Hulp gevraagd, paard geen aandacht!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daffene

Hulp gevraagd, paard geen aandacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 17:48

Aanstaande zondag heb ik een dressuurwedstrijd op een manegepaard die sinds kort bij ons staat, maar ik vrees dat het niet helemaal zal gaan zoals als ik zou willen. Het is een beetje lang verhaal geworden, maar ik hoop dat iemand het wil lezen.

Het probleem is, ze heeft helemaal geen aandacht voor je als ruiter of nouja, pas na 3 kwartier rijden. En het vervelende is dat je voor de wedstrijd geen 3 kwartier helemaal los kan werken.
Met het geen aandacht bedoel ik dus dat ze alleen maar aandacht heeft voor alles om zich heen. En nu net de belangrijkste hoek in de bak voor het proefje krijg ik haar niet normaal langs. Ze begint op de helft van de lange zijde als met haar kont naar binnen te draaien, oortjes altijd op iets gericht en echt alsof ze heel bang is (ze kijkt dan ook echt angstig). En een figuur rijden bij die hoek in de buurt gaat dus ook bijna niet. En na die drie kwartier loopt ze lekker rustig en nageeflijk en is er niks aan de hand. Maar de volgende dag weer precies hetzelfde.

Wat het dan nog een beetje erger maakt is dat ik bij wedstrijden altijd wat zenuwachtig ben, want je wilt natuurlijk alles extra netjes doen en het hok van de jury komt dan ook nog binnen te staan, wat ze ook nog niet gezien heeft. Nu vraag ik me dus af wat ik hieraan zou kunnen doen.

Wat ik zelf probeer is vooral mijn binnenbeen er goed proberen bij te houden en wat stelling naar binnen vragen zodat ze niet naar de buitenzijde van de bak kijkt. Maar dit helpt allemaal niet zo goed omdat ze dan totaal niet op je let.

ps. Dit paard heeft verder wel "psychische problemen" (klinkt een beetje raar) maar dat is vooral op stal. Zodra ze het gevoel heeft dat ze alleen gelaten wordt of dat ze "gevangen zit" (kan al door het aansingelen en ze ademt een keer diep uit en ze voelt zich daardoor gevangen) zakte ze eerst door haar benen en staat heel vaak te trillen. Ik rijd haar nu twee keer in de week, maar dat is natuurlijk het probleem bij manegepaarden dat je niet weet hoe ze het de rest van de week doet. Bij mij gaat het nu steeds beter, ze heeft een hele tijd al niet raar meer gedaan, mag ook haar ogen schoonmaken, hoeven uitkrabben, etc. Maar ze heeft van de week weer iemand vastgedrukt op stal waardoor niemand haar graag poetst of wat ik vaak zie 1 kant omdat iemand aan de andere kant niet meer verder durfde te gaan. Wil hier nog wel bij zeggen dat ze dit niet doet uit gemenigheid, maar volgens mij echt omdat ze bang is. We hebben zelf ook een beetje het gevoel gehad dat ze voordat ze hier kwam niet netjes behandeld is, zat ook helemaal onder de wondjes en wilde liever niet dat iemand bij haar in de buurt kwam (vooral mannen). Verder ben ik echt helemaal gek van dit paard, daarom wil ik de wedstrijd ook gewoon op haar proberen. Ze is dressuurgefokt en zou vroeger al wel wedstrijden gelopen hebben.

daffene

Re: Hulp gevraagd, paard geen aandacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 23:52

niemand misschien een tip?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 06:35

Wat vind je instructeur ervan? En heeft die al een oplossing aangedragen voor je, je rijdt tenslotte op een manege en daar rij je om het paardrijden te "leren".

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 10:10

HOi,
Ik zou proberen gelijk haar aandacht te vragen zodra je in het zadel zit. Gelijk figuren, overgangen endergelijke vragen. Haar bezig houden, continu iets van haar vragen zodat ze geen tijd heeft om met andere dingen bezig te zijn. En rustig blijven, het is maar een wedstrijd, geen kwestie van levensbelang. Een positieve ervaring voor jullie beiden is het belangrijkst.
Succes.

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 15:22

Kris25 schreef:
Wat vind je instructeur ervan? En heeft die al een oplossing aangedragen voor je, je rijdt tenslotte op een manege en daar rij je om het paardrijden te "leren".

Tsja, mijn instructrice zei vorige week ook je zou net wat langer de tijd moeten hebben. Want na dus ongeveer half uur - drie kwartier loopt ze echt geweldig, heel ontspannen ook. Ze loopt wel eerder op stukken al nageeflijk, maar als ze dan iets ziet gaat haar hoofdje die kant op. Maarja, dat is natuurlijk ook een nadeel van een manegepaard, toen ze hier kwam was ze in de stal wel erger, maar liep ze wel beter. Volgens mij was ze hier ook eigenlijk gekomen om verkocht te worden aan iemand, maar dat meisje is er dus de eerste paar keren hard vanaf gevallen omdat het paard helemaal in paniek raakte. Dus er is wel veel vooruitgang. En helaas rijden sommige mensen sinds een paar weken ook met een martingaal, maar ik heb tegen mijn instructrice gezegd dat ik dat niet wil, want dat vind ik echt niet nodig.
En het is nu juist een beetje de stress van zo'n proefje rijden en toch graag meteen een hoek netjes in willen rijden. Tijdens les kun je daar net wat meer tijd voor nemen.

Het is trouwens de hoek K-A. Dus in het begin en het eind bij A afwenden is een probleem, H-K gebroken lijn, van M-K uitgestrekte draf, van K-M van hand veranderen in draf (en nog hals laten strekken), K-H uitgestrekte draf. Dus het is echt net de hoek waar alles te doen is, helaas.

Probeer morgen met losrijden wat astritos zegt maar meteen veel figuren en overgangen te rijden en dan kan ik alleen maar afwachten hoe het gaat Tong uitsteken

Judith29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 18:09

Ik begrijp niet waarom je niet drie kwartier los zou kunnen rijden?

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 18:44

De manegepaarden mogen per categorie 20 minuutjes losrijden en de rustige paarden mogen dan in de buitenbak blijven stappen tot ze aan de beurt zijn. Maar met sommige paarden is dat niet echt verstandig, omdat dat alleen maar voor extra stress zorgt omdat ze daar normaal niet rijden.

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:43

Hallo,
ik zou vanaf het begin meteen dingen vragen van haar. Meteen figuren en tempowisselingen en dat soort dingen doen. Dan moet ze wel haar aandacht bij jou houden. (Heb er geen wetenschappelijke onderbouwing voor maar lijkt me een logische gedachte) Sommige paarden moet je gewoon wat te doen geven.
Succes samen.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:49

Zodra je erop zit, meteen je benen eraan.. tempo wisselingen rijden, figuren, veel stelling, rij je met zweep? als ze evven neit op je been hulpen reageert klein tikje geven dat ze weet dat je wat vraagt..
Als ze haar aandacht even op iets anders richt, meteen benen erin(b.v. in stap meteen naar draf, 3 passen in draf weer naar stap en dat even herhalen en maak er b.v. een volte van)
Succes!