Pony vind bit uit doen erg vervelend, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

britje

Pony vind bit uit doen erg vervelend, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 17:19

hallo allemaal,

ik heb een probleem met onze welsh, brit.
hopelijk is er iemand die mij kan helpen, ik zal even het probleem uitleggen.

wij hebben brit nu ongeveer 3 maanden, ze is 4 jaar oud.
we hebben haar net ingereden, in het begin ging het bit er erg moeilijk in, dit moesten we echt met 2 man doen.
het uitdoen, was ook erg lastig, het leek wel of ze bang was van het hoofdstel en het bit.

nu gaat het indoen van het bit heel erg goed, maar het uit doen verslechterd alleen maar.
ik kan zonder problemen alle riempjes los maken, maar zodra ik de band van achter haar oren wil pakken, verlamd ze van angst, ze houd haar hoofd helemaal omhoog en valt gewoon omver of gaat steigeren. en ze blijft het bit vast houden, ook als ze zichzelf los gerukt heeft, loopt ze met het bit in haar mond en de rest van het hoofdstel in paniek rond. dus weer een hoofdstel kapot!!
in het begin had ik zoiets van, ooooo dat gaat wel over, maar ik heb het idee dat het alleen maar erger wordt. ze begint nu ook al raar te doen als het halster uit moet.

ik heb de tandarts al laten komen, hele behandeling gehad, ze heeft geen scherpe randjes meer of haken.

ik denk zelf dat ze misschien voordat ze bij ons kwam, flink op haar kop heeft gehad, maar ja dat is maar gissen.

ze is verder met rijen erg braaf en doet geen rare dingen.

wie o wie heeft dit ook meegemaakt,
wie heeft tips om mij en brit te helpen.

SummerRemedy

Re: Help!!!! wie heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:22

Is ze ook bang als je gewoon aan haar oren en het gebied eromheen komt?

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:53

Wij hebben ook een pony'tje die het bit vasthoud met uitdoen, en daardoor helemaalin paniek kan raken. Wij maken nu het bakstuk los, dan doet ze zelf haar mond open, bit eruit en dan zachtjes het hoofdstel over haar oren. Gaat perfect, geen stress meer.
Ik denk dat het een kwestie van oefenen is, héle kleine stukjes. Niet boos worden, geen geduld verliezen. En eerst oefenen met halster idd, dat ze dr mond geen pijn kan doen met et bit.
Succes!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:00

verplaatst + titel aangepast

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:01

Ja, voorzichtig opbouwen. Ze is zich er niet van bewust dat ze haar mond open moet doen en het is natuurlijk heel eng als er dan ineens een hoofstel aan je hoofd/mond bungeld Haha!

Probeer inderdaad eerst de bakstukken los te laten, kijken of ze dan wel haar mond open doet. Omdat ze dit nu een paar keer meegemaakt heeft is ze er bang voor geworden en houd ze haar tanden letterlijk van angst op elkaar.

Succes!

ellepel

Re: Pony vind bit uit doen erg vervelend, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 08:07

Citaat:
ik kan zonder problemen alle riempjes los maken, maar zodra ik de band van achter haar oren wil pakken, verlamd ze van angst, ze houd haar hoofd helemaal omhoog en valt gewoon omver of gaat steigeren. en ze blijft het bit vast houden, ook als ze zichzelf los gerukt heeft, loopt ze met het bit in haar mond en de rest van het hoofdstel in paniek rond. dus weer een hoofdstel kapot!!

we hebben hier een merrie op stal die soortgelijk probleem heeft, is behoorlijk kopschuw..( geen idee wat daar mee gebeurd is, paard is er nog niet zo lang)

wat ik gisteren per toeval ontdekt heb is dat als je aan 1 kant je hand over het oog houd ze niet kan zien wat je doet en je dan wel het hoofdstel over de oren kunt schuiven....valt te proberen toch?
verder..ga bezig met een gewoon losse neusriem, doe die om,en haal hem af, doe dit echt een 20x achter elkaar.

wat ook absoluut een goede tip is om mondwerk te gaan doen,masseer zacht met je handen haar hele mond, ook tandvlees en binnenkant van de mond,zo krijgt ze meer vertrouwen..

dan nog eentje;
leg je hand tussen haar oren,samen met een brokje( of wortel ofzo) leer je haar om op druk te reageren,je geeft lichte druk tussen de oren zo dat ze naar beneden moet,en tegelijk houd je het brokje voor haar neus waarop ze die volgt..bij laten zakken beloon je haar met het brokje..

britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 07:13

ik heb jullie reacties gelezen,
en ik ga vanmiddag aan de slag met alle tips.
ben erg benieuwd, hoe het zal gaan.

ik laat het jullie nog weten.
alvast bedankt

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 07:36

Succes vanmiddag dan!

britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 22:53

nou we hebben het nu weer anders gedaan!
halster onder het hoofdstel laten zitten, na het rijden hebben we haar aan haar halster vastgezet aan een longeerlijn en iedere keer als ze haar hoofd omhoog deed, het touw laten vieren, zodat ze geen druk voelde.
heel voorzichtig alle riempjes losgedaan en het bit ondersteunt met mijn hand, zodat het niet tegen de tanden aankwam.
we zijn wel even bezig geweest, maar het ging eigenlijk wel redelijk, ze heeft zich niet laten vallen en ging niet stijgeren.
toen het bit uit was hebben we haar direct verschrikkelijk beloond.
nu maar hopen dat het iedere keer weer wat beter gaat.

in ieder geval bedankt voor jullie tips.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:52

britje schreef:
nou we hebben het nu weer anders gedaan!
halster onder het hoofdstel laten zitten, na het rijden hebben we haar aan haar halster vastgezet aan een longeerlijn en iedere keer als ze haar hoofd omhoog deed, het touw laten vieren, zodat ze geen druk voelde.
heel voorzichtig alle riempjes losgedaan en het bit ondersteunt met mijn hand, zodat het niet tegen de tanden aankwam.
we zijn wel even bezig geweest, maar het ging eigenlijk wel redelijk, ze heeft zich niet laten vallen en ging niet stijgeren.
toen het bit uit was hebben we haar direct verschrikkelijk beloond.
nu maar hopen dat het iedere keer weer wat beter gaat.

in ieder geval bedankt voor jullie tips.

Super gedaan Knipoog . Vooral het voorzichtig handelen, en het belonen naar afloop is heel belangrijk!
Als je zo door gaat, lijkt het me dat het binnen verloop van tijd steeds beter zal gaan Knipoog

Veel succes verder!

Acqouy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:59

mijn lievelings pony houd ook niet van het bit als eht in moet is ze in staat te stijgeren daarnaast als ik hem uit wilt doen houd ze het bit strak in haar mond en wil ze het bit niet loslaten wij htrokken het er niet uit maar hielden het bit losjes vast tot dat ze het bit zelf los liet en nou gaat het heel goed met haar!
oj waarschijnlijk heeft jou pony mischien wel een angstige ervaring meegemaakt met het hoofdstel uit doen,mischien heefd iemand hem er een keer te hard uitgetrokken of haar pijn gedaan bij het uitdoen!

britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 17:24

wij denken ook inderdaad, dat ze wel al het een en ander meegemaakt heeft en dat vergeten ze dan niet snel natuurlijk.
we hebben het nu een paar dagen achter elkaar op dezelfde manier gedaan, het gaat nog heel moeizaam, maar heb wel het idee dat het iets beter gaat. gelukkig.