Pony zonderd zich af

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

muiszje

Pony zonderd zich af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 16:22

hallo allemaal..

We hebben sinds kort een nieuwe pony op stal, nadat onze lieve, dierbare Nono is ingeslapen.

Ze staan met zn allen in de wei, maar op de een of andere manier wil mijn pony geen contact zoeken met de nieuweling. Ook de andere oudere pony Dammi (mijn pony en die pony zijn rond de 30) houdt zich afzijdig. Pepper, mijn pony, is sowieso een beetje contactgestoord, waarschijnlijk is ze opgevoed met de fles. Nu is het zo dat de twee oude dames elkaar al zo'n 10 jaar kennen, nooit hebben zij elkaar gemogen maar nu staan ze altijd zij aan zij te grazen. (allebei merrie trouwens)

De nieuweling is erg jong en speels, en trekt daarom ook grotendeels op met de andere jongere ruin.
We hebben dus 2 groepjes: groepje 1 bestaat uit Pepper en Dammi, groepje 2 uit de 2 jongere ruinen.

Nu zie ik altijd dat de nieuweling wel contact zoekt, heel zachtjes, voetje voor voetje en een beetje proberen te neuzen. Allebei de oude dames reageren daarop door weg te rennen, geen gesnuffel, geen gegil, geen getrap maar gewoon het liefst zo ver mogelijk bij hem vandaan staan.
Ik tref de dames dan vaak ook helemaal aan de andere kant van het weiland aan.

De ruin die er al stond (en dus nu optrekt met de nieuweling) was voorheen altijd dikke maatjes met pepper, maar dat is nu ook helemaal over, omdat die nieuweling er dus bij staat.

Wat voor gedrag is dit? hebben de oude dames een langer verwerkings proces nodig voor het verlies van een pony? (die trouwens nooit echt veel met elkaar optrokken)
Geven de oude dames zo aan dat ze te oud zijn om te spelen?
Is de rangschikking zo door de war geschopt door de nieuweling dat beide dames besloten hebben niet meer bij de kudde te horen?
Hoe krijg ik ze weer een beetje bijelkaar? dat het weer een gezellig geheel wordt?

Overigens zijn beide dames merrie's bij uitstek qua gedrag, normaal gillen ze bij elke aanraking van een ruin, maar nu dus niet.

heb je ook zo iets meegemaakt? laat dan ff jouw bevindingen achter!

Thnx, liefs, muis.

fluffyfox

Re: Pony zonderd zich af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:50

hey muisz
ik denk dat we ons niet moeten vergissen in t eventuele verdriet wat dammi zou kunnen hebben om het verlies van nono aangezien die twee bestwel vriendjes waren,
ze kroelden veel enz en dammi zou dta bestwel eens kunnen missen
maar het is erg moelijk daar wat aan te doen lijkt me
iedereen moet wennen aan het niet meer aanwezig zijn van nono
met pepper had nono idd niet zoveel contact had ik het idee

ik denk wel dat we het rustig de tijd moeten geven.
floris staat pas 5 dagen op stal en de kudde moet gewoon weer hergroeperen denk ik
wel vind ik dat dammi en floris al heel lief met elkaar omgaan
ze staan ook best veel samen
heb niet gezien dat dammi bewust van hem wegloopt ook
(maar ik kan me vergissen)
floris trekt ook meer naar haar toe dan naar pepper
en oude dames houden nou eenmaal van regelmaat en als er dan opeens zo'n pubertje tussen komt zou ik ook met mn kont in de krib gaan
t komt vast wel goed, maar vind het wel iets om idd goed in de gaten te houden Lachen

Tinky12

Re: Pony zonderd zich af

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:04

Zoals je weet heb ik ook nog niet zo lang geleden een andere pony erbij gekocht.Dat was ook niet echt koek en ei na de 1e dag... Clown
Vergeet niet dat de andere pony's het moeten verwerken dat hun maatje weg is.Fax heeft daar wel zo'n week of 3 over gedaan hoor en misschien dat het ook wel langer of korter kan duren.Ze zijn tenslotte allemaal verschillend.
Geef het gewoon lekker de tijd,als die nieuwe ruin zo speels is dan komt het vanzelf wel goed.Op een gegeven moment steekt hij een deel of de hele groep wel aan..... geduld... Ach gut

Groetjes,Tinky