lichtrijden tijdens de proef...wie heeft dat bedacht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marie33

lichtrijden tijdens de proef...wie heeft dat bedacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 11:52

Hallo allemaal,
Ik moet toegeven, het is al een tijdje geleden dat ik een wedstrijdje heb gereden mara ik weet wel dt ik het heel irritant vond dat ik moest lichtrijden tijdens de B proef. Ik reed toen op manegepaarden en bij mij liepen die veel netter als ik mocht doorzitten. ik kon ze dan gewoon beter aan mijn been houden. Hebben jullie dit ook zo ervaren? En zoja, hoe hebben jullie dit opgelost?

TurdusMerula

Re: lichtrijden tijdens de proef...wie heeft dat bedacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:55

Ik denk om eerlijk te zijn dat dit vooral aan jezelf ligt.
In de B is er imo nog geen reden om niet licht te rijden.
Jij zit blijkbaar netter als je doorzit, aangezien je paard dan losser loopt.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:56

door paard goed af te richten en te zorgen dat hij met lichtrijden ook gewoon aan het been is... (nu begrijp ik, dat is met manege paard lastiger omdat je niet de enige bent die erop zit)

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 12:07

Het is inderdaad veel lastiger met een manegepaard...Maar eerder mocht j eook doorzitten en ik vraag me af waarom dat veranderd is...

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:09

omdat veel paarden in het B nog (net) niet fijn door hun lijf lopen. Doorzitten op een paard dat niet nagefelijk loopt is niet bepaald best voor de rug van dat paard.
Ik vind het dan ook vrij logisch dat er in het B (en L1) gekozen is voor lichtrijden. Als paard dan lekker door lijf is (en zich dus makkelijk laat zitten) komt het doorzitten wel.

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 12:21

Misschien ligt het er ook aan dat ik pas na ong. tien jaar deze wedstrijdjes heb gereden... Ik kon mijn paard toen al prima los en rond rijden...(Mag ook wel na tien jaar, toch?) Misshcien als ik minder lang had gereden dat ik er anders tegenaan had gekeken. Bedankt vvor jullie reacties t.n.t.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:24

Ik begrijp trouwens wel wat je bedoelt hoor... als mijn paard wat spanning heeft, ga ik liever een pasje doorzitten, omdat ik dan gewoon mooier om mn paard blijf zitten en sneller achterbeen erbij heb enz. Daarna weer lichtrijden.
Maar ziet er veel in het B die nog weinig nagefelijkheid hebben (ofwel doordat het niveau gewoon niet voldoende is, ofwel door wedstrijdspanning) en dan is lichtrijden de betere optie.

Maar zo is er voor het L1 ook redelijk wat discussie geweest.. de ene helft L1'ers wil liever lichtrijden, de andere helft liever doorzitten Knipoog

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:33

Als je het lichtrijden in de B al irritant vindt wacht dan maar es tot je proef 9 en 10 van de L1 moet rijden.
Dan moet je iedere 3 meter van lichtrijden naar doorzitten naar lichtrijden naar doorzitten naar lichtrijden.... afijn je snapt hem wel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:35

Wel zo lekker dat ik met mijn jonkie nog niet zo veel hoef door te zitten hoor. Ik ben juist blij met het lichtrijden, anders moest ik hem veel langer thuis houden Lachen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:23

Ik ben ook pro lichtrijden. Lachen

Perzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:56

Bij manegepaarden helpt het nog wel is om ze daarvoor even los te gooien, dat ze beetje gek worden. En dan zijn ze in je proef wel voorwaarts tenminste hielp bij ons wel Lachen

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:08

opzich klopt het wel wat je zegt, want als je doorzit kun je veel mee hulpen teglijk geven. met je benen, je zit en evt. teugelhulpen.

karlijnd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:58

ik ben het er mee eens dat er in de b en l1 wordt licht gereden. er zouden vele paarden rugproblemen hebben als er dan al de hele proef doorzitten werd gevraagd. verder is een onafhankelijke zit belangrijk en als je die hebt maakt het niet uit of je moet doorzitten of licht rijden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:00

Citaat:
opzich klopt het wel wat je zegt, want als je doorzit kun je veel mee hulpen teglijk geven. met je benen, je zit en evt. teugelhulpen.

Niet eens... Je hoort dat ook prima te kunnen doen met lichtrijden. Knipoog
Voor sommige oefeningen is doorzitten fijner, maar dat zit nog niet in b en l...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:02

karlijnd schreef:
ik ben het er mee eens dat er in de b en l1 wordt licht gereden. er zouden vele paarden rugproblemen hebben als er dan al de hele proef doorzitten werd gevraagd. verder is een onafhankelijke zit belangrijk en als je die hebt maakt het niet uit of je moet doorzitten of licht rijden.

Ik rijd ook veel fijner als ik doorzit en kan beter inwerken.
ik vind het moeilijk wat met mn zit te doen op de mometen dat ik sta en beenhulpen zijn ook minder subtiel dan (want je staat er tenslotte op). maar het ergste vind ik dat ik niet kan voelen met mn zit.

Tegenwoordig wordt ook in de B verwacht dat een paard nageeflijk loopt, dus zn rug ontspant. Dan moet je toch ook lekker kunnen doorzitten zonder dat het paard rugproblemen krijgt??

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:06

Dat is dus een van de redenen waarom ik de L1 niet uitkom.. Jel is op concours vaak knetterheet, als ik moet lichtrijden kan ik hem gewoon slecht bij me houden. en begrijp me niet verkeerd hoor, maar thuis loopt ie een nette M-proef Knipoog

Op een onderlinge een tijdje geleden ben ik gewoon gaan doorzitten bij een L1-proef, en plotseling hadden we dikke winst Clown

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:08

begint een proef niet met "lichtrijden tenzij doorzitten word gevraagt?"
dus of ze beter lopen of niet ik neem aan dat je moet lichtrijden tenzij doorzitten word gevraagt

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:23

beantsje schreef:
[Ik rijd ook veel fijner als ik doorzit en kan beter inwerken.
ik vind het moeilijk wat met mn zit te doen op de mometen dat ik sta en beenhulpen zijn ook minder subtiel dan (want je staat er tenslotte op). maar het ergste vind ik dat ik niet kan voelen met mn zit.

Zithulpen zijn eigenlijk niet mogelijk tijdens het lichtrijden. Tenslotte zit je de helft van de tijd niet op het paard. Behalve de hulp om langzamer te gaan lichtrijden om het paard langzamer te laten gaan. Als je dat tenminste een zithulp wil noemen en dat kan juist weer niet bij doorzitten.

Maar waarom je bij het lichtrijden geen goede beenhulpen of teugelhulpen zou kunnen geven is mij een raadsel. Je geeft hulpen met je kuit en die ligt bij het lichtrijden op precies dezelfde manier tegen je paard als bij het doorzitten dus daar zou geen verschil in moeten zitten.

Je geeft de hulp door je meer aan te spannen en tegen je paard te drukken.

Mensen die problemen hebben met het geven van beenhulpen tijdens het lichtrijden zijn vaak de mensen die hun been iets van het paard afhalen en daarna aansporen. Dus eigenlijk kleine schopjes geven. Als je op het "sta" moment ook nog je onderbeen van het paard haalt dan krijg je evenwichtsproblemen.

Ik ben voor lichtrijden tijdens de B proef. Tuurlijk zijn er mensen met veel ervaring die voor het eerst wedstrijden gaan rijden of met een nieuw paard meedoen. Maar als je net begint is doorzitten toch best moeilijk vooral op een paard wat nogal hoog opgooit.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:29

Nou wat mij betreft mogen ze in het Z nog lichtrijden Haha! Paard waar ik wedstrijden mee rijd is nl een hele kunst om echt goed op door te kunnen zitten. Clown

Manon79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:25

Je mag van een B-ruiter nog niet verwachten als KNHS dat ze allemaal goed kunnen doorzitten zonder het paard te belasten, vandaar dat ze dat rustig opbouwen.
Ik vind het ook prettiger doorzitten, maar het is gewoon gewenning. Tijdens de training voorlopig even niet meer doorsitten dus!

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:18

TurdusMerula schreef:
Citaat:

Niet eens... Je hoort dat ook prima te kunnen doen met lichtrijden. Knipoog
Voor sommige oefeningen is doorzitten fijner, maar dat zit nog niet in b en l...

ik zeg ook niet dat het niet zou moeten kunnen, maar dat het wel klopt wat ze zegt. als je lichtrijdt heb je minder contact met de rug van het paard, hierdoor kun je minder inwerken dan wanneer je doorzit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 17:33

Ben blij dat er nog geen doorzitten in een B proef zit (op wat korte stukjes na)

Veel fijner met 3 jarige om te kunnen lichtrijden als ze nog spanning opbouwen!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:44

beantsje schreef:
Tegenwoordig wordt ook in de B verwacht dat een paard nageeflijk loopt, dus zn rug ontspant. Dan moet je toch ook lekker kunnen doorzitten zonder dat het paard rugproblemen krijgt??

In de B zitten ofwel ruiters die nog niet veel ervaring hebben ofwel onervaren paarden, of een combinatie van beiden. Het nadeel voor de onervaren ruiter is al genoemd. Op een paard dat net onder het zadel is, ga ik niet een hele proef op die rug zitten bonken Clown

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:03

lindsey schreef:
Zithulpen zijn eigenlijk niet mogelijk tijdens het lichtrijden. Tenslotte zit je de helft van de tijd niet op het paard. Behalve de hulp om langzamer te gaan lichtrijden om het paard langzamer te laten gaan. Als je dat tenminste een zithulp wil noemen en dat kan juist weer niet bij doorzitten.

Maar waarom j.

Natuurlijk gebruik je zithulpen tijdens het lichtrijden, en niet alleen door langzamer te gaan lichtrijden. Ik kan meer met lichtrijden met mijn zit, dan met doorzitten, maar dat ligt een beetje aan mijn spierzwakte.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:48

Tulandro aub uitleg wat voor zithulpen jij dan geeft bij het lichtrijden.