Bejaarde kan niet zonder deken, maar ook niet met.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oamaru

Bejaarde kan niet zonder deken, maar ook niet met.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 13:29

Pff.. jullie hebben me vaker uit de brand geholpen. Ik hoop zo ook deze keer.

Ik heb een paard, 34 heel dun teer huidje. Hij moet gewoon een deken op, hij is echt een koukleumpje. Maar ik heb een deken met een halve hals, om het drukken op zijn schoft al te minimaliseren. Hij heeft ook zo'n ding (hoe noem je dat ook alweer, een soort paardenbh zeg maar. Voor zijn borst langs, en dan over z'n schoft heen) maar dat helpt ook niet. Hij heeft dus nu zijn hele schoft open liggen, pus en al die ellende. Maar hoe ga ik dit doen? Hij kan gewoon absoluut niet zonder, maar die wond heelt heel langzaam omdat alsnog die deken er overheen ligt. Of heelt helemaal niet.

Dus, iemand ideeen tips suggesties?

Astor

Re: Bejaarde kan niet zonder deken, maar ook niet met.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:31

Ik zou het echt niet weten sgat Bloos
suc6 ermee hopen dat je een oplossing vind Knipoog

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:32

Misschien een stuk wegknippen waar de wond zit? Je kunt het allicht probere nals je geen hele dure dekens hebt.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:35

Zou je niet iets met een schapenvachtje kunnen proberen.
Ik weet dat ze in het ziekenhuis dit gebruiken voor mensen met doorligproblemen.
En een lichte deken gebruiken misschien. DUs geen staldek maar een wollen dek. Die is wel warm maar niet zwaar.

Rotprobleem zeg. Succes ermee

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 13:37

Ibalia schreef:
Zou je niet iets met een schapenvachtje kunnen proberen.
Ik weet dat ze in het ziekenhuis dit gebruiken voor mensen met doorligproblemen.
En een lichte deken gebruiken misschien. DUs geen staldek maar een wollen dek. Die is wel warm maar niet zwaar.

Rotprobleem zeg. Succes ermee

Hij staat wel buiten, dus het moet waterdicht zijn. Hebben ook geen stal namelijk. En hij heeft nu al zo'n ultralichte deken. Maar dat huidje is zoo dun van hem.

Inderdaad een rotprobleem, dankje!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:18

Je hebt van die dekens zonder schoft te koop maar ik heb geen idee waar die te krijgen zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:23

Een paar jaar geleden kreeg mijn vorige paard ook een ontstoken schoft door de deken.
Dat paard had een hoge schoft.

Tuurlijk gebeurd zoiets in het rotste en natste jaargetijde.
De deken die het veroorzaakte meteen aan de kant gegooid, hem zonder deken op stal gezet. Dan zou hij maar een snot neus krijgen, op het land bij droog weer liep hij ook zonder deken, als het wat frisser buiten was hem een deken opgedaan en de schoft er uit geknipt.

Het beste kun je hem nog een (zweet)deken met hals op doen, gat knippen ter hoogte van de ontsteking, als je van een normale deken de schoft weg knipt, gaat de deken alleen maar trekken en naar achterschuiven.

Iets in een deken naaien zodat de deken niet in kontakt komt met de huid is ook altijd een goede optie.
Helaas kan jullie paard niet binnen staan of schuilen, want hem in zijn blote billen laten lopen, werkt het allerbeste.
Als je een schuilstal zou kunnen creeëren..............

Ik ken mensen die hebben een degelijk partytent voor de paarden in het land staan. En het is nog blijven staan ook.

Hij maakt vanzelf wel haar aan tegen de kou, zorg dat hij voldoende ruwvoer en een beetje krachtvoer krijgt om de kachel brandende te houden
Volgens de DA denken mensen veel te snel dat dieren het koud hebben.

Verder natuurlijk de wond uitwassen met betadine shampoo, geen korstjes gaan plukken.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:35

Vervelend probleem zeg!! Ik zou proberen om er iets diks in te maken zodat het niet meer op de wonden drukt en misschien doe je dit al, maar ik draai mijn "paardenbh" binnenstebuiten. Dit omdat er aan de binnenkant dikke stiksels cq naden zitten die weer voor irritatie zorgen.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 15:05

Dankjulliewel allemaal! Ik ga inderdaad is denken over een deken zonder schoft. Als ik die kan vinden. Hij heeft het wel altijd snel koud, dat is het probleem. Hij heeft amper genoeg energie om te verharen. Dus als hij nu ook nog is meer vet moet gaan verbranden om zichzelf warm te houden dan komt het helemaal niet goed.

Bedankt voor de tips allebei!

Wedgwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:07

wat een vervelende situatie. heb je geen dekens zonder schoft? of zelf even heel creatief zijn Knipoog of miss een heel dik bondje onder je deken naaien. heel veel succes. Lachen

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:16

Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar ik heb ooit ergens iets gezien maar waar te koop geen idee, waarschijnlijk heeft ze het zelf in elkaar gezet. Want dat paard ging ook van echt elke deken kapot op zijn schoft
Die had een soort voorsingel met metalenbeugel aan de bovenkant aan de deken vast gemaakt.die beugel zorgde ervoor dat de deken niet op de wond kwam. onder aan de beugel zat een soort kussentje dat daar zijn huid ook niet kapot ging. Dit was een deken met een stuk hals eraan want anders zou het water naar binnen lopen!

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:43

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 15:20

Bedankt allemaal. Goeie tips! We gaan gewoon voor de zekerheid even de DA bellen. Kijken wat die ervan vind, en misschien heeft die wel een adresje voor die dekens. Met dat schuimrubber lijkt me eigenlijk ook wel een goed idee!

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:00

Suc6 ermee Haha!
ff offtopic Wieteke dat nieuwe paard heet Desperado gave naam he? Bloos

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 10:47

-> SV

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:40

je hebt ook dekens met een teruggesneden schoft, van lamicell, te koop bij arthur's westernstore. maar dat is wel een staldeken. ik wil die deken denk ik toch maar gaan aanschaffen want ik heb hetzelfde probleem. paard met een hoge schoft en gevoelig huidje. die van mij staat nu nog buiten met een regendeken (een andere vanwaar hij de schuurplek heeft) maar het heelt dus niet goed onde die deken, het wordt ook niet erger. Zodra hij naar stal komt gaat de deken af en wacht ik eerst tot het toch wat beter geheeld is en dan scheren en dan die staldeken erop met teruggesneden schoft om te voorkomen dat ik weer hetzelfde probleem krijg want ik durf het eigenlijk niet aan om er nu weer een gewone deken op te leggen op stal.

Ik denk dat het in elk geval het beste is om het eerst te laten helen, dus naar binnen zonder deken en in de tussentijd een oplossing vinden. want die huid heeft gewoon lucht nodig dus er moet eigenlijk even niks overheen. Ik moet dat dus nu ook uitstellen omdat hij nog buiten staat, maar gelukkig wordt het niet erger.

edit: hier de link naar die website met de deken:
http://www.westernstore.nl/index.php?target=products&product_id=1734

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:57

Ik heb bij de ruitersportzaak aan de binnenkant van de deken een soort hoesjes laten stikken van badstof. In dat hoesje schuif je dan een dikke spons, zo wordt het gedeelte van de schoft vrijgehouden van de deken. Voor meer info kun je pb'en.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:17

Mijn oude pony heeft het ook. Nu heb ik haar toch maar zonder deken buiten gezet. Door de schuilstal gaat het prima. Zonder schuilstal zou ze ook niet zonder deken kunnen.

Mijn plan voor als ze het toch niet zonder deken trekt: schuimrubber in de deken naaien (is al gezegd) of een kussen op haar schoft leggen. Als de schoft al kapot is, moet het kunnen drogen, en zit er niks anders op als je deken verknippen. Vorig jaar heb ik dat ook gedaan. De deken een heel eind ingeknipt en op het einde goed verstevigd zodat ie niet verder kon scheuren. Daarna aan het begin van de deken een bandje ertussen gezet, met een bontje erom. De voorkant van de deken kleiner gemaakt (zag er niet uit, maar daar gaat het niet om. Het bandje aan het begin van de deken lag zo voor de wond, en de wond lag vrij en kon dus drogen. Ze kon natuurlijk wel wat natter worden door de scheur bovenin de deken, maar ze bleef droog genoeg om het warm te houden.

kascar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:59

Ik heb ook hetzelfde probleem, met het aankomende dekenseizoen is de schoft van mijn bejaarde pony vaak binnen een paar weken helemaal kaal. Ik leg nu al bij voorbaat een zadelbontje op de schoft onder de 'paardenbeha' en daaroverheen de deken. Zo blijft het bontje op zijn plaats en kan de deken wel bewegen. Vorig jaar heeft mij dit goed geholpen!
Veel succes ermee!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:46

Ik heb ooit een hele schapenvacht aan de binnenkant van de deken genaaid,precies op de plek waar de wond zat.Het hielp prima.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:54

ik zou eventueel schapenvacht onder die borstbeschermer (= paardenbeha) maken. Dit ligt over het algemeen vrij stil op de schoft. Een deken schuift meestal iedere keer dat je paard een pas verzet. Zo schuurt het dus ook niet. Zou nu even geen deken opleggen, liever even koud, en wat verkouden dan straks een ontsteking in zijn schoft! je kunt eventueel groene klei op de wond smeren om het sneller te laten genezen!

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 09:36

mijn pony heeft ook hele gevoelige huid ik heb er een stuk echt bont in laten zeten geen problemen meer

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:12

ik heb het idee dat je dek gewoon niet past.
als je in havelter berg woond kun je ook naar de oregon western store in westerbork gaan
ik had hetzelfde probleem maar mijn tink had gewoon een te dikke nek dus het dek paste niet daar heb ik de juiste gevonden en goedde service en erg vriendelijke mensen sucses

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 10:38

DIe open schoft komt waarschijnlijk door die bh!! zoek maar eens op bokt, er zijn al zoveel paarden die daardoor wonden krijgen. Ten tweede zou ik inderdaad een beter deken kopen, die wel goed past. Zulke problemen kan je nooit krijgendoor een goed passend deken.