Paard ter bruikleen stellen op manege

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Laura

Paard ter bruikleen stellen op manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 12:04

Wat vinden jullie daarvan? Bij ons op de manege hebben ze te weinig grote paarden, dr kunnen nu 2 gebruikt worden, de rest moet stil blijven staan, te jong enz. Nu hebben wij onze kerel, Rocky, ter bruikleen gesteld. Wsl gaat onze fries er ook nog heen van de winter, maar die staat nu nog met n ontstoken hoef op stal. Rocky hebben we voornamelijk aangeboden omdat hij bij ons stilstaat, behalve het in de wei spelen, maar het word winter en dan blijven ze wsl op stal staan. Rocky is n forse KWPNer, en we hebben hem nog niet zo heel lang. Op het moment word dr niks met hem gedaan, en bij de vorige eigenaar is hij heel erg verwent geworden. Is erg dominant, veel met andere paarden te ouweh*eren. Tijdens het rjiden is hij niet vooruit te branden, en zn huidige eigenaar wil dr zelf niet op. Mn vader is van mening dat als hij een poosje goed gebruikt word dat het vervelende gedrag vanzelf minder word. Al met al hebben we dus besloten hem ter bruikleen te stellen. Vinden jullie dit een goeie keus?

ladypaard

Re: Paard ter bruikleen stellen op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 09:24

jullie kennen het paard het beste, dus kan er niet zomaar een uitspraak over doen.
maar het kan best zijn, dat hij daardoor leert te waarderen,
en andere mensen op rijden, dat hij leert zich aan te passen ook aan andere paarden,

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:41

Ik denk dat dat bij een goed geregelde manege best kan. Als er maar hele duidelijke afspraken zijn vast gelegd. het lijkt mij ook erg belangrijk om van te voren eens naar lessen van de manege te kijken. Hoe gaan ze ermee om, ben jij het eens met hun lesmethodes, en wie zou je eventueel niet/wel op je paard willen hebben.

Persoonlijk zou ik iets te egoïstisch zijn om dat te kunnen. Ik wil graag de enige zijn die erop rijdt, of dat er iemand op rijdt die ongeveer dezelfde rijstijl heeft of een aanvullende rijstijl heeft. Bloos

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:43

Ik zou het liever niet doen, of eventueel alleen in de gevorderde les mee laten lopen. Ik vind het geen prettig idee dat er onervaren ruiters op mijn paard rijden Nagelbijten / Gniffelen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:45

Ik zou zelf echt NOOIT mijn paard uitlenen aan een manege. Als je een probleem met je paard hebt, kun je beter een goede (en paardvriendelijke) ruiter zoeken, die met je paard aan de slag gaat. En dus niet jan en alleman erop zetten. Goede instructeur of niet, de mensen die erop zitten zijn niet altijd goede ruiters/amazones. En dat zou ik echt niet willen hebben op mijn paard. Maar ik heb sowieso iets tegen maneges, hoor...

Waar mijn paard staat, wordt ook les gegeven op de paarden/pony's van de eigenaars van die boerderij. Ik zie dus dagelijks hoe er op die paarden gereden wordt. De leerlingen zijn dol op mijn pony en willen natuurlijk ook graag dat hij in de toekomst mee gaat lopen in hun lessen. En dat gaat niet gebeuren, no way!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:47

Het kan heel goed uitpakken. Als het maar goed begeleid wordt. En zorg dat je op de hoogte bent, dat je weet wat er gebeurt en hoe er met je paard gereden wordt. Durf ook in te grijpen als het naar jou idee niet goed gaat.

Kennelijk werkt het op de huidige manier ook niet echt goed. Ik zou er wel voor zorgen dat ik er telkens bij zou zijn als dat paard mee zou lopen in de les.

Als het alleen om het geld zou gaan, zou ik het trouwens nooit, never niet doen Mijn eigen paard zou ik zelf nooit in bruikleen geven, maar er een andere oplossing voor proberen te zoeken.

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:50

ik denk dat het er heel erg aan ligt wat voor paard je hebt.
we hebben 1 pony op de manege gehad, die verschrikkelijk bijterig en vals werd als hij geen aandacht en beweging kreeg, die had het super naar zijn zin, ik denk dat mijn tinker het maar niets zou vinden.

ik jouw situatie vind ik het een goede keus

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:52

Moeilijk om hier iets over te zeggen omdat ik de manege en het paard niet ken. Maar ik denk dat het wel goed kan zijn voor je paard. Als alles daar goed geregeld is en je bent tevreden over hoe ze daar met paarden omgaan, dan kun je het proberen.

Net als de meesten hier al zeggen, ik zou het zelf nooit doen. Ik vind het geen fijn idee dat al die mensen op mijn paard gaan rijden.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:13

Bij ons op de manege werken ze ook met een bruikleensysteem. Je hebt mensen die hun paard de helft van de week in de lessen mee laten lopen, en mensen waarvan de paarden volledig in de lessen lopen.
Gaat allemaal prima, de paarden die ervoor geschikt zijn lopen ook wat beginnerslesjes mee, de wat moeilijkere paarden alleen de gevorderdenlessen. Ik vind dit persoonlijk wel fijn, zo krijg ik als ruiter geen afgestompte paarden onder mijn kont, maar lekker wat beestjes met pit. Lachen Er wordt ook goed in de gaten gehouden hoe iemand rijdt e.d.

Maar of ik zelf mijn paard in de lessen zou laten lopen? Weet ik eigenlijk niet. Amo is geen type voor manegelessen, die heeft vroeger op een manege gestaan en kwam er niet goed vandaan, hij zat daar naar mijn idee ook niet lekker in zijn vel (bokken, rare rijtechnische problemen etc. waar ik nooit wat van heb gemerkt, deed hij puur om onder het werk uit te komen). En Amica zou denk ik niet geschikt zijn voor een manege. Ze is wel gek op aandacht en kan niet lang genoeg werken, maar ze is veel te pittig en heet voor een manegeles. Lachen

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:17

Ik zou het nooit doen, niet op de manege waar ik reed. De paarden zijn daar allemaal zo hard geworden in de mond door al het getrek en gesleur want het enige wat ze willen is die kop in de krul.
Beginnerslessen zou ik nog geeneens zo erg vinden, als ik de beginners bij ons zag, konden die veel minder schade aanrichten dan de gevorderde ruiters.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:20

Ik ben eigenaresse van een kleine manege, wij hebben ook een paard in bruikleen. Het systeem werkt prima. Ik moet wel zeggen dat manegelessen niet voor elk paard geschikt zijn. Ik krijg regelmatig mensen die vragen of ik hun pony in bruikleen wil nemen. Op het moment dat ik geen stal vrij heb kan dat dus niet.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:21

Ik ben eigenaresse van een kleine manege, wij hebben ook een paard in bruikleen. Het systeem werkt prima. Ik moet wel zeggen dat manegelessen niet voor elk paard geschikt zijn. Ik krijg regelmatig mensen die vragen of ik hun pony in bruikleen wil nemen. Op het moment dat ik geen stal vrij heb kan dat dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:12

Uitstekende keuze! Ik zou zo'n paard ook liever de les in willen; leert hij nog wat van ook.

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:15

Het zou best goed uit kunnen pakken, zou alleen er wel voor zorgen dat je paardje dan inderdaad meeloopt in een les met gevorderde ruiters.

vemrulz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:17

Op onze manege zijn er toch wel een aantal paarden die regelmatig in de lessen meelopen [pensionpaarden bedoel ik dus he]. Gewoon als de baasjes een dag niet kunnen rijden lopen ze in de lessen mee.

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:29

Als ik in de toekomst ooit een eigen paard krijg zou ik hem niet in de manegelessen laten meelopen. Gewoon omdat ik het geen fijn idee vind dat Jan en Alleman erop zit en dan mijn paard ver-kloot.... ik zie het op onze manege maar al te vaak gebeuren dat een nieuw paard in het begin best lekker kan lopen en daarna steeds moeilijker wordt.

Alls je weet wie erop rijd en het iedere keer dezelfde zijn vind ik het een ander verhaal. En in jullie geval, jullie rijden er zelf niet op dus dan is het misschien wel een goede oplossing.

Rocho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:36

beter dan stil in stal staan

beste verzorging van een paard is beweging

en wordt het niets kan je hem altijd weghalen
en anders kan hij alleen maar fan's krijgen die hem geweldig vinden

heb vroeger ook op een manege deeltijd paard gereden, hij was heel lastig,
maar hij is tot op dit moment niet vergeten

na een paar jaar is het volledig eigen paard geworden die mensen hebben veel lol van hem gehad.

helaas is hij pas overleden (wel op een mooie leeftijd)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 18:41

-> TAO

kysia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 19:26

mijn paard heeft wegens omstandigheden 3 jaar in bruikleen gestaan van een manege
er waren een aardige lijst aan afspraken gemaakt
waar ze langzaam maar zeker zich niets meer van aan trokken
zo werd ze kreupel in de spring les gezet
en liep ze uiteindelijk soms wel 6 lessen achter elkaar
met als gevolg dat mijn beestje helemaal kapot gereden is(met de nodige kosten nu)
ze staat nu op 15 jarige leeftijd met artrose en houd een simpel buitenritje van half uurtje niet eens meer vol
zelf ben ik nu weer op een punt dat ik weer hersteld ben van ziekte
maar ben nu mijn paard'kwijt" (en instaat om te moorden)
ze staat nu bij ons thuis lekker op de wei en heb nu een ander rijpaard
en daar komt niemand meer aan
mijn advies dus NIET DOEN!!!
er zijn genoeg goede lieve ruiters die een paardje willen rijden tegen vergoeding
zo blijf je controle houden over wat er gebeurt

dit is mijn verhaal,mijn ervaring en wil daarbij natuurlijk nie zeggen dat ze alllemaal zo zijn