Hoe Voorzichtig moet je zij met een geschoren paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Hoe Voorzichtig moet je zij met een geschoren paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 19:23

mijn verzorgpony is afgelopen week geschoren, ikzelf heb nog nooit echt met een pas geschoren paard "gewerkt" .
dus mijn vraag is: Hoe voorzichtig moet ik zijn, wat kan wel en niet?
Tips zijn alty welkom! Lachen

ELpatcho

Re: Hoe Voorzichtig moet je zij met een geschoren paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:27

hoe bedoel je? je moet alleen opletten dat ze niet kou vatten verder kan je ze nog gewoon rijden hoor haha! mijn paardje ga ik niet lang stappen koelt ze namelijk snel af (buitenbak)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:28

Je kan nog steeds het zelfde doen als er voor. Alleen op letten dat ze het niet te koud krijgt. (deken op bij het in en uit stappen enzo)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:32

helemaal mee eens, gewoon altijd zorgen dat ze het niet koud krijgen.
Toen de mijne geschoren was ging ie ook gewoon van 8 uur smorgens tot 6 uur `s avonds naar buiten, ook al was het niet zo`n goed weer.
Had wel een 100% waterdichte deken op met nog een onderdeken eronder.
Nooit verkouden geweest of iets dergelijks.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 19:33

ja dat snap ik wel, maar ik bedoel meer met uitstappen, poetsen , wandelen dat soort dingen.
Wanneer moet ik er nou een deken opleggen?
Hij heeft trouwens in de wei en op stal altijd een winterdeken op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:51

Uitstappen met een deken om. Zeker als het erg koud is. Niet al te lang, zo denk ik. Wel helemaal op adem maar niet te lang buiten in de kou laten stappen. Poetsen als het binnen kan, gewoon net zo als niet geschoren paarden. Ik weet niet of je wandelt met deken of geen deken maar ik zou wel een deken op laten dan. Meestal hou ik mijn paard gewoon zijn winterdeken op als ik ga wandelen.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:21

wat je wel kunt doen als je gaat wandelen en je wilt de deken op laten de voorkant los maken en terug vouwen
(naar buiten toe) en dan een dekensingel er over heen dat loopt wat comfortabeler. Binnen poetsen en met koud weer in en uit stappen met een zweet/uitrijdeken.

ivar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:23

Hoi,

Je kan er net zo mee omgaan als met een niet-geschoren paard hoor.
Alleen nu het wat kouder is kan je misschien beter even in-en uit stappen met een zweetdeken op.
Verder zorgen dat ie wel in beweging blijft.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 21:46

Oke bedankt Lachen
dat in-en-uit stappen dacht ik zelf ook ja, ik kan hem in de stal poetsen maar dan is hij best vervelend dus dat word nog even kijken.Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 14:16

Even een kleine inhaak vraag, hoe doe je het als je gaat buitenrijden dan?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:15

Mijn pony is nu nog niet geschoren, maar de laatste 2 jaar is hij wel geschoren geweest. Poetsen doe ik alleen buiten als het niet erg waait. Instappen doe ik met een dekentje op, uitstappen eigenlijk niet totdat hij op adem is, dan zadel eraf en deken erop. Anders zweet hij gigantisch na. Moet ik wel zeggen dat ik niet uitstap met de wind erop... Dus als het hard waait ga ik in de binnenbak stappen.

Buitenrijden doe ik zonder deken, tenzij het erg waait, dan met een uitrijdeken erop.

DuchesS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:20

Met buitenrijden heb ikals het koud is ook altijd uitrijdeken op, die van mij is helemaal geschoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:57

VSW --> SV.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:24

Maar als het waait en je rijd buiten met een uitrij-deken waait er bij die van mij allemaal wind onder, dan heeft de deken ook geen zin. (ben ik ff blij met de binnenbak Clown )

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:27

switchx schreef:
Maar als het waait en je rijd buiten met een uitrij-deken waait er bij die van mij allemaal wind onder, dan heeft de deken ook geen zin. (ben ik ff blij met de binnenbak Clown )

Met bilriemen voorkom je dat Haha!
Maargoed ik rijd met slecht weer ook lekker binnen Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:34

mmm dus dan rij je gewoon de hele buitenrit met een deken om? oei.. dat is pas rottig zeg Nagelbijten / Gniffelen
vandaag heb ik gewoon zonder deken buitengereden en ben redelijk snel gaan draven om haar op te warmen, maar bij echt koud weer is dat weer geen optie voor haar denk ik.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:50

Als je bijna de hele rit stapt is dat wel nuttig hoor denk ik... Als je veel draaft dan hoef je geen deken op met een buitenrit, dan is dat niet comfortabel voor een paard.

Maarja eigenlijk heb ik maar 1x met een uitrijdeken buiten gereden en toen stapten wij dus de hele weg.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 19:40

ik mag toch vrijwel nooit buitenrijden dus daar hoef ik me nog niet echt druk om te maken Knipoog heb helaas alleen een buitenbak tot beschikking dus dat word met in en uit stappen een deken op Lachen

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:10

josientjuhh schreef:
ik mag toch vrijwel nooit buitenrijden dus daar hoef ik me nog niet echt druk om te maken Knipoog heb helaas alleen een buitenbak tot beschikking dus dat word met in en uit stappen een deken op Lachen

Je kunt met in en uitstappen een deken over gooien en wanneer het heel koud is doe ik dat ook wel eens.
Maar eigenlijk is het onzin. Knipoog
Wanneer een paard in beweging is blijft hij warm. Pas wanneer hij stil komt te staan gaat hij echt afkoelen.
Dat wij het al koud krijgen tijdens het uitstappen komt doordat wij dan stil komen te zitten, maar het paard heeft daar nog geen last van...
Toch doe ik het bij echte kou ook wel, maar het is eigenlijk meer voor mijn eigen idee...
Zodra mijn paard op stal komt, doe ik (afhangend van de kou) één of twee wollen dekens op.
Verder hebben ze bijna allemaal een 300/350 gr waterdichte deken op, met/zonder hals.

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:16

Ik rijd niet met een uitrijdeken. Vanita is geschoren, zoals hierboven ook al gezegd is, zolang een paard lekker in beweging is is hij gewoon warm. Ik stap dus in zonder deken, ook met wind/regen.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:09

Mijn paard is ook geschoren. Over poetsen doe ik niet al te lang, vooral niet als het buiten is. Dan zadel ik hem op, doe de zweetdeken over hem heen en dan doe ik zijn hoofdstel in. Dan ga ik rijden, eerst 10 min instappen en dan een stukje draven met de zweetdeken nog op. Daarna doe ik de deken af en ga ik rijden.
Als ik daarmee klaar ben, gooi ik de deken weer op en ga uitstappen. Niet al te lang, want dan vat hij kou, maar wel gewoon dat het op adem is. En dan zadel ik hem af en gooi z'n staldeken op. Knipoog

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 19:36

ik heb het er met de eigenaren over gehad, ik moet van hun met in en uit stappen een deken op. dat zal ik dan ook maar doen Tong uitsteken
iig bedankt voor de tips Lachen