stekelharig paard scheren of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nope

stekelharig paard scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 22:09

Mijn 5 jarige merrie is donkerbruin maar op een flank heel licht stekelharig. normaal heeft zij een dunne wintervacht maar nu is het niet meer tegen te houden met dekens en zou ik haar dus moeten scheren. maar nu heb ik gehoord dat het stekelharige gedeelte dan groter wordt. heeft iemand hier ervaring mee?

Paintlinger

Re: stekelharig paard scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:54

mijn shet heeft hetzelfde...is ook stekelharig en dan vooral in de flanken.
Ik scheer hem al 2,5 (zomer en winter) maar er veranderd niks aan.
het lijkt misschien wel groter maar het is niet zo.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:05

dat lijkt, omdat de haren korter worden, en dus is de huid een beetje zichtbaar. Bij bonte paarden worden de vlekken ook groter, omdat de huid eronder zwart is (terwijl je in de zomer witte haren erover vallen). hoop dat je t snapt, maar ik weet niet hoe ik het (duidelijk) uit moet leggen!

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 20:28

Dus als de zomervacht weer aangroeit zie je er niks meer van? Het is niet storend? het is nu echt heel weinig slechts een paar haren.
Het gaat om een goed sportpaard die dus naar een hoop wedstrijden gaat. Uiterlijk is dus erg van belang. Ik snap er dan ook niks van dat ze dit jaar wel een wintervacht aanmaakt. Ze staat vanaf eind augustus al met deken om.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:31

wordt je paard lelijker dan?? lijkt me niet.
Een stekelharig stuk is een stekelharig stuk, daar doe je niks aan en het is niet lelijk.
(talent is veel belangrijker dan uiterlijk..een goed paard heeft geen kleur...dus ook witte haren maken dan niets uit)
is je paard wat schraal? dat zou een verklaring kunnen zijn van haar vacht...dan maakt ze automatisch meer aan.

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:07

Volgens mij scheer je omdat het nodig is, voor de gezondheid van je paard, en dan maakt het dus niet uit of ie er mooier van wordt of niet.

Daarbij maakt het ook voor een wedstrijdpaard niet uit als ie stekelharig is, dat is gewoon zn "kleur"

Maar om op je vraag terug te komen, mijn paard is ook stekelharig en nee dat is niet groter geworden de laaste 2 jaar dat ik hem scheer.

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 20:51

Mijn paard is absoluut niet schraal eerder wat te dik Haha!
Bij haar is het wel lelijk , ze is donkerbruin en het zit dus alleen op 1 flank.
Een goed paard heeft geen kleur daar ben ik het absoluut mee eens maar de jury kijkt echt wel naar uiterlijk.Ze hebben allemaal hun eigen voorkeur voor een kleur en type paard en ook al zou dat niet mee mogen spelen in je punten doet dit het vaak wel. Op www.stalwhitesummer.nl staan een aantal fotos van haar her en der. Ze heet Ultima van Hilsberg.
scheren is daarnaast hier ook geen optie het moet gewoon gebeuren anders wordt ze ziek. Ze staat thuis en kan dus net zolang onder het solarium staan tot ze droog is maar met een dunne vacht is het allemaal veel makkelijker ook voor haar want dan kan ze sneller weer lekker naar buiten en hoeft ze niet een uur te wachten tot ze droog is.
Bedankt voor jullie tips. Pling

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 17:55

ze is inmiddels geschoren en erg mooi geworden.Alleen het stekelharige is wel duidelijker geworden. Pling

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:18

hadden we ook gezegd toch?
Het lijkt meer maar dat is niet zo. Knipoog

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 08:34

Wat blijkt nu dat ze op beide flanken stekelharig is( erg groot en erg wit) terwijl je normaal alleen op de rechterflank enkele witte haren zag.
Ik kan er mee leven want naast het stekelharige gedeelte is ze nog donkerder en ben er echt blij mee. Mevrouw zelf ook want ze loopt met nog meer kapsones te showen als er mensen naar haar kijken.

bedankt voor alle reacties mensen Haha!