buitenrijden met een 4jarige tinker met verlatingsangst

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

XXgalaxyXX

buitenrijden met een 4jarige tinker met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:35

hallo,

ik heb een 4 jarige tinker. 1x een stukje buiten geweest. wat eerst goed leek te gaan, maar toch fout afliep. hij blijkt verlatingsangst te hebben. ik wil graag gaan buitenrijden en gaan mennen. hoe kan ik dat het beste aanpakken. wie heeft de zelfde ervaring gehad als mij.

pluche_pluus

Re: buitenrijden met een 4jarige tinker met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:57

Ik heb hetzelfde probleem met mijn tink gehad,
maar die ging dan ook echt in verzet ( geen stap verder)

je zal het langzaam op moeten bouwen, en begin dus met kleine rondjes, zodat hij jouw gaat vertouwen, en weet dat hij altijd weer thuis komt.
als hij onderweg is, belonen wanneer hij braaf is!

als je meer wilt weten moet je me maar even een pm sturen, want ik zit nu op school Vork en de leraar komt er aan..

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:58

Mijn haf heeft ook een soort van verlatingsangst gehad.
De eerste keer op de trailer, jongen hij gilde als een gek. Nagelbijten / Gniffelen Buitenrijden kon niet alleen. Draaide om, ging er vandooor, enz.
Maar je moet het gewoon een soort van gewoonte maken.
Elke dag even een stukje na het rijden de weg op. Gewoon kleine stukjes. Steeds verder opbouwen. Desnoods eerst met een meer ervaren paard, maar hij moet het ook alleen kunnen.
Dingen waar jij je niet prettig bij voelt ook zeker niet gaan doen want een paard heeft dat zó door.

Bij mij gaat het nu stukken beter doordat hij weet dat hij heus wel weer terugkomt en hij geniet d'r nu ook van.
Voor mennen geld hetzelfde denk ik. Ik ken iemand die ging mennen en die kon ook niet alleen de weg op, maar die gaat eerst in de bak en daarna kleine stukjes de weg op. Zelfde methode dus. Ook zeker eerst met een ervaren iemand doen. Dat paard gaat nu zelfs alleen in het bos voorop. Haha!

tinkywinky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:21

vorige tips super! gewoon steeds een stukje verder
succes!