Hebben jullie dat nou ook?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjafrane

Hebben jullie dat nou ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 21:47

Ik kom net bij mijn pony vandaan. had ze het een beetje warm onder de deken. klein beetje bezweet. Ze staat nog helemaal niet onder een dik deken. ze heeft ongeveer 220. maar ze is niet geschoren. Zou dat nou te veel zijn met deze tempraturen??

Ze heeft een middele matige wintervacht. niet helemaal kort.
Moet ik nou een dunner omdoen dan gaat ze naar en ongevoert regendeken.

groetjes

Ineke2

Re: Hebben jullie dat nou ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:46

Pff ongeschoren 220 grams met dit weer? Jeetje dan zou ik het ook warm hebben ja. De tempraturen zijn die van de lente dus vrij hoog. Daar moet je ook rekening mee houden in je dekens...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:50

ja. het was vandaag 16 graden. Jelske mijn vz paard heeft een ongevoerd deken op. en die heeft het nog warm vandaag.. ze is niet geschoren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 06:01

ik heb bij de mijne de ongevoerde regendeken er ook weer op gelegd..300 gram was echt te warm Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 06:31

Het was hier ongeveer 15/16 graden. Die van mij stond met 250 en een badstof deken. Gister alleen met 250 gr. Hij zweet niet snel onder de deken gelukkig.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 12:22

O vergeten er bij te zeten. Ze staat onder een bucas deken. Die bij tempaturen kan van -15 en + 18 er zit gewoon een soort fleece voering in het deken.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:56

Ik snap best dat je paard het warm heeft.. 18 graden kan in de schaduw koel zijn, maar als je paard in een stal met een zonnetje er op staat warm. Maar waarom zou je dr onder een deken zetten als ze niet geschoren is? Dan houd ze zichzelf toch wel op temperatuur? Een deken op voorkomt toch geen winterhaar, dat wordt bepaald door de hoeveelheid licht die ze 'krijgen' op een dag.

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:40

Citaat:
Een deken op voorkomt toch geen winterhaar, dat wordt bepaald door de hoeveelheid licht die ze 'krijgen' op een dag.

Is dat zo? Volgens mij zitten de paarden zonder deken toch echt wel een heel stuk dikker in de vacht dan de paarden zonder, of een minder dikke..

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:51

Een deken voorkomt geen winterhaar, maar wel het erge teddybeer-effect.

De mijne is ongeschoren en heeft ook een deken op. Voor te scheren rij ik hem te weinig en staat hij in een te open stal. Voor dekenloos rij ik hem weer te veel.

Met deken krijgt hij wel wintervacht, maar is het een stuk minder.

Maar als hij zweet lijkt het me ook te warm. Het is zo'n raar weer...ene moment flink koud, andere moment waan je begin september...dekentechnisch best lastig

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 18:46

Ik heb altijd geschoren maar ik vind dat zo'n gedoe. Met dat opletten en zo. En ze word wel nat met rijden maar is zo weer droog. HEt net wizewo zegt mijne is een stuk minder dik dan in haar eigen wintervacht zeg maar.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:33

thuis hebben alle paarden een deken op 2 zijn niet geschoren en blijven gewoon in hun zomervacht dankzij de deken. je moet gewoon goed op de temp. letten en dan de juiste deken op doen, voorkomt een hoop onnodige haren.

moniquejimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:49

Staat je paard op het land? Dan heeft hij misschien net gerend . Als hij binnen staat zou ik toch die deken af laten. Zweten is een manier om af te koelen als dat nodig is Terwijl hij op stal staat zonder inspanning te hebben verricht is de deken te warm. Vaak kan een paard de temperatuur zelf regelen door te zweten als hij het warm heeft en door z'n haren op te zetten als hij het koud heeft. Dat laatste heeft een thermische werking. Kijk niet te veel naar wat anderen doen op je stal maar naar je eigen paard en hoe hij reageert.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:22

Ik heb nu een regendeken op en nu zweet hij niet meer, maar vorige week wel op stal... (hij heeft dan wel een onwijs dikke vacht.. ) Dus denk dat idd maar gewoon die regendeken op doen...

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:04

de onze zou niet geschoren worden,maar bleef nat onder de deken,dus hebben we nu toch maar geschoren.Maar de temp. is ook wel raar hoor.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:21

ik weet het af en toe ook niet meer, paard staat in loopstal dus best wel open, heb hem nu een 250 staldeken op met een 0 grams regendeken erover heen. paard zweet nooit onder deken. maar toch weet ik af en toe ook niet welke deken ik op moet leggen, dan is het opeens weer wat warmer (rond de 16 graden) en dan weer heel koud (rond de 8 graden) maar als ik dan elke keer dekens ga verwisselen blijf ik bezig.
ik heb wel veel verschillende dekens (heb er nu 10 waaronder regen gevoerd of ongevoerd, verschillende diktes staldekens en onderdekens (fleece of katoen) dus ik kan met afwisseling van dekens het wel iets hoger of lager maken.

verder kijk ik ook naar me zelf ( heb zelf ook een jassentik) als ik het koud heb en een dikkere jas aan doe, zal mijn paard het ook wel kouder hebben en krijgt hij dus ook een "dikkere jas" aan.