Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Citaat:opzich klopt het wel wat je zegt, want als je doorzit kun je veel mee hulpen teglijk geven. met je benen, je zit en evt. teugelhulpen.

karlijnd schreef:ik ben het er mee eens dat er in de b en l1 wordt licht gereden. er zouden vele paarden rugproblemen hebben als er dan al de hele proef doorzitten werd gevraagd. verder is een onafhankelijke zit belangrijk en als je die hebt maakt het niet uit of je moet doorzitten of licht rijden.

beantsje schreef:[Ik rijd ook veel fijner als ik doorzit en kan beter inwerken.
ik vind het moeilijk wat met mn zit te doen op de mometen dat ik sta en beenhulpen zijn ook minder subtiel dan (want je staat er tenslotte op). maar het ergste vind ik dat ik niet kan voelen met mn zit.
Paard waar ik wedstrijden mee rijd is nl een hele kunst om echt goed op door te kunnen zitten.
TurdusMerula schreef:Citaat:opzich klopt het wel wat je zegt, want als je doorzit kun je veel mee hulpen teglijk geven. met je benen, je zit en evt. teugelhulpen.
Niet eens... Je hoort dat ook prima te kunnen doen met lichtrijden.
Voor sommige oefeningen is doorzitten fijner, maar dat zit nog niet in b en l...
beantsje schreef:Tegenwoordig wordt ook in de B verwacht dat een paard nageeflijk loopt, dus zn rug ontspant. Dan moet je toch ook lekker kunnen doorzitten zonder dat het paard rugproblemen krijgt??
lindsey schreef:Zithulpen zijn eigenlijk niet mogelijk tijdens het lichtrijden. Tenslotte zit je de helft van de tijd niet op het paard. Behalve de hulp om langzamer te gaan lichtrijden om het paard langzamer te laten gaan. Als je dat tenminste een zithulp wil noemen en dat kan juist weer niet bij doorzitten.
Maar waarom j.