Zomaar rijden met een Brijdbewijs en trailer?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tatjanaa

Zomaar rijden met een Brijdbewijs en trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 15:53

Hoi,

Uit de FAQ ben ik al een stuk wijzer geworden wat wel en niet mag met een B rijdbewijs Lachen
Maar dan heb ik nog 1 vraag daarover die ik niet heb kunnen vinden. Als alles in orde is qua gewichten, mag je dan gewoon je paard inladen en wegrijden of moet je eerst bij ergens (gemeente, politie ed) een speciaal bewijsje halen dat je gewichten eronder zitten? Zo ja, hoelang kan dat gaan duren?

Ik hoop dat iemand dat zo weet. Want als dat wel zo is zou ik weg kunnen me de staltrailer Haha!

Tanja_

DaphneL

Re: Zomaar rijden met een Brijdbewijs en trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:57

Wat de maximaal toegestane massa van je trailer is, staat op het kentekenbewijs van de trailer. Hetzelfde geldt voor je auto. Dus dan heb je het bewijs dat het mag.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:03

Even de regels voor een B-rijbewijs:
Je mag met een B-rijbewijs rijden als je een personenauto bestuurd met een gewicht minder dan 3500 kg. Je mag een aanhanger erachter hangen waarvan de totale maximummassa niet meer is dan 750 kg. Dit staat vermeld in het kentekenbewijs of op het pondsplaatje van de aanhangwagen. Een aanhangwagen mag meer wegen dan 750 kg als het trekkende voertuig zwaarder is dan de totale massa van de aanhangwagen en zolang het totaal gewicht van trekkend voeruig en aanhangwagen niet meer is dan 3500 kg.

In de praktijk komt dit er op neer dat je voor een trailer met paard over het algemeen altijd een BE-rijbewijs nodig hebt (totale maximum massa van een trailer gaat over de 750 kilo heen en bij een zwaar trekkend voertuig met een trailer ga je al snel over de 3500 kg heen.

Voor het bepalen van het type rijbewijs heb je geen bewijs van de weegbrug nodig, omdat daarbij wordt uitgegaan van de waarden die in het kentekenbewijs of pondplaatje staan vermeld. Mocht je staande gehouden worden en vermoeden dat je bent overbeladen, dan kan de politie je naar de weegbrug sturen. Overbeladen ben je als je meer gewicht in de aanhangwagen hebt geladen dan er volgens het kentekenbewijs of pondsplaatje in vervoerd mag worden.
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk hebt uitgelegd.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:12

Er zijn genoeg combinaties die je ook met een B-rijbewijs mag besturen horen Hobby. Veel 1,5 paardstrailers komen rond de 1300 kg als maximaal toegestane massa en er zijn genoeg personenauto's die leeg 1300 kg wegen.. Maar je hebt idd wel een probleem als je paard zwaarder is dan het laadvermogen van je trailer, en dat laadvermogen is niet zo groot als de mtm op 1300 kg uitkomt.

En die regels die jij noemt staan in de FAQ, dus ik neem aan dat ze die gelezen en gesnapt heeft Lachen

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:18

Ik had zelf de FAQ niet gelezen, dus sorry voor de herhaling Bloos . Ik weet dat er ook combinaties zijn die wat betreft gewicht wel mogen, daarom sprak ik ook in termen als 'over het algemeen'. Ik had een trailer zwaarder ingeschat.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:13

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:47

Hobby schreef:
Ik had zelf de FAQ niet gelezen, dus sorry voor de herhaling Bloos . Ik weet dat er ook combinaties zijn die wat betreft gewicht wel mogen, daarom sprak ik ook in termen als 'over het algemeen'. Ik had een trailer zwaarder ingeschat.

Het zou in dit soort gevallen fijn zijn als je uit zou gaan van feiten en niet van gedachtes. Veel mensen hebben al genoeg moeite om de feiten uit elkaar te houden, laat staan dat ze gedachtes van mensen kunnen onderscheiden van de feiten.
Doe iedereen hier dus een lol en lees even de FAQ, zodat je ook de feiten kent. Als je daarna nog vragen hebt, zal iedereen bereid zijn die te beantwoorden.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 18:02

DaphneL schreef:
Wat de maximaal toegestane massa van je trailer is, staat op het kentekenbewijs van de trailer. Hetzelfde geldt voor je auto. Dus dan heb je het bewijs dat het mag.

Hier de eerste en enige goede reactie in het toppic OK dan!

Cissy: het ging niet om welke auto maar of je er nog een speciaal bewijs voor nodig hebt, van een of andere instantie ofzo Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:38

Tanja_ schreef:
DaphneL schreef:

Hier de eerste en enige goede reactie in het toppic OK dan!

Cissy: het ging niet om welke auto maar of je er nog een speciaal bewijs voor nodig hebt, van een of andere instantie ofzo Lachen

nee hoor als de gewichten op de kenteken papieren maar kloppen en die moet je dan ook wel bij je hebben natuurlijk Knipoog