, dan zelf het paard terugnemen en gelijk weer aanspringen.... (maar dat kan je alleen doen als de aanspringknop er goed op zit) waarom laat ik die volte rijden (bij wat sterkere combinaties doe ik gelijk kleine, kleine volte) omdat dit heel moeilijk is voor een jonkie....... en echt geloof me........ 9 van de 10 keer hoef je dat maar een keer te doen, paarden zijn best slim Haha!

Yep idd heb ik met vernaantje ook moeten doen, die spring ook telkens verkeerd aan, en het hielp wel.

gr

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:07

Als je les geeft moet je wel de geheimen van de smit prijsgeven, want daar wordt je voor betaald. Haha!

Ik probeer het zelf zoveel mogelijk te combineren.
Als ik ze vraag om het paard wat actiever te laten draven leg ik ze uit wat impuls is.
Zo leert men toch een beetje de termen.
of: ik laat ze na een wedstrijd hun protocol meenemen en vraag of ze snappen wat ze met impuls bedoelen, als ze ja zeggen, dan vraag ik: wat betekend het dan?
Veel hangt ook af van de leeftijd van de leerling.

Wat betreft dat op de volte rijden ivm verkeerde galop, dit kan idd heel goed werken, tenzij je er een slimmerd bij hebt die voor overspringt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:29

KiWiKo schreef:

Hmm dan moet je niet zo'n ontzettend lenig dier hebben als dat ik heb, he Kim Tong uitsteken

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:01

ik gebruik de juiste termen maar leg ze meer in 'kindertaal' uit.

solo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:28

Nistria schreef:
ik gebruik de juiste termen maar leg ze meer in 'kindertaal' uit.

Hierbij sluit ik me aan.
Omdat in de sport de termen toch naar voren gaan komen in de toekomst.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:41

daar sluit ik me ook bij aan.