Opzadelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AnneRuth

Opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 20:05

Ik ben een beetje angstig met het opzadelen op de manege, omdat ik de paarden niet heel goed ken en ik bang ben dat ze wat doen (vooral 1 paard, die heeft nogal kuren) maar ik rijd er nu al best lang en de instructrice vind dat ik het zelf kan doen. Wat moet ik nu doen!

lonneke_

Re: Opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:09

er zijn altijd mensen die op een manege rondlopen die je vast wel kunnen helpen
laat hun eerst de stal ingaan en dan jij, zo kun je zien dat er niks aan de hand is
zorg gewoon dat er altijd iemand bij is die de paarden kent, het opzadelen moet je echt zelf doen.
en eerst lekker de tijd nemen om te poetsen en kennis te maken met een paard helpt misschien ook,
en laat je vooral niet bang maken door de overdreven sensatie verhalen van andere
die zelf meestal te bang zijn om de stal in te gaan
en met dat ene paard met kuren, zorg ook dat er iemand bij is en zadel hem samen op als je het niet alleen durft
ik hoop dat je hier wat aan hebt

AnneRuth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 20:16

_lOnnie_ schreef:
er zijn altijd mensen die op een manege rondlopen die je vast wel kunnen helpen
laat hun eerst de stal ingaan en dan jij, zo kun je zien dat er niks aan de hand is
zorg gewoon dat er altijd iemand bij is die de paarden kent, het opzadelen moet je echt zelf doen.
en eerst lekker de tijd nemen om te poetsen en kennis te maken met een paard helpt misschien ook,
en laat je vooral niet bang maken door de overdreven sensatie verhalen van andere
die zelf meestal te bang zijn om de stal in te gaan
en met dat ene paard met kuren, zorg ook dat er iemand bij is en zadel hem samen op als je het niet alleen durft
ik hoop dat je hier wat aan hebt

Dankjewel Lachen

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:22

Je kan ook kinderen uit de les vragen of die willen helpen. doen wij ook altijd en dan help ik ook wel.
Maar eigenlijk moe tje het zelf ook leren he?
Misschien dat iemand er gewoon een bij staat en dat jij gewoon zelf doet en die ander gewoon helpt als je dat echt wil.

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:37

Vraag of een van de meisjes het paard vast houd aan het halster, en dan leg jij het zadel erop Knipoog En dan samen hoofdstel in doen Knipoog

Kyoona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:20

je kan aan iemand vragen of die wil helpen.
of dat je de paarden goed kan leren kennen.
en dat je het dan leuk vind.

Vianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:41

ik ken dat probleem!
ik zit nu ongeveer 5 jaar op paardrijden en op het begin was ik ook als de dood dat die manegepony's me iets aan zouden doen. op het begin vroeg ik veel of wat meer ervaren meisjes me wilden helpen en me wilden laten zien hoe ik het zadel en het hoofdstel om moest doen. na en jaar ging ik het meer zelf doen, en na 3 jaar kon ik het bij de meeste pony's zelf.
even een paar weetjes:
- een heleboel paarden doen erg vijandig tegen je als je de stal inkomt, maar ze menen er nix van. ze hebben alleen geen zin om te rijden. en dat vijandige gedoe (oren in nek, ronddraaien, proberen e happen) zorgt er meestal voor dat een heleboel mesne zich snel de stal weer uit haasten, zodat de pony (dat denkt hij waarschijnlijk) geen les hoeft te rijden. maar als je niet bang bent en vastberaden de stal in loopt, heeft de pony meestal heel snel door dat met jou niet te spotten valt!

en geloof me, het werkt echt. maar kijk wl uit: sommige pony's blijven vijandig doen. dan kan je maar beter iemand vragen die er wat meer verstand van heeft.

en ik kon pas naar 4 jaar echt bij zo'n irritante pony de stal in, dus als het niet lukt,, aakt niet uit! Lachen

Ilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:09

Je iemand vragen, die je kan helpen.
en vooral ontspannen zijn.

het paard voelt het als jij gespannen bent.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:20

Ik vind het eigenlijk ook een taak voor de instructie, zij zijn verantwoordelijk voor jou. Als je aangeeft dat je bang bent hoort je instructeur of iemand anders van het bedrijf je te helpen.
Geef wel aan dat je het eng vind en het wel graag wil leren.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:45

Natuurlijk mag je een beetje bang zijn. Maar paarden voelen dat je het eng vind om ze op te zadelen. Dus gaan ze extra irritant doen. En dat wil je dus al helemaal niet! Je kunt dan altijd iemand vragen die je pony waar je op rijdt, even vast wil houden zodat hij niet kan bijten oid. En als je dan wat zekerder bent, kun je het een keer zelf proberen. En als niemand je wilt helpen kun je je pony ook ergens vast zetten, dat geeft je ook wat meer vertrouwen, want dan heb je het uiteindelijk toch nog alleen gedaan!! Veel succes!

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:47

Je kunt ook het paard aan zijn halster vastzetten in zijn stal. Dan kan je in alle rust opzadelen. Succes ermee!

zilverspoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:27

Poets hem van te voren eventjes zodat het paard weet dat je niks raars met hem/haar gaat doen en als het niet lukt idd iemand vragen die op de manege rondloopt Knipoog

manoo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:06

als je zelf rustig bent scheelt het al een hoop en ik zou inderdaad gewoon vragen of iemand van de manege erbij blijft!

nO0rtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 08:00

Ja klopt gewoon heel vaak van te voren bij hem/haar in de stal komen en idd poetsen. Je moet het altijd eerst zelf proberen maar als het dan niet lukt kan je altijd iemand er bij vragen die jou wil helpen lijkt mij Knipoog Succes

Aniek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:30

Hee,
ga eerst eens rustig de stal in en blijf er een tijdje bij staan. Zo merk je misschien dat je helemaal niet zo bang hoeft te zijn. Verder zijn er denk ik altijd andere kinderen die jou vast willen helpen. Succes!:)