Schuren is respectloos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Schuren is respectloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 08:59

Laatst las ik ergens op bokt, dat als een paard tegen je aan schuurt hij eigenlijk respectloos of dominant naar je is. Is dit zo?
Ik heb een veulen van bijna 1.5 en die schuurt als ik zijn halster om wil doen, verder eigenlijk niet, de hekpalen voldoen beter Haha!
Hij is nog hengst dus wil ik geen dominant gedrag tolereren (van geen enkel paard trouwens), ik wist alleen niet dat schuren dominant is.
Maar hoe los ik het anders op, een tik tegen de borst geven?? Een tik over de snuit doe ik liever niet, omdat ik niet wil dat hij kopschuw wordt.

8nnemiek

Re: Schuren is respectloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 14:34

Je hebt een 'eigen ruimte' om je heen waar je paard niet ongevraagd in mag komen, elk paard heeft dat. Een paard dat lager in rang staat mag niet zomaar bij de leider in die ruimte komen. Als je paard gaat schuren aan je dan komt hij dus wel in die ruimte, ook als hij aan je duwt of aan je zakken gaat zoeken naar eten, dat mag je dus niet toelaten.
Pas als jij zegt dat hij in jou ruimte mag komen, door hem over zijn hoofd te aaien bijvoorbeeld, dan mag hij ook dichterbij komen.
Als je dat consequent volhoudt dan zal hij jou ook als leider blijven zien Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 14:36

Oja, paarden jagen andere paarden weg door eerst wat te dreigen, en anders krijgen ze een trap tegen hun borst. Een tik tegen de borst is dus een goede manier op te straffen.
Zou hij ooit heel vervelend zijn, dan kun je ook een flinke trap tegen de borst geven, bij paarden onderling gaat het ook niet zo zachtzinnig, zeker bij hengsten

Annee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:36

Ik ben het eens met MysticTinker, wat dat 'eigen ruimte' betreft, vooral nu je paard nog zo jong is..
In ieder geval succes (ofzoiets Tong uitsteken) ermee..

clouds2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:30

Ik heb hier eigenlijk nooit echt bij stil gestaan. Als je het zo bekijkt is het inderdaad wel waar. Maar heb mezelf eigenlijk nooit echt bezig gehouden met een eigen ruimte hebben. Dat soort dingen wordt je op de manege nooit verteld. En zou er zelf ook niet zo 1,2,3 opkomen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:33

klopt helemaal. een paard schuurt alleen maar aan iets wat minder is dan hijzelf. dus bijvoorbeeld een boom, hek of een lager in rang staand paard.

Moondust

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:38

Je kunt het wel toelaten, of niet, of alleen na toestemming.
Wat je ook doet, als je maar consequent bent.
Als het niet mag, mag het ook nooit.
Als het wel mag, dan mag het ook altijd.
Tenminste.. zo heb ik het altijd geleerd.
Geen idee of je er wat aan hebt, maar toch. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:14

Ik kom net bij de paarden vandaan en heb even de agressieve merrie techniek geprobeerd uit het boek 'van veulen tot rijpaard', ik heb er ook nog wat rare geluiden bij gemaakt, maar dat hielp in ieder geval niet. Ik stond alleen maar voor paal Haha!
Bij het halster omdoen begon het weer en ik heb met een tik tegen de borst en met wat stemwerk geprobeerd hem op te laten houden. Niet helemaal gelukt, maar in ieder geval al een stuk beter dan voorheen. Ik ga er maar mee door, misschien dat hij het op een gegeven moment snapt. Ik schat me zelf in ieder geval wel wat hoger in dan het lokale hang en sluitwerk, haha Haha!

Moondust

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:30

Als je volhoud gaat het echt wel lukken.
Succes ermee !

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:43

Je kunt in ieder geval beter een keer duidelijk zijn met een flinke tik, dan steeds zachte tikjes.
Het beste is eerst waarschuwen met de stem.. "NEE!"
En dan een tik geven waar hij even van schrikt, zo van "Oei, nu moet ik even opletten"
De volgende keer zal alleen "NEE" waarschijnlijk al genoeg zijn Haha!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:45

ander voorbeeld als hij het een beetje doorheeft is eventjes een kleine volte draaien (paard hoeft aleen maar om de as te draaien). Dan sta je meteen weer vooraan.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:50

Mijn haflinger deed het ook heel erg, hij heeft vooral na het werk een jeukhoofd. Maar ik heb het opgelost door zijn hoofd steeds weg te duwen. Niet ruw maar wel resoluut. Als we helemaal afgetuigd hebben krijgt hij een jeukbeurt van mij, even lekker met mijn handen achter zijn oren en waar het halster/hoofdstel gezeten heeft. Heeft hij toch zijn schuurmomentje, maar wel alleen op vast tijdstip, wanneer ik het wil en niet tegen mijn jas aan Haha!

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:15

Is waar,de leider bepaalt of het dier in je cirkeltje mag komen.
Na het werk nodig ik mijn dier uit om naar mij toe te komen,ga ik hem even kroelen en hij even schuren.
Bij ons is het dan,omdat ik hem uitnodig,juist een aardig onderonsje.
Zie,en dat kan dus ook.

Groet Dagmach

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:09

doe ik ook dagmach, eventjes met mijn hand over z'n hoofd aaien en dan gaattie flink schuren en krabben aan mijn hand. Als ik wegloop probeert hij het nog eventjes aan het baasje, dat hem vast heeft, maar als die "uh" zegt, dan stoptie.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:11

LiSSy schreef:
klopt helemaal. een paard schuurt alleen maar aan iets wat minder is dan hijzelf. dus bijvoorbeeld een boom, hek of een lager in rang staand paard.

Dus de TS is een boom Clown Sorry; was het eerste wat in me opkwam Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:58

Gedegradeerd tot landhek idd,:-D.
Maar goed, vandaag heeft ie niet meer geschuurd!!!! Ik heb het idd met een tik tegen de borst en mijn stem geprobeerd en het is gelukt, al de tweede dag op rij! Jihaaaa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:24

Dat is goed nieuws, volhouden zo!

Overigens laat ik mijn pony heel soms wel schuren als hij ècht jeuk heeft en er is niets anders in de buurt. Hij weet zelf ook het verschil tussen wanneer ik het wel of niet toelaat. Zonder reden, gewoon omdat het lekker is, zal hij niet schuren.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:29

mijn paard mag zich bij mij ook niet schuren dat weet hij en doet die ook niet
probeert die wel soms maar dat straf ik af
hij mag van enkel schuren na het rijden als ik het hoofdstel heb afgedaan
en dat ook maar heel even
hij stopt dan ook direct als ik dat aangeef Haha!

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:47

Schuren is inderdaad een teken dat jij onder hem staat in de rangorde. Ook heel dicht bij komen, snuffelen aan je zakken etc horen daarbij.
Sun kwam altijd direct bij me staan in de wei, wilde geaaid worden en begon te friemelen en te snuffelen. Ik vond het altijd wel lief, maar kwam er door m'n instructrice achter dat het dus een teken van dominantie is Ja

Er zijn een paar hele simpele, maar doeltreffende manieren om je eigen ruimte duidelijk te maken:
- Als hij gaat schuren, maak je met je armen fladderbewegingen (zoals bij de vogeltjesdans Haha! ). Wedden dat je paard snel genoeg z'n hoofd weghaald? Herhalen zo vaak als nodig is, wel meteen stoppen met de beweging als hij weggaat.
- Met een halstertouw/leadrope afstand creëren. Probeer je paard op ong. een halve meter afstand te houden, in alle situaties: wandelen, stilstaan, etc. Komt hij dicherbij, dan begin je met het uiteinde van je halstertouw/leadrope vooruit te draaien in zijn richting. Je mag hem daarbij best raken als hij niet achteruit gaat, hij moet leren dat hij in jóuw ruimte staat en dat hij daar niet in mag staan.

Het werkt echt, en het maakt echt verschil. Sun heeft nu echt respect voor me, zelfs als ik met m'n armen vol hooi de wei inloop blijft hij op afstand, zonder dat ik daarbij nog iets hoef te doen Ja

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:45

Ik heb nu niet echt het idee dat mijn pony het doet omdat ze geen respect voor me heeft. Ik weet dat ze het lekker vind en begin vaak met kroelen over haar hoofd, soms duwt ze haar hoofd nog wat naar voren maar het is niet zo dat ze me compleet omver duwt.
Als ik zeg dat het klaar is is het ook klaar en zal ze het niet uit zichzelf proberen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:26

Ik heb de vogeltjesdans geprobeerd, ik heb gelezen dat dat de agressieve merrie techniek heet Haha! , als het beestje maar een naam heeft haha.
Hij is er niet van onder de indruk, ik kan met plastic zakken, armen en met van alles zwaaien, dan kijkt hij me aan van: wat doe je raar!
Het is een tinker en vrij onverstoorbaar verder.
Mijn kwpn merrie staat gelijk op haar achterbenen, die schrikt al van een waterstraal, een wereld van verschil zo zie je maar weer, mijn merrie schuurt gelukkig niet Knipoog

Falli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:31

dagmach schreef:
Is waar,de leider bepaalt of het dier in je cirkeltje mag komen.
Na het werk nodig ik mijn dier uit om naar mij toe te komen,ga ik hem even kroelen en hij even schuren.
Bij ons is het dan,omdat ik hem uitnodig,juist een aardig onderonsje.
Zie,en dat kan dus ook.

Groet Dagmach

Same here, voor beide partijen bevredigend Clown

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:33

Schuren hoeft niet altijd met dominantie te maken te hebben. Zelfs de meest onderdanige paarden schuren van dominante paarden. Het is imo meer een teken van vriendschap, paarden die elkaar mogen schuren vaker bij elkaar dan paarden die elkaar niet echt mogen. Wel vind ik het van belang dat ik bepaal wanneer er geschuurd word. Mijn paardje weet dat hij niet mag schuren, maar na het rijden krap ik hem wel onder zijn kinnetje en andere plekken waar hij dan jeuk heeft, maar dat moet wel van mijn kant komen anders word het gewoon lastig.