geschoren paard->op rust->alweer dikke vacht...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woestein

geschoren paard->op rust->alweer dikke vacht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 13:49

Beetje onduidelijke titel maarja dit zijn de belangrijkste punten.

Woestein is begin september geschoren, ondertussen heeft hij al een aardige vacht ontwikkeld maar staat nog steeds onder een deken.
Het probleem is nu dat ik eigenlijk alleen maar met hem aan de hand mag stappen (zie onderschrift voor reden) en hij dus niet in het zweet gewerkt wordt.
Kan ik omdat hij nu toch een dikke vacht heeft het deken dragen stoppen?
Dus dat ik zijn deken eraf haalt?
Dit doe ik wel geleidelijk en zal dan eerst een tussendeken om doen.
Mijn gevoel zeg dat dat niet veel kwaad zou kunnen, misschien hebben jullie nog ideeën?

ElCid

Re: geschoren paard->op rust->alweer dikke vacht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:57

Ik zou hem zijn deken nu niet afdoen. Het begint nu pas koud te worden en als hij sinds september met deken staat lijkt me dat vragen om problemen. Ik weet niet wat voor deken je er op hebt liggen, maar een hele dikke is nu waarschijnlijk niet echt nodig.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:50

dat kan gewoon hoor.Inderdaad wel afbouwen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:38

Ik zou het ook niet doen hoor.
Dat is denk ik vragen om problemen vooral nu het koud word ga je de deken eraf halen. Een dunnere kan misschien wel maar eraf zou ik echt niet doen!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:56

Volgens mij kan het gewoon, paarden zijn meesters aan het zich aanpassen aan verschillende temperaturen. De comforttemperatuur voor paarden ligt tussen de -5 en +15 graden celcius, imo dus precies goed om je paard zonder te zetten. Doe het natuurlijk wel met beleid, dan gaat het vast goed komen.

Mijn paard heeft begin maart zijn deken gesloopt, ik was die week niet in de buurt, hij stond toen dus zonder. Hij heeft er geen nadelige gevolgen van ondervonden. Begin maart was het ook nog flink koud...

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 01:38

Hij had een ruime 300 grams deken op maar heeft ne een 200 grams deken.
Ik had die dikkere deken op gedaan om zijn heerlijk weer aan het ontwikkelen wintervachtje wat tegen te gaan.
Maar omdat we nu dus toch niets intensief doen mag hij onbeperkt vacht ontwikkelen...
(waar ik vast en zeker spijt van gaat krijgen als hij weer gaat verharen...maarja is niet anders)
Zat er zelf aan te denken om deze deken een weekje op te houden en daarna of een zomer dekentje of zonder deken te zetten.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 11:51

het kan wel hoor, staat hij overdag op stal? Het wordt deze week ook nog redelijk warm, ik heb nog steeds alleen een regendeken op, vorig jaar zat ik ook allang aan de 200 grams,

Ik zou het deze week afbouwen, mits hij niet de hele dag overdag buiten staat, succes met je paardje ik heb toevallig net het verhaal gelezen Ach gut