Een paar problemen wie wil me helpen...?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

joyce_S

Een paar problemen wie wil me helpen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 21:36

Heey..
ik heb sinds kort een paard die van een manege komt. ze zou daar geslacht worden omdat ze onhandelbaar zou zijn.. Wij vonden dit niet nodig ze is 13 jaar en een helen liefen merrie met der streken. nu hebben we we een paarproblemen. 1. we wouden der stallen in een buiten stal maar ze durft der niet in, omdat het dak van de deur te laag is. Ze is bang om der hoofd testoten. we hebben der nu binnen gezet. nadat ik had gereden wou ik er later nog effen losgooien. maar daar had ze geen zin in en weigerden uit der stal tegaan. Ik was in me 1tje en lukte het ook niet om er der uittekrijgen zelft niet met wortels. als me zus der is lukt het wel met zen 2e maar ik wil dit in me 1tje kunnen. weet iemand hoe ik dit oplos..??

2. ze heeft op de manege veel stil gestaan en is heel stijf. nageven doet ze altijd wel maar als je met der rijd vooral draaft voelt het niet goed.We hebben wel goed gekeken en ze is niet kruipel. het voelt ook alsof ze met der achterhad laager loopt wie weet wat het is,...?

alvast bedankt:P

groetjes joyce

Horse_

Re: Een paar problemen wie wil me helpen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:38

Punt 1 geduld hebben en niet boos worden

Punt 2 een dierenarts naar laten kijken.

Veel succes

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:40

Dat niet alleen de stal uitgaan en in ken ik. Zo'n merrie heb ik ook. Met de tijd word het minder als ze vertrouwen in je krijgt. Mijn merrie is heel bang voor nauwe lage en kleine doorgangetjes. Het gaat in haar eigen stal na veel geduld goed. Heb eerst ook steeds met z'n 2en gestaan als ze er uit en er in moest. Maar moet ze weer in een vreemde stal of in de trailer gaat er weer een lange tijd overheen.
Ik denk dat mijn paard een slechte ervaring met zoiets heeft, misschien klem gezeten ofzo, want ik heb de fokker gesproken en die zei dat het als veulen nergens bang voor was en ik ben na de fokker de 2e eigenaar...misschien dat met jou paard ook wel zoiets gebeurd is...
Dat andere zou ik idd een dierenarts naar laten kijken

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:03

Zet een deskundig iemand naast de zijlijn als je rijdt, die kan iig opmerken wat dat gevoel van jou is, dat ze met haar achterhand lager loopt.
Het is aan de ene kant ook wel logisch dat een manegepaard wat stijf kan aanvoelen, ze worden toch altijd door verschillende mensen gereden en dat niveau is niet altijd even hoog, persoonlijk advies wordt aan de ruiter gegeven en niet aan het paard waar die toevallig opzit.
Misschien zit er ergens wel een slijtage of een blokkade of iets.. en dan is een da wel handig Ja

Oh. Als ze haar hoofd heel hoog houdt, kan ze dan alsnog haar stal in of is het dak dan idd te laag? Misschien helpt het als ze ziet dat ze er gewoon onder door kan lopen, hoe hoog ze haar hals/hoofd ook houdt? En als dat niet kan.. veel geduld. Laat de staldeur een tijdje open staan en ga op het gangpad interessant staan doen, misschien komt ze vanzelf kijken. (of leg er een berg eten neer, opzich ben ik geen voorstander van het lokken met voer omdat de gevolgen lastig kunnen zijn als je niet consequent bent, maar als ze zin heeft in wat lekkers kan ze zelf misschien besluiten om haar angst te overwinnen.. het is dan minder dwingend dan als je het zelf vasthoudt en haar echt naar buiten lokt ermee)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:16

1. misschien wel ff boos worden..
2. DA

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 19:54

bedankt voor de allen berichjes. nog meer zijn welkom:P

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:54

@Isalover: boos worden zou ik niet doen. Vaak hebben dit soort dingen met angst te maken en als je dan boos word word het alleen maar erger. Tenminste dat is mijn ervaring

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:30

Klopt, boos worden helpt al helemaal niet. straks wil ze geen een stal meer in. je moet egt heel veel geduld hebben en heel veel belonen als ze ook maar een stapje dichterbij komt.

Probeer haar eens te lokken met iets lekkers. Ga eerst voor de stal staan en geef haar wat, ga daarna in de stalopening staan, misschien wil ze dan wat dichterbij komen. Probeer steeds verder achteruit te gaan staan, en kijk of ze naar je toe durft te lopen.
succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:36

Misschien als je een ander paard of pony voorop laat lopen, dat ze
het steeds minder eng gaat vinden.
En veel geduld.

Kreupel? - naar de kliniek gaan. Een Dierenarts kan ook niet binnen in het paard kijken, dus de kans dat hij het kan vinden en op kan lossen is zéér klein. Een osteopaat zou ik ook aanraden om haar na te voelen. Een paard kan ook moeilijk worden door pijn/blokkades.

succes!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:07

Punt 1.
Geduld, probeer haar te lokken met een brokje.. als het tenmiste een vreed beest is Tong uitsteken Mijn jonge- niet ingereden ijslander ontsnapte altijd, en nu hoef ik mijn hand maar uit te steken en ze komt op me af gerend Knipoog
boos worden helpt niet.. ik denk dat ze dan alleen maar bang voor je word!

punt 2.
Mijn ijslander zou ook geslacht worden omdat haar gangen niet goed waren (en ze kan geen telgang...) Iemand heeft haar gered, en daarvan hadden wij haar gekocht.
Geloof me, ze zat écht niet 'perfect'! Maar aangezien ik niet anders gewend was ben ik héél lang en vaak gaan oefenen in tölt (die voelde volgens de ex-eigenaar niet fijn aan) en het duurde 5 maand tot de oude eigenaar weer eens kwam 'kijken' en toen heeft ze een rit op Trana gemaakt en toen bleek dat haar tölt al stúkken beter was geworden..

kortom; Veel oefenen in draf!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:10

Boertjes schreef:
@Isalover: boos worden zou ik niet doen. Vaak hebben dit soort dingen met angst te maken en als je dan boos word word het alleen maar erger. Tenminste dat is mijn ervaring

de meeste mensen hun ervaring denk ik Haha!
dus te raad van isalover zou ik zeker niet opvolgen Knipoog

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:57

Oja, nog even iets Tong uitsteken

Mensen zeggen (vind ik) te snel DA als antwoord...

Als mijn pony even iets minder loopt, omdat hij stijf is, ga ik hem toch ook niet meteen de DA erbij halen?? Beetje overhaast.. Ze zegt al dat ze haar heeft onderzocht dus!

En ja, ik weet het; beter er te vroeg bij, dan er te laat bij.. maar toch Clown

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:01

bedankt voor de berichjes:P

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:21

Blijven oefenen met de stal in en uitgaan , het lukt wel !

en voor dat 2e , mss een schematje opstellen (als ze er geen pijn van lijkt te hebben)met longeren en rijden en ook een dagje gewoon wandelen , na een paar weekjes nog stijf zou ik toch wel eens een DA laten komen ofzo

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:23

1. helemaal niet boos worden (werkt averechts en aangezien je haar net hebt wek je dan wantrouwen).
2. DA naar laten kijken
3. Vertrouwen krijgen in haar.