Ben ik te laat begonnen??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Daf

Ben ik te laat begonnen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 15:01

Wordt onderhand een beetje moe van mijzelf, maar ik blijf met deken vraagjes zitten.....

Ik heb Kyra rond half september een ongevoerde regendeken opgedaan. Zo rond de tijd dat op bokt de discussies kwamen, nu al deken of niet, nou ik dus wel. Het was niet koud, maar wel erg nat en Kyra is 17 jr en werd redelijk stijf van de regen op haar blote rug. Toen het iets frisser werd heb ik er voor 's nachts een wollen deken onder gedaan. Nu heb ik sinds een maand de 200 grams deken op, maar de wintervacht is zo onwijs aanwezig. Ze is nu echt al een teddybeertje, onder de deken iets minder dan op de hals. Ik wil niet nu al de 300 gr opdoen, heb alleen als het 's nachts erg koud is de wollen deken eronder. Denk ook dat het geen zin heeft om nu al de 300 gr op te doen, omdat de vacht er ook al is, of zal het misschien weer minder worden als ik een dikkere deken opdoe. Ze staat trouwens overdag de hele dag buiten. Had eigenlijk gedacht om als het overdag ong 8 gr is de 300 gr op te doen en als het echt gaat vriezen de wollen deken er nog onder.

Ben ik nu te laat begonnen of heb ik gewoon een paard die veel wintervacht kweekt..... had ik dit tegen kunnen gaan of is dit gewoon de natuur van mijn paardje (heb eerder een paard gereden die niet eens een wintervacht kreeg, nauwelijks dan).

Moet ik dan toch maar gaan scheren (uiterlijk december heb ik begrepen)..... want ze is nu al drijfnat als ik met d'r rijd.......

Thanx voor het lezen en de evt antwoorden

Renskeeee

Re: Ben ik te laat begonnen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:24

Met 8 graden 300 gram op lijkt mij wel erg warm!
LIjkt me voor je paardje niet echt lekker, aangezien ze ook een dikke vacht heeft.
Als je/ze er heel erg last van hebt kun je misschien beter gaan scheren dan denk ik Ja
En wintervacht heeft ook n iet alleen met temperatuur te maken, maar ook met daglengte (licht) toch Verward
Du ser ladingen dekens op gooien heeft dan niet zoveel zin denk ik Knipoog

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:29

tja denk dat het echt per paard verschilt hoor. Wij hebben de 300 grams er al op liggen... blijft ook de hele winter liggen... Zowel buiten als binnen... Doen we al jaren met alle paarden.. Nooit problemen mee gehad... Wat we wel doen is dagelijks een rauw ei voeren... Is er goed voor de vacht... Teddyberen staan er bij ons dus niet....

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:46

Ik ben bang dat je te laat begonnen bent. Als je halverwege september pas een ongevoerde regendek opdoet is een paard allang begonnen met een wintervacht kweken.
Mijn pony krijgt aan het eind van augustus z'n zomerdek op. Zeker deze zomer had ze al vrij vroeg het dek op vanwege het slechte weer. Begin september kreeg die van mij al zijn winterdek (geen idee hoeveel grams) op. Nu heeft zij een dun vachtje.
Het maakt ook uit in wat voor stal je pony staat. Staat ie in een buitenbox dan zal ie eerder een wintervacht kweken dan een paard die in een stal staat met meerdere paarden. De temperatuur is vaak dan nog wat hoger vanwege de warmte die van de paarden afkomt.
Ik zou voor volgend jaar zeggen, begin in augustus al met een zomerdek en vanaf september een winterdek op. ( ik heb geen idee hoeveel grams dek maar dat moet je dan zelf even aankijken.)

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:30

Ik ben ook bang dat je te laat begonnen bent. Toen de discussie hier op bokt was van wel of geen deken, stonden die van mij al onder respectievelijk 200, 200, 360 en 470 (bucas) grams.
Die van 470 heeft nu een halsdeken van 400 op en hij zit perfect in zijn vacht, echt heel blij mee.
Die van 360 heeft alleen op zijn hals vacht,
die van 200 hebben helemaal nét iets teveel vacht maar die zijn nog jong. Maar zo zie je maar, als je met te dunnen dekens begint kun je net zo goed gelijk gaan scheren, dan werkt het niet, helaas.

Hoe dan ook, ik zou nu lekker scheren, dan ben je overal vanaf en het is het beste voor je paard, als ze steeds zo nat wordt.