Wie nog...?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

seahorse

Wie nog...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 14:45

De winter staat weer voor de deur en d.w.z. véél te vroeg donker, véél te veel regen, enz... Mijn paardje staat op een kleine pensionstalling (ik ben momenteel de enige klant... haha) met een longeercirkel en een grote redelijk goed berijdbare buitenpiste MAAR helaas zeer slecht verlicht. Wanneer ik 's avonds na mijn werk daar kom, is het reeds donker en kan ik niets meer doen. M.a.w. mijn paardje staat nu 5 dagen in de week stil (in de stal en de paddock) en in 't weekend rij ik wel elke dag als het weer het toelaat. Ik heb nog niet zo veel ervaring en ben vaak nog een beetje bang en heb een jong paardje dat ook nog veel moet leren dus --> eigenlijk zouden we samen héél veel moeten oefenen. Ik voel me niet zo goed in deze situatie maar heb nog geen oplossing... Verdrietig

Zijn er nog mensen die in zo'n situatie zitten of gezeten hebben??? Andere reacties zijn ook welkom...

leannetje

Re: Wie nog...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:48

Ik heb dit probleem niet echt, omdat ik lid ben van de rijvereniging en in de winter dus gratis in de binnenbak mag rijden (15 minuten stappen van huis af)...

Heb jij geen mogelijkheid om in de buurt in een binnenbak te rijden?

Shtlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:49

hmm een oplossing weet ik zo ook niet egt..:S het is wel een lastige situatie ja.. kan je niet vragen of ze er nog wat lampen bij maken?? of als je bij je paardje komt kan je hem/haar nog even een kwartiertje losgooien en laten rennen zo krijgt hij/zij zowiesow nog wel wat beweging Of zoals leannetje al zegt een binnenbak zoeken?

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:53

wij hebben sinds vorig jaar ook pas verlichting bij de bak, daarvoor reden we in het donker (niet aan te raden met meerdere paarden) maar dat was te doen. nu hebben we een bouwlamp bij de bak op een hele hoge paal. is maar 1 lamp maar geeft wel voldoende licht, alleen de hoeken zijn nog donker dus met schrikkerige paarden is het soms even spannend maar ze zijn er gauw aan gewend. dus misschien is dat wat? dat je zelf een bouwlamp koopt en aan de pensioneigenaar hulp vraagt bij het plaatsen?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:57

Je kunt misschien wel (met stalgenoten) wat geld bij elkaar leggen voor een extra lamp.

Veel licht heb je niet nodig hoor. Ik heb op een pensionstal gereden met 1 bouwlamp die het deed. Daar heb ik gewoon mee gereden.
Met minder goed licht kan je ook prima longeren, voor het geval je er niet graag opstapt.

Omdat je natuurlijk een jong paardje hebt en zelf ook niet zo ervaren. Kan je overwegen om te verhuizen naar een stal met betere verlichting.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:57

Phoe, dit lijkt me een lastig probleem. Misschien is het een optie om een bouwlamp(en) aan te schaffen zodat je tijdelijk toch voldoende licht hebt? Of misschien kun je ergens in de buurt in een verlichte bak rijden (tegen betaling). Als dit niet mogelijk is kun je je paard misschien longeren op de dagen dat rijden echt niet gaat. Dit lijkt me beter als helemaal niets en om te longeren heb je maar een relatief klein (afgezet)stuk nodig dat verlicht is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:00

sinds kort huur ik de binnenbak aan de overkant, maar die had ik voorheen niet voor ik verhuisde

toen ging ik vaak wandelen met mijn paard volgehangen met reflectie materiaal en lampje in vlechtje in staart

later durfde ik ook op straat te rijden in het donker, als knipperende kerstboom Haha!

Op www.agradi.nl is wel het eea aan reflectiemateriaal te krijgen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:02

seahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:38

Bedankt voor de reacties...

@ Leannetje: Nee, ik heb helaas geen mogelijkheid om ergens in een binnenbak te kunnen rijden...

@ Shetlanders en @ Marchal: Even longeren... dat ga ik doen maar de longeercirkel is momenteel een grote modderpoel (maar er is wel nog een beetje licht)...

@ Brendageene: Ik heb er zelf ook aan gedacht om een lamp te plaatsen maar daarvoor heb ik electriciteit nodig en die is er niet aangezien de piste helemaal achteraan op het erf is...

@ Kelly-ann: Misschien moet ik inderdaad maar eens al mijn moed bij elkaar rapen en proberen met wat schemerlicht te rijden. Ik heb dat eens 1 keer gedaan maar mijn paardje was toen heel schrikachtig en sprong steeds weg. Brrr... en ik ben zo'n bange!

@ Arabesk: Er is helaas geen binnenbak in de buurt en de straat op gaan durf ik nog niet (toch niet alleen)... Hoe heb jij die schrik overwonnen?

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:56

Ik heb dit probleem zelf ook een beetje.
Donderdags heb ik les waarbij we naar een binnenbak gaan. In het weekend kan ik wel rijden voor 5 uur.
Ik probeer zo goed als het kan te rijden, en zo vroeg mogelijk. Nu lukt het nog altijd maar er zullen vast ook tijden komen dat ik donderdag met een hyper paard zit, of dat ik mijn vader heel lief aan moet kijken of hij mij niet ergens heen wil brengen met de trailer.

Verder is er hier in de buurt wel een bak met verlichting waa rik heen kan stappen. Maar ik zie het ook niet zitten om in het donker op pad te gaan alleen, dan kan ik nog beter in eht donker in de buitenbak rijden.

Inderdaad vervelend! Maar we komen de winter wel door, na 22 dec worden de dagen al weer langer toch?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:36

Wij hebben ook maar 1 lamp bij de bak.
Het is even wennen, en meestal zijn de paarden iets kijkeriger in het begin, maar daarna ben je er al snel aan gewend.
Het is beter dan niks, en je kunt in ieder geval een beetje blijven rijden in de donkere maanden...

Beter voor je paardje en voor jezelf...

Ik rijd nu ook een paardje dat nog maar kort onder het zadel is en voor het eerst in het donker komt, dat vindt ze best even spannend, maar je merkt dat het elke keer beter gaat...
En met alleen in het weekend rijden kom je zo weinig vooruit...

seahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 13:58

@ none: Het is wel een beetje een steun om te weten dat ik niet de enige ben met dit probleem. Bedankt voor jouw reactie.

@ Nouvel: Inderdaad... ik ga niet vooruit (heb zelfs het gevoel dat ik achteruit ga).

Nu is het zelfs nog erger want ook de grote piste is nu een grote modderpoel geworden door de hevige regenval van de laatste dagen. Pfff...

Zijn er nog mensen die in de winterperiode met dit probleem te kampen hebben? Andere reacties zijn ook welkom...

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:48

Als je bang bent en je hebt weinig ervaring,
wat doe je dan met zo'n jong paard ?
Nu begin je ergens aan wat alleen maar frustratie's en teleurstelling
oplevert.
Heb je er straks geen plezier meer aan.
Hoe moet jij een paard iets leren,
terwijl je zelf geen ervaring hebt ?
Jij moet dat paard zelf rust en vertrouwen geven om 'm iets te leren.