Hengstenkettingen, slaan met de zweep (ja een tik is ook slaan), een mep geven, ander bit erin etc.
Waar halen mensen dit vandaan dat ze zo de dingen moeten oplossen?
Als je in het wezen paard verdiept weet je hoe je dingen moet aanpakken zonder enig gebruik van geweld.
Ik weet nou zullen weer de meesten denken dat paarden onder elkaar niet altijd lief en hartelijk tegen mekaar zijn.
Maar het zijn paarden onder elkaar die hun taal perfect spreken en precies weten wanneer iets terecht is of niet.
Paarden die meestal heel erg grof tegen mekaar zijn, zijn stukken voorzichter als ik of andere mensen in de wei zijn.
Ook het simpele feit dat wij roofdieren zijn en er toe neigen in de aanval te gaan zet mij aan het denken dat mensen toch er eens serieus moeten gaan na denken over het straffen van vluchtdieren.
Ik zie zo vaak de mens een heel erg aggresiefe houding hebben waarop het paard reageert en erna dan een klap krijgt omdat het een ´terechte´ klap is.
De mens heeft niks verkeerds gedaan, toch?
Onbewust in de verkeerde houding staan, JA dus wel!!
Zo kan ik er nog veel en veel meer dingen erbij halen.
Dus waarom altijd een hengstenketting, martingaal, ander bit, sporen enz.
En niet eerst de oorzaak opzoeken en dan er tijd voor nemen om er aan te werken.
Tijd, geduld en heleboel ups en downs (zonder gefrustreerd te worden) geven je een prachtig resultaat.
Vriendschap ontstaat en een paard dat graag bij je wil zijn.
Met paarden omgaan is een moeilijke taak je bent steeds maar bezig maar het is gewoon prachtig
Dat dingen dan zo simpel, snel en heftig worden opgelost zegt alleen maar iets over de kunde van de paardeneigenaar.
Hoe denken jullie dus over het gebruik en het aanraden van ´hulpmiddelen´ die bedoeld zijn om het paard pijnprikkels te geven om een probleem zo gauw mogelijk op te lossen?