voor 't eerst geschoren en nu heet met rijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

oensan

voor 't eerst geschoren en nu heet met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 19:43

Ik heb voor voor de eerste keer mijn ruin geschoren en nu is hij ontzettend heet met rijden, echt stuiteren en normaal is hij echt wel een stuk rustiger! Mijn vriendin had dat ook toen haar paard jonger was. Ik ben benieuwd naar de verhalen van jullie die hier ook mee te maken hebben/gehad en of dat de hele winter duurde? de 1e keer mijn paard geschoren en

_Dunja_

Re: voor 't eerst geschoren en nu heet met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:51

Rijd je je paard in met een dekentje op ??
Dit doe ik wel met mijn pony en dat scheelt enorm, als het heel erg koud is doe ik de instapdeken soms helemaal niet af.

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 19:53

ja uiteraard heeft ie een deken op en die gaat pas af als ie lekker warmgelopen is.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:16

Dat lijkt me vervelend, ik heb mijn pony voor het eerst dit jaar geschoren en die is nog gewoon zoals ze daarvoor ook was. Lachen
Misschien kan je hem uit laten razen aan de longeerlijn of is dat geen optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:19

Als ze het koud hebben worden ze vaak wat drukker. Misschien een tijdje met de deken op rijden? Dus onder het hele rijden een uit rijdeken op.

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:23

Mijn bijrijpaard wordt morgen geschoren en ik ben nu al gewaarschuwd dat ze de eerste paar dagen daarna wat feller kan zijn (lekker, ze is al behoorlijk heet van zichzelf). Het kan dus wel door het scheren komen, maar wat de precieze reden is zou ik ook wel willen weten...

Edit: ik kan me overigens wel van vorig jaar herinneren dat dat hele drukke na een paar dagen weer over was. Dus geloof ik niet dat het echt iets te maken heeft met kou o.i.d.

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:27

Het is niet zo erg vreemd want je hebt geen idee wat je er allemaal afscheerd. Nu krijgen ze kou direct op de billen en dan zie je erg vaak dat er toch dieren zijn die er stukken drukker van worden. Mijn merrie reageert amper maar ik ken er zat die de pan uit springen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:28

Sommige paarden reageren idd wel wat meer als ze bloot zijn.
Ze hebben het sneller koud en om op te warmen worden ze drukker.

Oplossing is met nierdeken op loswerken en uitstappen.
Verder wat eerder gaan losdraven of galopperen ipv lang stappen.

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:35

Als een paard droog is heeft hij het echt niet zo snel koud hoor! Paarden hebben veel minder last van temperatuursverschillen als wij mensen vaak denken. Helemaal niet nu, nu het bijna overal nog zo'n 15 graden is, heeft ook een geschoren paard het echt niet koud. Helemaal niet als je in beweging bent.

Wat wel heel belangrijk is, is om na het rijden gelijk een zweetdeken op te doen want met dat dunne, bezweete velletje vatten ze juist wel snel kou.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:57

Staat bij ons op stal een wat ouder paard (nu bijna 20) die vorig jaar voor het eerst geschoren werd. Dat paard is altijd de rust zelve, doet alles kalmpjes aan, nou dat was toen wel over! Amazone is op wedstrijd in volle galop door de bak heen gesjeesd, omdat ze hem gewoon niet kon inhouden, zo druk was hij!
Ook hij werd onder en uitrijdeken losgereden en uitgestapt.
Dit jaar had hij het ook wel een beetje, maar niet zo verschrikkelijk erg als vorig jaar.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:58

als jij binnen zit met een dikke trui, en je gaat naar buiten in je t-shirt. Wat zou jij doen? ik zou ook gaan rennen om warm te worden. misschine is een uitrijddeken een oplossing?

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 09:48

uiteraard rij ik hem met een uitrijdeken op en die gaat er pas vanaf wanneer hij warmgedraaid is, maar zover ben ik nog niet gekomen want het is vliegen en bokken en vliegles krijgen. Eerder draven en galopperen is geen optie want dan gaat ie geheid stuiteren dus nu eerst longeren, maar ook daar raakt ie zijn frisheid nog niet echt van kwijt, dus het zal afwachten zijn wanneer hij zijn ergste frisheid kwijt is en hij gewend is aan zijn dunne vachtje!

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 10:33

oensan schreef:
uiteraard rij ik hem met een uitrijdeken op en die gaat er pas vanaf wanneer hij warmgedraaid is, maar zover ben ik nog niet gekomen want het is vliegen en bokken en vliegles krijgen. Eerder draven en galopperen is geen optie want dan gaat ie geheid stuiteren dus nu eerst longeren, maar ook daar raakt ie zijn frisheid nog niet echt van kwijt, dus het zal afwachten zijn wanneer hij zijn ergste frisheid kwijt is en hij gewend is aan zijn dunne vachtje!

Dit zal met een paar dagen wel weer verdwenen zijn.

Mijn teddybeer gaat deze ochtend onder het scheermes! Denk dat ik vanavond maar eerst even ga longeren voordat ik er op klim, madame was gisteravond mét vacht namelijk ook al behoorlijk frisjes en dat zal vanavond alleen maar erger zijn Haha!

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 10:37

wij hebben het ook met onze merrie! Zodra ze geschoren is is ze ontzettend heet! Meestal laat ik haar even aan de longeerlijn warm lopen dan gaat ze flink uit haar dak! Maar dan valt ze mij er niet mee lastig en ze is lekker warm daarna hahah! Zoiezo altijd met zweetdeken uitstappen

hakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:10

het heet worden komt omdat ze het idd koud krijgen en dan worden ze drukker om zich weer warm te krijgen. mijn pony blijft de hele winter erg heet. ik scheer hem nl al jaren. en zeker een uitrijdeken op doen tot je pony warm gereden is en met uitstappen. mijn pony blijft heet ook al heeft hij een uitrijdeken op met rijden. dat hoort er nou eenmaal bij...

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:13

is niet zo vreemd hij voelt nu de wind recht op zijn vel.. doerak had dit ook , maar mijn ervaring is dat ze er even aan moeten wennen en het dan wee goed gaat.. als jij een kaal hoofd had zou dat ook vreemd aan voelen:D

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 14:16

nou gelukkig zijn we het allemaal eens dat een uitrijdeken erg belangrijk is en dat scheren voor best een hoop paarden betekent dat ze heet worden, ben ik in ieder geval geen uitzondering.
@hahaatje ik hoop idd dat het maar een korte tijd duurt, want volgende week hebben we onze eerste wedstrijd staan en als hij is zoals nu dan gaat die lekker niet door! Veel succes met het scheren van je teddybeer!

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:21

Longeren voor het rijden vind ik een goede optie.. dan is de grootste frisheid er even vanaf!!

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:16

Ik rijd bij een manege, daar hadden ze een nieuwe pony, die kwam zo uit de sport en was van zich zelf al best hitsig, en nu was ze geschoren en werd nog heter! Longeren lijkt me het slimst.

LiinDseyyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:19

ik reed af en toe op de pony van mijn pleegmoeder. Toen zij voor het eerste geschoren was ging ik meteen erna er op rijden. Ze was echt heel gemeen en heel de tijd bokken enzo zelfs een paar keer gesteigerd.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:25

de fjord van mij heb ik dit jaar voor de 2e keer geschoren, maar die blijft de hele winter gek in zijn hoofd, en als ik zijn wintervacht erop laat, is ie niet vooruit te branden..

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:41

Tosca wordt deze week geschoren, en ik hoop dat ze er lekker heet van wordt, want met zon dikke vacht is het rijden echt niet te doen. ze is binnen een kwartiertje intensief rijden helemaal nat en sloom! Nagelbijten / Gniffelen

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 07:21

Het frisse is er nu gelukkig vanaf. Ik was bang dat dit de hele winter zou gaan duren, maar hij is geloof ik gewend aan zijn dunne vachtje!

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 08:28

Zie je wel! Haha! Knipoog

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:25

Ik ga vanavond ervaren hoe mijne reageert Lachen Zaterdagavond geschoren en ga er vanavond voor het eerst op. Dit is overigens de eerste keer dat hij geschoren is Haha!