zo zenuwachtig op wedstrijden...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mriinaa

zo zenuwachtig op wedstrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 17:26

Heey,
ik heb een probleem.
namelijk dat ik altijd zo zenuwachtig op wedstrijden enzo ben, dat mn pony er misbruik van gaat maken.
Wie heeft tips waardoor ik minder zenuwachtig ben?
meer wedstrijden rijden is geen optie,
omdat ik van mn moeder niet zo vaak op wedstrijd mag.

panache

Re: zo zenuwachtig op wedstrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:29

je moet gewoon de bak in gaan met de instelling :'ik doe voor de fun mee, okal word ik laatste!'.. heel rustig adem halen, en niet te extreem reageren op je pony.. doe gewoon net of het een oefen wedstrijd is.... als het mislukt, jammer dan volgende keer beter.
Als je met zo'n instelling de bak in gaat ben ik relaxter..
ik ben zoiezo relaxt op wedstrijden Tong uitsteken

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:21

of neem een pilletje voor de rust. (het idee dat je zoiets op hebt scheelt vaak al de helft...)

MrWilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:38

me tante zegt dat je 2 bananen moet eten tegen de zenuwen hihi
weet niet of het echt helpt hoor

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:45

Rico Schruijers geeft 23 november a.s. een rondje educatie gericht op stress en spanningen bij wedstrijden! Dat is in Ermelo Lachen Hij is sportpsycholoog. Heb em ook gezien op het Global Dressage Forum afgelopen week, en ik vind hem erg goed en overtuigend!

Wellicht leuk en handig om daar eens heen te gaan?

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:48

Ik ging altijd voor dat ik een wedstrijd had alleen op mijn kamer zitten, new age muziek aan, ogen dicht, hoofd leegmaken en het enige waar ik dan aan dacht was goed presteren. Ik was helemaal gefocust en dankzij de new age muziek werd ik rustig.

Eenmaal aangekomen op de wedstrijd zat ik helemaal in mezelf, ik was gefocust op de wedstrijd. Pas nadat ik gereden had, was ik weer gewoon aanspreekbaar.

Dit werkte voor mij heel goed om wat rustiger te worden. Je kan natuurlijk ook altijd een homeopatisch middeltje halen ertegen, deed ik ook bij het examen voor mijn rijbewijs (ik was echt te nerveus) en dat hielp ook goed.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:48

Een paar glazen goede nachtrust of ontspannings thee van zonnatura werkt ook.

Maar probeer eerst jezelf gewoon onder controle te houden. Er hangt niets vanaf om een wedstrijd te winnen of te verliezen !!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:52

Ja bij jezelf onder controle houden begint het gedoe Tong uitsteken Vaak gaan mensen daar de mist in Lachen

Eigenlijk is het gewoon doen! En vooral niet teveel nadenken Knipoog

LynelOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:02

Hallo.. hmm ik weet niet zo heel goed wat je eraan kan doen maar ik heb er zelf ook altijd wel last van maar dat begint pas als ik de baan in moet en dan blijf ik de hele proef zenuachtig en daarna is het weer over maar bij mij helpt het wel als ik op de heen weg mijn Mp3 op zet wand van de nummers die ik luister krijg ik andere gedachten ik weet niet of het helpt maar je kunt het altijd proberen en laat je pony niet merken dat je zenuachtig bent gewoon vrolijk door gaan en aan andere leuke dingen denken Knipoog

groetjes lisaa
&' pony Karlyne Clown

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:05

bach rescue druppels proberen Ja

Ik heb ze gebruikt met afrijden en werkte eigenlijk perfect. Je wordt er rustiger van en zo ook minder zenuwachtig.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:31

ik heb al zoveel dingen geprobeerd,maar het heeftbij mij allemaal niets geholpen.
ik heb vorige maand voor het eerst fnrs proefje gereden.. gewoon voor deleuk en de ervaring, om mijn wedstrijdstress zonder verliespunten onder controle te kunnen houden(ik had er nl vorige wedstrijd bijna 1 van de stress)
ik werd 2e met 231 punten en ik heb gewoon met een lach gereden, nix geen stress, nix geen spanning.. omdat het hier toch niet voor officieel ging... maar het reed zoveel fijner en willem leek er ook wel plezier in tehebben.

dus ik hoop de 19e in het L1 ook zo te mogen zitten... dan is wedstrijd rijden nog leuk

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:50

Je pony maakt geen misbruik van je. Hij reageert op jou spanning. misschien rijd je zelf ook anders in die situatie en daar reageert hij natuurlijk ook op.

Zorg dat je goed plant, wees op tijd, maar niet veel te vroeg. Maak een lijst met alle spullen die je nodig hebt zodat je kan controleren. Maak desnoods voor jezelf alvast een planning, wat doe je wanneer. Hoelang wil je vandaag losrijden etc.
Neem iemand mee die die dag jou groom is. En waar je alles aan kunt overlaten als je zelf even de zenuwen hebt.
Rijd een keer een onderling proefje mee ( b.v. op je eigen stal).

Kijk of je je gedachten over de wedstrijd kunt veranderen. Misschien weegt zo'n proef wel veel te zwaar voor je. Of leg je de lat te hoog. Stel kleine doelen voor jezelf en probeer die dan te halen. B.v. Ik wil deze proef netjes stil staan met het halthouden en groeten.
Rijd je proefje per onderdeel. Zodra de ene oefening voorbij is denk je er niet meer aan maar ga je vol goede moed beginnen aan de volgende. Blijf met je aandacht bij de oefening, niet bij de hele proef, de jury/de lezer of wat dan ook.

Succes!

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:57

een meisje bij ons van de club gebruikte valeriaandruppels, te koop bij de apotheek. Dat hielp haar super.
ook kun je aan de arts vragen of die propranolol tabletten wil voorschrijven. Hier wordt je wel rustiger door maar niet suf

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:38

He hallo
bij de reacties hierboven zitten echt wel goede tips... Denk er wel aan dat je homeopatische middelen vaak al een aantal weken van tevoren moet gaan gebruiken. Dat heeft tijd nodig om in te werken. Sterkte ermee.
P.S. Ik ken het zelf ook. VRESELIJK DIE ZENUWEN!!! Clown

Sannea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:00

Ik ken die kriebels ook:p maar je moet gewoon je proberen te concentreren.(dat hielp bij mij, maar een kopje thee ook:p)