welke deken op na scheren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jett_

welke deken op na scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 10:46

Ik heb mijn paard nu een 200 grams deken op en aankomend weekend ga ik hem scheren. Hij staat overdag meestal 2 uurtjes buiten en hij staat totaal niet op de tocht. Wat voor een deken zouden jullie dan op doen na het scheren?

Gewoon deze deken ophouden en verder niet of nu al een dikkere deken erbij?? Natuurlijk doe ik hem dadelijk als het nog kouder wordt wel een dikke deken erbij op!!

Ineke2

Re: welke deken op na scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:37

Ik had geen deken opgedaan voor het scheren... maargoed dat heb je nu al gedaan...
Na het scheren zou ik een 300 grams deken opdoen, je haalt ten slotte wel een hele vacht weg en je paard is al aan een vrij warme deken gewend.

Als het nog kouder word een onderdekentje erbij en dan red je het wel als het goed is Lachen
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 15-11-06 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 11:40

Ik heb een deken op gedaan, omdat ik van tevoren nog niet had gepland om hem te gaan scheren. Hij is veel dikker in het haar geschoten als vorig jaar, dus daarom had ik em eerst wel een deken op gedaan! Ook is het een wedstrijdpaard, dus een dekentje om hem netjes te houden en zijn haar glad te houden... dat was mijn bedoeling!!
bedankt voor je tip!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:33

ik zou er alleen een fleece dekentje onder doen, of misschien hoef je er wel niks onder te doen hoor.
Die van mij staat nu onder 470 grams maar die staat hele dagen buiten.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:15

_Dunja_ schreef:
ik zou er alleen een fleece dekentje onder doen, of misschien hoef je er wel niks onder te doen hoor.

470 grams Bloos
dat is echt veel !!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:17

rakkertje13 schreef:
_Dunja_ schreef:

470 grams Bloos
dat is echt veel !!

hahaha ja klopt ik snap er echt niks van maar als ik haar onder de bucas rain zet 220 gram dan heeft mevrouw het echt koud...

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:19

470 vind ik niet te veel hoor. mijn ongeschoren paarden staan ook onder 400 gr. Toevallig is het nu een paar dagen iets warmer maar voor een temperatuur van 10-12 graden vind ik 400 gr. normaal.
Voor een geschoren paard wat eerst 200 gr. op had zou ik zeker ook 400 gr. op doen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:21

Mijn Bucas is ook 470 grams (met hals). Vorig jaar heb ik m in oktober geschoren en onder die deken gezet. Daar heeft ie de hele winter onder gestaan. Ging super.

Voor een ongeschoren paard is 10-12 graden een beste temperatuur hoor Knipoog Paarden kunnen veel beter tegen kou als wij. Vergis je daar niet in. Als je daar een 400 grams op knalt lijkt me niet echt verstandig Bloos
Mijne staat onder een 0 grams regendeken. Heeft wel wat vacht (heeft blessure dus hoeft niet te werken). Koud heeft ie t bij lange na niet!

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:24

Het gaat ook niet om het koud hebben maar ik rij elke dag en wil er geen pak haar er op hebben, met 200 gr, schiet ie in z'n haar. Paarden hebben tegen de kou helemaal geen deken nodig dat klopt maar een dikke vacht met rijden schiet niet op.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:28

Jord schreef:
470 vind ik niet te veel hoor. mijn ongeschoren paarden staan ook onder 400 gr. Toevallig is het nu een paar dagen iets warmer maar voor een temperatuur van 10-12 graden vind ik 400 gr. normaal.
Voor een geschoren paard wat eerst 200 gr. op had zou ik zeker ook 400 gr. op doen.

Pas ónder een temperatuur van 10 - 12 graden wordt meestal geadviseerd om een deken op te doen, te beginnen met een ongevoerde en dan eventueel wat meer als het kouder wordt.

400 gr. bij 10 - 12 graden is imo echt belachelijk voor een óngeschoren paard (arm beest). Wat doe je hem in hemelsnaam op als het gaat vriezen ??

Die van mij is net geschoren en stond voor het scheren onder een ongevoerde regendeken (een beetje ter bescherming van regen en wind) en nu onder een Bucas Smartex all in one (weet niet hoeveel gram die is). Deze deken kan van -20 tot + 12, dus daar zal ze de hele winter mee moeten doen (zowel buiten als op stal).

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:29

Dat is die 470 grams. Ik doe t op dezelfde manier als jij. (alleen dit jaar niet dan ivm die blessure)

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:03

Netje schreef:
Jord schreef:
en nu onder een Bucas Smartex all in one (weet niet hoeveel gram die is). Deze deken kan van -20 tot + 12, dus daar zal ze de hele winter mee moeten doen (zowel buiten als op stal).

die is 470 grams Knipoog

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 14:10

die is idd 470 grams jah Haha! kheb em ook Lachen

Manon79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:27

Ik had die van mij ook ongeschoren onder een 200 grams staan en nu geschoren onder een 330 grams. Als het dan straks echt kouder wordt stap ik over op een 550 grams. En voor de extreme dagen doe ik daar dan nog een fleece dekentje onder.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 17:38

Mijn pony heb ik net geschoren en hij staat nu onder een 300 grams regendeken. In een binnenstal en overdags nog wel een paar uurtjes buiten.

Vorig jaar stond hij in een buitenstal en heb ik toen het kouder werd wel een onderdeken eronder gedaan, maar dit jaar weet ik dat nog niet. Volgens mij heeft hij hier wel genoeg aan de hele winter, als ik merk dat hij het koud heeft kan ik dat altijd nog veranderen natuurlijk.