Wat voor een deken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DAndrea

Wat voor een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 20:54

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje en ik hoop dat ik hier goed zit. Bloos

Ik heb sinds 6 maandjes mijn eigen paard en dit is dus de eerste winter die ik met haar meemaak.

Ze staat overdag ( van 12 tot 5 uur ) buiten en 's avonds/ 's nachts dus binnen.
Ze staat met 5 andere paarden (wel ieder een eigen stal) in een soort van schuur.

Nu is m'n vraag dus, heeft zij een deken nodig of niet? En zoja, wat voor een deken en hoeveel gram?
Ik scheer haar niet en ze zit al wat dikker in haar vacht, maar het is een volbloed, dus ik ben bang dat ze niet heel dik in haar vacht komt..

Groetjes en alvast heel erg bedankt Haha!

DAndrea

Re: Wat voor een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 21:31

Niemand Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:12

Een deken is niet nodig, tenzij je haar niet in wintervacht wil hebben maar dan ben je al behoorlijk aan de late kant.

Ook volbloeden kunnen een wintervacht aan maken, niet elk paard krijgt een hele dikke maar vaak kunnen ze zich goed warm houden.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:56

Waarschijnlijk heeft jouw paardje al een mooi vachtje gekweekt waarmee ze zich prima warm kan houden. Blijkt nou dat ze inderdaad kouwelijk is, staat ze erg te bibberen, dan kun je nog overwegen een dun dekentje op te doen. Als je wilt scheren wordt het natuurlijk een ander verhaal, dan moet je je paard wel degelijk inpakken. Maar dat is een keuze die je zelf moet maken en is afhankelijk van hoeveel je met je paard rijdt, waar je rijdt en hoe vervelend je het vindt om extra lang droog te stappen (mijn paard heeft een mooi vachtje, ik rijd wel pittig met haar, ook regelmatig in een binnenbak. Ik moet wel vaak een kwartiertje extra nemen in de winter om haar droog te krijgen. Wat mij betreft geen probleem).
In principe kunnen paarden met een wintervachtje goed tegen regen en andere nattugheid, maar vind je het vervelend dat je weer niet kunt rijden omdat je paard drijf is, dan is een ongevoerde regendeken een oplossing. Niet te warm en je paard blijft mooi droog. Doe het zelf ook zo en dat werkt prima.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:57

Mijn paard staat ook vrij hoog in het bloed en zij blijft over het algemeen (te) kort in het haar. Ze heeft het vrij snel koud en bij guur weer slaat de kou direct op haar rugspieren. Wanneer het dus wat regenachtig wordt zet ik haar direct onder een regendeken om rugklachten te voorkomen. Sinds enkele dagen staat ze nu met haar winterdeken op, (200gram) mocht het echt koud worden dan krijgt ze er nog een onderdeken onder.

In jouw geval zou ik even aankijken of je paard last heeft/krijgt van de kou. Als je paard het niet nodig lijkt te hebben dan lijkt het me zeker niet noodzakelijk Knipoog

DAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 13:11

@Judith_

Bedankt voor de informatie Lachen
Wil haar lekker in haar wintervacht hebben hoor.
Ben nu wat gerustgesteld gelukkig.

@Kaka

Ik ga haar niet scheren, ik rijd voornamelijk recreatie, dressuur en af en toe n sprongetje. Ze staat van de winter weer op stal dus een regendeken zal niet nodig zijn, als ik heb gereden gooi ik er dan een zweetdeken op.
Iniedergeval bedankt voor je reactie Lachen

@MarchaL

Jij bedoeld waarschijnlijk als ze op de wei staat? Want anders is een regendeken met regenachtig weer toch niet nodig, als ze op stal staat? Knipoog

Ik hoop dat het inderdaad niet noodzakelijk wordt, vind het zo'n gedoe Lachen

Groetjes

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:19

Water_Olivia schreef:
Jij bedoeld waarschijnlijk als ze op de wei staat? Want anders is een regendeken met regenachtig weer toch niet nodig, als ze op stal staat? Knipoog

Ja inderdaad, uit jou eerste post maak ik op dat je paard overdags op de weide staat.

DAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 18:36

@MarchaL

Ooh, sorry.!
Helemaal vergeten bij te zetten, dat ze trouwens toevallig vanaf vandaag, ook mede door het slechte weer, niet meer de wei op gaan. Eigenlijk zouden ze nog 2 weken lang op de wei staan, maar door het slechte weer is de wei erg slecht.

Groetjes

DAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 19:52

Hoi allemaal,

Dus nu heb ik nog steeds een vraag
( vervelend ben ik hea Lachen )

Nu ze dus weer ''dag'' en nacht op stal staat is een deken dan noodzakelijk?
Overdag komt ze natuurlijk mt rijden zoiezo buiten en ook iedere dag een uurtje op de bak.

Groetjes en alvast bedankt

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 09:58

Nee, als jouw paard een lekker vachtje heeft is een dek niet nodig.

DAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 10:11

Dankjee Lachen