Shet uit wei halen = Hopeioos!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Joline_

Shet uit wei halen = Hopeioos!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 10:39

Ik heb een verzorgshet en het is ongelooflijk moeilijk om die de weide uit te krijgen. We zijn hem eerst een half uur aan het drijven (naar een hoek), maar steeds ontsnapt hij weer. Nu dacht ik, we kunnen wel snoepjes (wortel) meenemen, maar is het niet zo dan dat je paard dan helemaal alleen maar komt als je iets bij hebt, en zonder wat lekkers absoluut niet te pakken kunt krijgen?

pomelo

Re: Shet uit wei halen = Hopeioos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:05

Nou... Dan moet hij toch eerst bij je komen om te zien dat je niets bij je hebt Haha!
Naja, wat ik meestal doe (is makkelijker als hij alleen in de wei staat) is hem gewoon opjagen.
"Wil je niet komen? Ok, mij best, dan loop je maar."
En als je hem dan hebt, belonen en opnieuw loslaten. En als je hem dan weer niet kan pakken, opnieuw opjagen, totdat je hem meteen uit de wei kan halen.
Het is wel handig als je met 2 bent, dan kan je hem makkelijker in beweging houden en moet je zelf minder lopen Haha!

Maar waarschijnlijk helpt dit niet bij alle paarden en zullen vele bokkers het niet met mijn methode eens zijn Clown

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:43

Je kunt jullie band wat opbouwen, doe eens wat grondwerk met hem, vrijheidsdressuur als hij dat leuk vind, stukje wandelen.
Ga eens gewoon een uurtje in de wei zitten, dan komt ie vast wel eens naar je toe. En als je dan toevallig een wortel bij je hebt als hij naar je toe komt, dat vind ie al helemaal leuk

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 12:44

Das inderdaad een goed idee Lachen Ik ga er vanmiddag heen, dus zal het eens proberen Knipoog bedankt'!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:49

Whahaha, ik herinner me ineens weer die keer dat wij dachten mijn pas gekochte 2 jarige Welsh-A-hengstje 'even uit de weide te halen'.. Nagelbijten / Gniffelen

Kansloos waren we! We hebben hem moeten laten staan, en een week later had zijn eigenaar hem gevangen en op stal gezet zodat we hem wel konden ophalen Haha!

Voor paarden en pony's die zich slecht laten vangen in het algemeen geldt: veel tijd besteden, ga maar midden in de weide zitten en wachten tot hij bij jou komt. Geef hem dan een snoepje en loop zelf als eerste erbij weg.
volgende dagen herhalen.
Heel stiekum kan je eens verder gaan. Halster meenemen en dat in je hand hebben waarmee je het snoepje voert. En dan weer als eerste weglopen.
Uiteindelijk kan je hem het halster omdoen en afdoen en dan er weer bij weglopen.

Je zult zien dat het paardje naar je bezoek gaat uitkijken en wellicht al vrij snel je tegemoet komt lopen. Pas als hij zonder wantrouwen het halster laat omdoen en als je wegloopt al min of meer achter je aanloopt, mag je hem pas meenemen om met hem te gaan werken.

Dit soort dingen kosten heel veel tijd. Maar het is een groot geschenk voor de pony want het is de enige manier om zo'n pony permanent van deze problemen af te helpen. Waardoor niet alleen jij maar iedereen die na jou ooit met deze pony mag omgaan, gewoon plezier het diertje kan vangen.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 13:10

Hartstikke bedankt. Ik ga het zeker proberen Haha!

Wedgwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 20:54

Dees schreef:

Voor paarden en pony's die zich slecht laten vangen in het algemeen geldt: veel tijd besteden, ga maar midden in de weide zitten en wachten tot hij bij jou komt. Geef hem dan een snoepje en loop zelf als eerste erbij weg.
volgende dagen herhalen.
Heel stiekum kan je eens verder gaan. Halster meenemen en dat in je hand hebben waarmee je het snoepje voert. En dan weer als eerste weglopen.
Uiteindelijk kan je hem het halster omdoen en afdoen en dan er weer bij weglopen.

Je zult zien dat het paardje naar je bezoek gaat uitkijken en wellicht al vrij snel je tegemoet komt lopen. Pas als hij zonder wantrouwen het halster laat omdoen en als je wegloopt al min of meer achter je aanloopt, mag je hem pas meenemen om met hem te gaan werken.

Dit soort dingen kosten heel veel tijd. Maar het is een groot geschenk voor de pony want het is de enige manier om zo'n pony permanent van deze problemen af te helpen. Waardoor niet alleen jij maar iedereen die na jou ooit met deze pony mag omgaan, gewoon plezier het diertje kan vangen.

Ja gelijk heb je. ik denk dat je dit moet proberen! succes Lachen

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:05

Ik ken het.. wij hebben ook shetlander die zich niet laat vangen.
Ga in het weiland zitten op je hurken maak jezelf intressant.. Je shet komt vanzelf kijken.
Als je shet komt niet metteen opstaan.. maar laat hem aan je snuffelen enzo..
Blijft die rustig staan kun je hem aaien en langzaam opstaan..

Misschien is het handig om tijdelijk een halster om te laten in de weide. Kun je meteen je halstertouw eraan klikken. Zorg well dat het halster niet te strak zit dat ze drukplekken ofso krijgt en dat het erin groeit. Maar ook niet te los dat het halster afgaat

Succes Kus Amber

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:00

Jemig, om je paard te vangen moet je hem vooral op gaan drijven zeg Bloos
Nu heb je nog minder kans dat hij komt
Gewoon eten meenemen, wat maakt het uit of hij komt voor dat eten, hij komt toch ?
Hij leert dan vanzelf netjes te komen.

marisyaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:15

Toen ik mijn 2e minishetlander als veulen kocht konden we hem
de eerst maand helemaal niet vangen of aaien. Heeft echt veel
tijd gekost, maar nu is hij nergens meer bang voor en hij is super
lief. Gewoon aandacht aan besteden