Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
)
. Renza schreef:Het maakt Roos niks uit of ik links of rechts loop, maar die mag altijd zelf weten aan welke kant ze loopt dus die loopt dan weer links, dan rechts, dan achter me, net wat het beste uitkomt.
Dr veulen kan ook gewoon aan beide kanten lopen, heeft imo niet zoveel nut om altijd aan dezelfde kant te lopen.
Fabienne_S schreef:Het links lopen, is vooral belangrijk als je met je paard in het verkeer moet lopen. Op die manier loop jij tussen je paard en het verkeer in.
, maar het is wel beter voor de belasting van zijn rug. Maar daar is al een topic over, geloof ik.....
Nadya schreef:Fabienne_S schreef:Het links lopen, is vooral belangrijk als je met je paard in het verkeer moet lopen. Op die manier loop jij tussen je paard en het verkeer in.
Op een drukke weg, loop ik altijd links. Inderdaad om tussen mijn paard en het verkeer te lopen, zeker omdat hij nog jong is en ik hem verkeersmak aan het maken ben. Maar in de natuur, het weiland of op het erf loop ik beide kanten. Als een paard te sterk gericht is op jou aan een kant, kan hij daardoor ook schever gaan lopen. Mijn paard is inmiddels prima gewend aan beide kanten. Op de weg doe ik wat het veiligst is, dus meestal links. In Engeland of Australie zou je dan juist weer rechts moeten lopen.![]()
Net als opstijgen, ga ik ook vanaf beide kanten doen. Kost wel wat oefening aan mijn kant, maar het is wel beter voor de belasting van zijn rug. Maar daar is al een topic over, geloof ik.....

) en later toen het pad weer goed was kwam ze weer aan mijn rechterkant lopen! BrankaZ schreef:Nadya schreef:Op een drukke weg, loop ik altijd links. Inderdaad om tussen mijn paard en het verkeer te lopen, zeker omdat hij nog jong is en ik hem verkeersmak aan het maken ben. Maar in de natuur, het weiland of op het erf loop ik beide kanten. Als een paard te sterk gericht is op jou aan een kant, kan hij daardoor ook schever gaan lopen. Mijn paard is inmiddels prima gewend aan beide kanten. Op de weg doe ik wat het veiligst is, dus meestal links. In Engeland of Australie zou je dan juist weer rechts moeten lopen.![]()
Op een drukke weg zou ik eerder rechts van mijn paard lopen omdat ik dan aan de linker kant loop. Op die manier loop je het verkeer tegemoet.