Steeds minder punten voor galop

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

StarsForLove

Steeds minder punten voor galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 16:22

Ik heb geen eigen paard dus rijd ik fnrs proefjes.
Dit doe ik meestal op de pony Casper.
Hij heeft moeite met de rechtergalop en om hem in een keer in de rechtergalop te krijgen moet je hem best veel BUITENstelling vragen..
Ik krijg hier steeds minpunten voor maar als ik het niet doe blijft hij in de verkeerde galop..
Mijn instructeur zegt dat hij voor de proeven beginnen aan de jury zegt welke pony moeite heeft met de galop.. maar volgens mij gebeurd dit niet of niet echt duidelijk..
Wat zal ik doen zodat ik niet steeds 4-en of 5-en krijg?

_Ismay__

Re: Steeds minder punten voor galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 16:26

ik denk eigenlijk niet dat de instruvteur dat doet , dan zou ik het geen eerlijke wedstrijd meer vinden Knipoog , zou het mischien werken als daarvoor heel goed doorrijd? zorg er anders in ieder geval voor dat al je andere punten goed zijn Knipoog !
ik zou het anders ook niet weten, blijf het topic wel even volgens.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:05

Als je instructeur het aan de jury vertelt dat die pony moeilijk rechts aangaloppeerd, dan moet je gewoon een normale galopovergang rijden. Dan laat jij in ieder geval zien dat je een mooie overgang kan rijden. Dat is met de F-proeven belangrijker dan dat de pony alles perfect doet.

Als je een nette overgang rijdt maar de pony springt verkeerd aan, dan probeer je het nog een keer. Desnoods neem je dan wel teveel stelling.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:07

Bij aanspringen in de galop moet je o.a. binnenstelling vragen, dus is het nogal logisch dat je minpunten krijgt. Ik vind het ook een beetje een rare manier van aanspringen en zou dit ook duidelijk anders op proberen te lossen. Door correct te leren aan te springen, ik heb ook ooit eens een paard gereden die telkens verkeerd aan sprong. Ik deed overdreven veel binnenstelling, binnenbeen eraan, veel kleine voltes en vanuit die kleine volte naar voren aanspringen.

StarsForLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 22:45

Ja sammie maar bij dit paard is het nu eenmaal zoo..Knipoog

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 07:02

Ik vind het niet vreemd om bij een paard wat slecht aanspringt veel buitenstelling te vragen. Zou krijgt de binnenschouder veel meer vrijheid en kan zo'n paard dus makkelijker in de goede galop aanspringen.
Stel nou dat het een sportpaard zou zijn dat veel wedstrijden zou lopen zou ik dat niet te lang blijven doen, want je wilt dat ie gewoon met binnenstelling aanspringt, maar met een manegepony die jan en alleman op z'n rug draagt en af en toe een onderling wedstrijdje loopt, lijkt me dit geen kwaad kunnen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 07:20

Zo hebben wij Fedde ook rechtsom leren galopperen. En daarvanuit ga je hem steeds rechter stellen met uiteindelijk binnenstelling. Maar met een manegepony heb je daar gewoon de mogelijkheden niet voor en zul je er dus mee leren leven. Als je dan voor de andere onderdelen wel goede punten haalt is er nog niets aan de hand.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:04

Ten eerste is het heel normaal dat de instructeur/eigenaar van tevoren even aan de jury doorgeeft of er pony's zijn waar echt iets bijzonders mee aan de hand is. Er zijn wel eens manegepony's die idd de linker of rechtergalop heel moeilijk of niet doen.

In welke F rijd je? Het is in ieder geval belangrijk dat je goed laat zien dat je weet wat de hulpen zijn voor de galop. Springt de pony verkeerd aan dan zou ik het een 2e keer met wat extra stelling naar buiten proberen.
Soms zie je wel eens ruiters die denken dat stelling betekent dat je het hoofd van de pony die kant op moet trekken. Als je op zo'n manier stelling naar buiten zou proberen te vragen dan ziet het er niet zo netjes uit en kun je als jury bijna niet anders dan lagere punten geven, het is namelijk niet de hulp die we willen zien voor de galop.

StarsForLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 11:56

Ik rijd in de F-11 Knipoog Bedankt voor al jullie aardige tips Haha!