wat te doen bij een shagerijn?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

misjemira

wat te doen bij een shagerijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 16:03

heej
zoals mijn titel al zegt: wat te doen bij een shagerijn? ....

ik zal het wel even uitleggen Knipoog
ik heb mijn pony nu 2 jaar, en in die 2 jaar gedraagd hij zich shagerijnig.
vooral als hij op stal staat kan hij het niet laten om te bijten en de oren in de nek te leggen...
hij bijt niet echt maar "verdedigd" zijn plekje, maar ht is erg irritant voor mensen die "nieuw"zijn. ze denken meteen dat hij vals is. maar hij is alles behalfe dat!
als je bij hem in de stal staat, doet hij gewoon zoals ieder ander paard, ja misschien wat ongeduldiger maar oke, dat is gewoon Tong uitsteken

onder het rijden reageerd hij ook zo,
als er een (nieuw) paard in de bak zit, dan gaat hij eerst heel grappig naar het paard zitten kijken. dat ziet er echt heel leuk uit Haha! maar daar gaat het niet om Tong uitsteken
maar na een poosje, als je al wat draaft enzo, doet hij zn oren in de nek als hij "de nieuw" langskomt.
na weer een tijdje kijkt hij erger en laat het aan het andere merken dat hij ze niet mag... soms geeft hij ook nog een trap achter uit maar dat doet hij niet echt vaak ofzo... Knipoog

ik zelf heb er niet echt zo heel veel last van, maar andere mensen vinden het niet fijn als hij zo doet. en onder het rijden is het soms wel irritant Bloos

doeii, Miranda

Odetje92

Re: wat te doen bij een shagerijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 17:16

Ik heb hetzelfde, mn verzorgpaard speelt vaak de baas, is gigantisch dominant.
Er staat nu een nieuwe jaarling op stal en die jaagt ze gewoon weg, best zielig.
Ik wou eens met mn vriendin samen rijden, maar ze ging gewoon kwaad de lucht in.
Ik negeer het meestal, maar als het erger wordt of uit de hand loopt straf ik wel.
Gewoon consequent blijven dan wordt het wel minder en leert ze haar grenzen kennen.
Maar sommige paarden zijn gewoon dominant tegen anderen, zo zijn ze

misjemira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 19:44

ja dat is zo Knipoog
t hoort gewoon bij sommige paardjes...=D
maar het is wel soms wel irritant

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:28

misjemira schreef:
ja dat is zo Knipoog

klopt, maar gewoon negeren want anders geef je hem negatieve aandacht.
En dat is, net als bij kinder, niet goed. Als ze braaf is gewoon belonen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:19

heel vervelend, mijn verzorgpony deed dit ook, was echt een chagerijnige knol. Waarschijnlijk omdat ze veel veulens kreeg veel last van hormonen. Ze deed verder niets, dus deed er niets aan, maar tis niet leuk idd.

Elke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:35

Op de manege bij ons staat er ook zo een ..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:30

Tja sommige zijn wat zuurder dan de rest. Niks om geven, als jij een goede band met haar hebt dan is dat toch het belangrijkst. Het is karakter en daar verander je niets aan. Accepteer haar gewoon zoals ze is en heb samen plezier.

spirit95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:48

heyyyyyyyy,
joh ik heb ook zo,n soort paard!!op stal altijd platte oren als er mensen voorbij komen en hem willen aaien dreigen enzo en poetsen vind meneer ook nie echt geweldig!!maar zodra ze zadel op ligt en hij aan t werk mag heb ik een wereld paard aan hem!!!hij is ook heel lief tegen andere paarden,maar op stal als tie in de gang staat is iedereen bang voor hem(SOMMIGE LOPEN MET GROTE ANGST OM HEM HEEN) terwijl die eigelijk niks doet!!ach ik lach er maar om ik weet wel beter en wat ik aan m heb!!!

misjemira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 20:18

@ (SOMMIGE LOPEN MET GROTE ANGST OM HEM HEEN)
ja, sommige mensen denken dan meteen dat je een "wilde"als je pony hebt. zodra ze dan de oren in de nek leggen en hun benen maar een minimeter veschuiven, denken ze al dat hij gaat trappen. nou, voordat ik hem kreeg, heeft hij op een manege gestaan.. een "wild"paard dat trapt en doet, nemen ze heus niet...=p dus niet zeuren mensjes... sagerijnen kunnen leuke ponys zijn als ze van jezelf zijn =p

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:16

Ik heb ook zo'n paard gehad. Nadat ik hem verhuisd had naar een stal waar hij het naar zijn zin had veranderde hij van een chagrijn in een vrolijk paard. Hij kwam van een stal waar hij 23/7 op stal stond naar een stal waar hij een halve dag gezellig met anderen in de wei kwam. Het was echt een verschil van dag en nacht.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:37

Citaat:
ja misschien wat ongeduldiger maar oke, dat is gewoon

Deze zin zit mij een beetje dwars.

Voor jou is het misschien gewoon, maar wat weet je over het verleden van je paardje. Misschien is het wel helemaal niet zo gewoon.
Misschien heeft hij veel negatieve dingen mee gemaakt en is hij daarom zo in zijn karakter.

En precies wat mijn voorganger schrijft, heeft je paardje het wel fijn op de huidige stalling.
Silence is ook heel erg veranderd sinds we verhuisd zijn naar een andere stal.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:10

Ik heb een inmiddels 22 jarige zuurpruim. Hij is altijd heel ongeduldig en snel geirriteerd, maar zo is hij gewoon. Hij houdt ook niet van knuffelen of heel lang poetsen. Hij heeft wel zijn momenten, maar dat moet dan uit zich zelf komen.

Ik vind hem wel grappig. Helemaal nu hij op leeftijd is. En ondanks dat hij zo is is 'ie wel mijn beste vriendje. Ik vertrouw hem blind en hij mij ook. En hij heeft me ook nooit ergens mee laten zitten.

Het is gewoon een oude chagerijn!

misjemira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 18:15

@ Silence

k weet inderdaad niet veel van zijn verleden, hij heeft in zijn vroege jeugd veel wedstrijden gelopen (springen en dressuur) en later heeft hij 4 jaar op de mange gestaan =)
maar van die mensen van wie ik hem kocht heb ik wel gevraagd of hij ergens "last"van heeft -gehad-
en dat was niet zo..
en de stal kan niks mee zijn.. is helemaal volgens de voorschriften Knipoog Maar dat kan het ook juist zijn... Vingers aflikken k hoop van niet

anounimous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 15:55

Erg herkenbaar.
Heb m'n merrie nu 'n jaar en ze is met rijden en op de wasplaats en in de wei superenthousiast. Ook geeft ze niet de indruk 'n hekel aan haar stal te hebben.. integendeel. maar als je aan komt lopen en binnenkomt legt ze oren in de nek en geeft non verbale signalen dat ze dat niet fijn vind. Zelf negeer ik dit gedrag, want als d'r bv na wei of rijden op stal zet is er niets aan de hand, wacht netjes met eten tot mag, 't alleen als ze d'r al in staat. Ze kijkt dan ook heel lelijk naar de paarden die voorbijkomen.

Af en toe lastig maar negeer 't maar, echter als ze zo proberen te bijten zou 'k d'r flink straffen. Ze heeft dit gedrag ook met dekens en soms met aansingelen. Houd hier gewoon rekening mee en behandel d'r rustig.
Overigens is ze op de poetsplaats heel lief, dan vind ze poetsen en knuffelen ook fijn.

Denk dat rust, en vooral de positieve dingen belonen 't beste werken bij shagerijn. Kijk maar naar mensen, je wordt vervelend als je je niet zo prettig voelt, zelfs al ligt dat aan jezelf.

paarden_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 16:10

Ik herken het met mijn pony alsie op stal staat. Knipoog
Ik zou niet weten wat je er aan kan doen,
paard-eigen denk ik Knipoog

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:00

staat die met andere paarden? anders zou ik ook vreselijk chag worden

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:19

Mijn merrie was ook erg chaggie toen ik haar kocht. Was gewoon niet leuk meer!
Dacht ook dat het erbij hoorde, ook omdat het een merrie is. Sinds ik op mijn huidige stalling sta, is het over. Naar vreemden doet ze het nog wel maar het paard is een stuk opgeknapt. Ze voelde zich dus niet prettig in die omgeving! Zou dus eens goed naar de omgeving kijken of je pony niet om die reden zo doet Knipoog

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:24

misjemira schreef:
ja dat is zo Knipoog

achja, iedereen en alles heeft zijn mindere kantjes(mens en dier)
. In de plaats van je zorgen te maken over wat negatief is, focus je wat meer op de positive dingen. En dat zijn er vast veel meer Knipoog
Een karakter moet je niet proberen veranderen, wat je wel kan doen is het hem zo aangenaam mogelijk te maken bij de dingen die hij niet leuk vind. als je het gevoel hebt dat je paard chagrijnig is omdat ie zich verveeld, probeer dan zovel mogelijk afwisseling te brengen.
verder heb ik niet echt tips

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 07:40

Mijn merrie heeft het alleen met de deken opdoen als ik hem voor wil vastmaken, dan gaan de oren in de nek en wil ze bijten, ik hoef alleen maar haar naam te zeggen en dan doet ze niks. dan gaat ze in haar halstertouw bijten.
Bij het aansingelen precies hetzelfde, dan kijkt ze nijdig om en dan zeg ik haar naam en dan pakt ze haar deken die op de grond ligt, die moet ik dan elke keer uit haar mond pakken. want dat vind ik minder.

Maar dat trappen van jou paard vind ik niet goed als je aan het rijden bent. Dat hoort niet.
Zo ben ik mijn vorige paard verloren doordat een paard mijn paard sloeg. Dubbele beenbreuk, einde verhaal.
Ik neem aan dat je dat niet op je geweten wilt hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:53

Chagerijnig gedrag naar mij toe accepteer ik niet, chagerijnig gedrag naar anderen toe op het moment dat ze in de box staat valt door jou niet op te lossen. Maar trappen en lelijk kijken naar andere paarden die je passeren als je haar onder het zadel hebt moet je aanpakken en afstraffen. Waarschuw anderen, doe een rood strikje in zijn staart zodat anderen weten dat hij trapt en haal royaal in. Lelijk gezicht naar een ander? Been geven en tikje erbij. Je moet goed blijven uitkijken, en het gedrag van je paard goed leren lezen.