Wel of geen deken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sab123

Wel of geen deken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 22:09

Hoi.
Mijn paard heeft tot nu toe nog geen deken op, hij heeft hierdoor een hele dikke vacht gekregen en naar mijn gevoel is dat voor dit weer voldoende.
Nou Heb ik vanuit meerdere bronnen vernomen dat een deken niet eens zo goed is voor een paard, een paard heeft namelijk zijn eigen syssteem om zichzelf warm te houden o.a. zijn haren overeind zetten om zo de warmte binnen te houden.
Een deken zorgt ervoor dat de haren plat blijven en dit syssteem dus niet z'n werk meer kan doen.
Om het syssteem in werking te stellen moet een paard wel gedurende de dag kunnen eten, nou staat mijn paard nu nog van half 10 ochtends tot ong. 6 uur sávonds buiten, maar vanaf het weekend gaan ze van het land af en gaan ze maar 2 uur op een dag de paddock in (aangezien ze teveel paarden hebben en maar 1 niet zo'n ruime paddock ).
Mijn paard staat in z'n stal op vlas, maar krijgt wel elke dag 2 plakken stro erop (eet namelijk z'n hele stal dan leeg Vingers aflikken ).
Nou heel verhaal, maar mijn vraag is.... moet hij zometeen wel een deken om of past zijn vacht zich wel aan de temperatuur aan?

lOveWill

Re: Wel of geen deken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:16

Ik zelf heb een pony die hard in het werk staat en die mag geen dikke vacht krijgen omdat hij dan na uren nog nat is, maar als jou paardje niet werkt en echt een goed winter vacht heeft en zichzelf warm weet te houden zou ik hem/haar alleen een deken opdoen als het echt koud gaat worden. Wij hebben nu wel de deken op gedaan (dikke) bij ons andere paardje. Die doet ook niks meer en staat ook lekker los maar had het toch een beetje fris en een deken maakt dan echt niet uit. Zij vond het wel lekker, zo;n warm dekentje erop.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 22:21

Ik rij wel nog met hem, maar meer recreatief dus echt hard werken hoeft hij niet.
Komt ook maar een enkele keer voor dat hij zeik nat is, en dan gewoon lang droogstappen en zweetdeken erop.

Perry_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:28

hey,

ik heb een kwpn en die heeft altijd zonder deken gestaan..
Alleen als het sneeuwt en hij gaat ff naar buiten of het vriest ZOOOO erg..dan krijgt die wel een deken op..

Maar normaal hellemaal niet hoor hij is sterk en heeft goede vacht en heeft er nooit 1 op gehad

Groetjessss

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:06

mijn shet en welsh (wel is waar, geen arbeid) staan overdag van 8 tot 5 op wei, krijgen pulp/slobber en wat hooi. Hebben een super wintervacht op. Denk ook niet dat ik een deken uit de kast haal dit jaar.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:14

Dekens, ik vind er niks aan. Doe mij maar een lekkere teddybeer vacht en zelfs als het heel koud is en sneeuwt vinden ze het heerlijk zonder deken! Ik heb ze wel, van zomer, winter, zweet, vliegen en extra sterke waterdichte weet ik veel wat voor deken, maar het liefst gebruik ik ze alleen in de winter als we echt een beetje heel heel hard hebben gewerkt en mevrouw is een beetje heel heel nat, dan stappen we uit met een dekentje, maar die gaat er gewoon daarna weer af! Is ook raar voor een paard als hij opeens een deken op krijgt (vacht denkt, het is lente, ik hoef geen dikke vacht te hebben) en dan weer er af, want "het wordt al weer iets warmer" (oh, help, denkt vacht, ik heb het koud, laat ik dikke haren gaan opzetten) Gevolg is stresserigheid in het vachtje van je lieveling. Geen deken of wel deken, das wel een keuze die handig is om te maken!

Wedgwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:09

geen deken! het is totalen onzin al die verhalen dat dekens goed zijn. uitgezondert dan als je je beetje scheert. ik denk dat je er geen deken overheen moet doen!

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:39

Wedgwood schreef:
geen deken! het is totalen onzin al die verhalen dat dekens goed zijn. uitgezondert dan als je je beetje scheert. ik denk dat je er geen deken overheen moet doen!

mee eens. dekens zijn gewoon grootste onzin! Lachen niet doen dus Haha!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:32

Ik heb dit jaar voor het eerst mijn pony geschoren, zij staat nu onder een deken. Hiervoor heft zij altijd zonder gestaan en dat ging prima, mocht het echt te koud worden dan kreeg zij wel haar winterdekentje op.
Mijn paard staat nog steeds zonder deken en ben ook niet van plan bij haar een deken op te gooien, tenzij het erg koud wordt dit zal zijn bij het vriezen, of als ik merk dat zij het koud heeft.
Mijn welshje heeft van mij nog nooit zijn dekentje opgehad, ook dit jaar staat hij lekker weer zonder. Lachen

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:43

ik heb ook geen deken op mijn pony liggen. ik vind een deken lastig. mijn pony is een natuurtalent in het kapot maken van alles en dat zou met dekens nogal kostelijk uitkomen.
ze kan ook niet de hele dag door eten en ik heb niet de indruk dat ze het koud heeft.
vorig jaar toen ik haar gekocht had (was in december) had ze een deken op. Het deken (dat nog maar een maand oud was) was al helemaal kapot en bij regen werd het nat. Ze stond toen dag en nacht buiten en ik kon op dat moment geen deken gaan halen. ik heb het deken eraf gehaald en haar zo de wei ingezet. Binnen de week had ik een teddy in de wei lopen. ze passen zich erg snel aan.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:46

Ik rij met mijn verzorghaflinger recreatief, dus ook niet echt heel erg hard ofzo. Maar Rinse staat dus buiten en gaat 's nachts op stal. Maar hij krijgt geen deken op hoor. Alleen na het rijden krijgt hij de zweetdeken op, maar verder niet! Pony's kunnen zich prima zelf warm houden, tenminste als je hem niet scheert. Dus dan heeft hij geen deken nodig!

Falli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:58

Mijn paarden hebben wel dekens om.

Maar als het altijd goed gaat zonder en je ehbt er geen last van zou ik dat zeker niet veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:19

VSW --> SV.