wie kan mij helpen ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kaill87

wie kan mij helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 01:27

heel ingewikkeld is het ( hopelijk ) niet, maar ik heb een Shetje van anderhalf jaar oud op stal staan
( helaas kan ie deze winter nog niet dag en nacht buiten ) en nou zijn de temperaturen de afgelopen dagen niet echt bepaald hoog, maar mijn shetje staat dus gewoon te zweten op stal !
Hij staat overdag buiten, maakt zich niet druk op stal en hij gaat ook niet bezweet zn stal in,
maar als ik er ben is hij nat van het zweet..
Afgelopen zomer kwam hij ook met veel moeite uit zijn wintervacht en heb ik hem dus ook al 2 keer moeten scheren, hij heeft echt geen zomervacht gehad deze zomer.. na de 2e keer scheren heb ik het haar gewoon laten groeien want de herfst kwam eraan.. ok, een paar dagen tussendoor werd het weer bijna 20 graden en had hij het ook wel warm maar daar hadden meerdere pony's op stal last van ( aangezien de wintervacht al bij veel doorkwam )..
maar nou vraag ik me dus echt af wat ik moet doen.. gister was het flink koud en dan zweet ie niet maar vandaag wel en flink nat dat ie was ( hals en borst ).
Moet ik hem dan nu ook scheren en onder dek zetten of gewoon afwachten tot het kouder is en kijken of ie dan nog zweet ? Ik weet niet of meerder mensen dit hebben met hun pony ?
Alvast bedankt !

Anoniem

Re: wie kan mij helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 01:30

kan je de DA niet vragen om erna te kijken?

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 01:36

Is er wel voldoende ventilatie in de stal? Anders kan het door lichaamswarmte behoorlijk klam en warm worden in een stal. Als je nu gaat scheren heb je kans dat je een groot deel van de winter een deken zal moeten gebruiken.Even afwachten?

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 02:09

Ja er is voldoende ventilatie op stal.. ik wacht het inderdaad nog eventjes af, heb vanavond zelfs even gecheckt of ie geen koorts had.. had ie gelukkig niet.. ik kijk het nog even aan en anders bel ik even naar de DA misschien weet hij wat het kan zijn..
Ik vind het erg raar in ieder geval.. als iemand meer dingen weet hoor ik het graag !

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:17

normale stal waar die instaat ?

dan kan dus idd ventilatie het probleem zijn

lekker 24/7 buiten is iig beter voor een shet en zelfs dan gaat die bij waremere temperaturen zweten

probeer het zo lang mogelijk uit te zingen

hij is nog erg jong en vacht is al in de war omdat die al 2 x geschoren is

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 13:04

Ja ik weet dat 24/7 buiten beter is maar dat is deze winter nog niet mogelijk en ik zal het toch met zn stalletje moeten doen.. ik wil hem t liefst niet scheren maar dat zweten is ook niks voor hem.. ik kijk het met de dag even aan..
in ieder geval bedankt voor de reacties ! Nog meer suggesties zijn natuurlijk welkom..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:57

Een shetje van 1,5 jaar op stal???
Zoek een weitje voor dat beestje of zet hem in de opfok met leeftijds genootjes, alleen op stal staan is gewoon zielig voor dat beest. Scheve mond

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 18:05

Mijn kruising haf zweette ook altijd als ze vanuit de wei in een binnenstal werd gezet, terwijl de andere paarden al met een deken opstonden. Voor haar was een binnenstal te warm. Als de temperaturen dalen, stopt het zweten. Ik zou persoonlijk niets aan de vacht doen. Het kan echt geen kwaad en in de winter kan ze de vacht goed gebruiken.

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 22:20

uhm chanjuh, ik zei dus al dat het deze winter niet mogelijk was om hem snachts ook buiten te zetten, overdag staat ie gewoon buiten en volgend jaar winter komt ie wel buiten te staan.. altijd fijn dat mensen toch nog zo reageren terwijl er aangegeven wordt dat het nu even niet zo kan... reageer dan liever niet.. enne, DAT beest is niet zielig hij gaat gewoon overdag naar buiten. Zelfs mijn hengst staat elke dag buiten MET andere paarden en dat terwijl hengsten altijd maar binnen worden gehouden. Ga mij dus niet vertellen dat mn shetje zielig is..

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 22:22

enne hobby, bedankt voor je reactie ! denk inderdaad dat ik t maar moet laten gaan tenzij het echt heel erg word maar zo ziet het er niet naar uit..

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:24

bij ijslanders doen ze vaak alleen de hals of alleen een streep over de luchtpijp. vooral bij het laaste kan je paard makkelijk overdag naar buiten zonder het kou te hebben/krijgen.
persoonlijk ( buiten het feit dat het niets is voor een jong dier om binnen te staan, maar oke dat ter zijden)
zou ik heb alleen de luchtpijp of een halve hals scheren.

gr

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 20:55

he kvika thnx voor je reactie, er is idd een stukje nu weggeschoren bij zn hals en dat bevalt goed !
maar ook voor jou, hij staat niet de hele dag binnen alleen snachts.. maar iig bedankt voor je reactie..