In de winter 24/7 buiten. Deken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stanleytje

In de winter 24/7 buiten. Deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 21:47

Mijn haflinger staat 24/7 in de winter buiten. Er zijn wel schuilgelegenheden maar hier maakt hij nooit gebruik van. Als hij nat geregend is en het daarna flink waait is dit naar mijn idee toch flink koud. Mijn haflinger heeft afentoe koude oortjes en heeft vaak zijn vacht omhoog staan. Hierover heb ik gelezen dat als de vacht omhoog staat het paard tussen de haren luchtkussentjes krijgt waardoor hij het warmer heeft. Dit zouden paarden doen om het warmer te krijgen bij b.v. vrieskou. Mijn haf doet dit ook bij minder koud weer. Wat zouden jullie doen deken of geen deken? En wat voor deken dan? Regendeken, regendeken met fleece voering, 100 grams voering noem maar op... TIPS ZIJN WELKOM!

koene

Re: In de winter 24/7 buiten. Deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 22:31

Naar mijn weten kunnen koudbloeden(haflingers,fjorden, enz.) best zonder dek naar buiten Knipoog

Groetjes Koen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:07

Die van mij (tinker) gaat ook zonder deken naar buiten, eerste keer dit jaar. Kunnen ze makkelijk aan hoor, hoef je je geen zorgen over te maken.
Ik zou lekker veel hooi geven, zo lang hun darmen goed werken maken ze ook extra warmte. En als ze het echt té koud krijgen gaan ze wel naar binnen, maar dan moet het al écht hard vriezen en sneeuwen Knipoog
Een deken duwt de haren plat, waardoor ze geen warmte daar tussen kunnen vasthouden.

Laatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:11

Onze verzorg fjord staat in een stal met uitloop (hij staat meer binnen als buiten, hij slaapt alleen in z'n stal) en heeft ook geen deken op. Als we met hem gereden hebben krijgt hij wel een zweetdekentje op.. hij gaat dan even op stal met een plakje hooi en als hij dan droog is gaat het dekentje af. Dit is voor hem de eerste winter dat hij zonder deken gaat...

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 10:10

*ze bedoeld meer buiten als binnen, ipv meer binnen als buiten*

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:31

Kan die makkelijk Lachen

Ik denk juist, als je met een deken gaat zitten klote, dat het juist lastiger word. Dat hij nat word, door de deken niet zo;n dikke wintervacht heeft, koud onder de deken. De kans ook dat je deken niet 100% waterdicht blijkt te zijn, word hij nat, weer koud.
Ik weet niet, heb niet veel verstand van dekens hoor, maar dat idee heb ik er altijd bij. Mn haflinger blijft ook lekker zonder deken staan (hij gaat savonds wel naar binnen) en hij heeft het heerlijk zo.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:15

Hij kan het makkelijk aan zonder deken hoor Knipoog

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:30

koene schreef:
Naar mijn weten kunnen koudbloeden(haflingers,fjorden, enz.) best zonder dek naar buiten Knipoog

Ieder gezond paard kan zonder deken 24/7 buiten, zolang hij maar een goede wintervacht heeft Lachen

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:41

Ieder gezond paard kan wel zonder deken naar buiten, mits het een vacht heeft opgebouwd, maar als je regelmatig rijdt en het paard zweet onder die dikkere vacht wordt het lastig.

Droogstappen in de winter is haast niet mogelijk en een zweetdeken omdoen en die er na een uurtje weer afhalen ook niet voor iedereen. Tenzij je je paard aan huis hebt.

Mijn paard staat 24/7 in een wei dus heb ik nu een ongevoerde buitendeken op. Beschermt toch tegen de regen en wind en ik hou haar zo redelijk schoon. Als het echt koud wordt heb ik een nieuwe 200 grams deken liggen. Voorheen had ze namelijk een stal in de winter waar ze 's-avonds in ging (met tegenzin).

Dus....het ligt eraan of je regelmatig rijdt en of je paard binnen kan staan. Schuilstal of anderszins.

Dienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:47

ben het met flicka eens
in principe als die gewoon zijn wintervacht heeft 'opgebouwd' is het geen probleem, als jij zegt dat de schuilgelegen er wel zijn, kan hij daar zelf onder gaan staan als die dat wil, als die dat niet doet zal die het wel niet nodig vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:39

Mijn paard staat gewoon dekenloos, gaat prima.

Stanleytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 20:55

Hij word wel regelmatig gereden training, les en bos. Tijdens de training en les word hij indd nat en uitstappen duurt dan vrij lang en ook met een zweetdeken duurt het even met opdrogen (denk hierbij ook aan het nazweten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:32

VSW --> SV.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:02

Lekker zonder deken.
Anouar staat ook zonder deken buiten (arabier) en heeft lekker veel haar. Hij zweet wel, maar ik zet hem gewoon nat buiten. Paarden worden daar echt niet ziek van, die hebben zo'n slimme vacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:03

Alle paarden kunnen zonder. Moet je nagaan dat ie het niet koud heeft anders ging ie wel binnen staan.

gr [***]

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:00

koene schreef:

Groetjes Koen

dat is onzin, zo'n algemeen aangenomen iets. mijn tinker heeft het hardstikke koud nl als hij zonder deken buiten staat! Het is dus onzin dat zonder meer alle koudbloeden zonder deken kunnen. zoals jij het aangeeft vind jouw paardje het misschien wel lekker met een dekentje op (zou dan wel een 150 gr nemen, want een regendeken drukt de haren plat waardoor die niet meer rechtop kunnen staan om er lucht tussen te laten, waardoor ze het dus koud kunnen krijgen, een 150 grams vervangt een stukje vacht). als jij zegt dat je paardje af en toe zn haren opzet, zou ik lekker een deken opleggen!

Stanleytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 18:03

Hoi maar jij zegt 150 grams dken. heb op internet al wat gekeken maar bijna alles is 250 g. 300 g. 350 g. 550g. en zo`n dingen. Ben nog geen 150 g. tegen gekomen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:06

De fout die de meeste mensen maken is dat ze een deken op doen of binnen zetten als het paard het in het najaar koud krijgt (bibberen)
Het lichaam heeft dit nodig, krijgt het paard het niet koud dan gaat het lichaam ook niet op de winterstand.
Daarom krijgen zoveel paarden het snel koud.
Elk gezond paard kan zonder deken, met uitzondering van sommige oudjes

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:08

lonnie schreef:
zoals jij het aangeeft vind jouw paardje het misschien wel lekker met een dekentje op. als jij zegt dat je paardje af en toe zn haren opzet, zou ik lekker een deken opleggen!

Ben het niet helemaal met jou eens. Dat het paard zijn vacht opzet wil niet zeggen dat hij het koud heeft, dit zorgt er juist voor dat hij het niet koud krijgt.
Alleen als paarden geschoren of niet helemaal gezond zijn hebben ze die deken nodig, verder volstaan ze prima met hun wintervacht.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:14

Volgens mij komt het halve subforum Naturals hier binnenwaaien Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:15

De naturalradar slaat weer aan, dekentopic in zicht Clown

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:16

nou mijn tinker is ongeschoren en krijgt een dikke vacht, maar staat toch echt te rillen zodra het dikker wordt hoor. Zodra ze de vacht extra gaan opzetten hebben ze het dus al niet meer warm genoeg als ie 'gewoon' plat ligt...

Ik zou het gewoon proberen, als ze gaan zweten hebben ze het te warm, zie je vanzelf.

Ik heb van harry's horse een paar 150 gram dekens, de HH platinum. staan er vaak op marktplaats enzo. Ik heb een grijze, je hebt ook blauwe en geruite geloof ik, zal s voor je kijken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:17

En wat gebeurd er als je hem een dagje of twee laat rillen?

Stanleytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 18:21

Mijn haf staat dus buiten hij heeft geen schuilstal maar een stel bomen om onder te gaan staan. Hij heeft dus bijna altijd zijn haren omhoog staan. Bij onder nul en rond de 5/10 graden snap ik dat wel hoor maar met b.v. 15 graden de haren omhoog....

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:22

nou dat vind ik ten eerste een beetje onzinnig, rillen geeft al aan dat ie zichzelf niet warm kan houden namelijk, dus waarom zou ik dat laten gebeuren. Overigens: door te rillen proberen dieren als laatste om zichzelf warm te krijgen. Rillen verbruikt dus superveel energie, dus zou je je paard extra moeten bijvoeren. Maar aangezien mijn paard heel de dag staat te vreten (hooi), krijgt hij daaruit dus nietgenoeg voedingswaarde om zichzelf warm te houden. Dan kan ik hem de hele winter wel laten rillen maar warmer wordt hij daar niet van hoor.