maximum massa trailer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Saantje

maximum massa trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 11:54

Bestaan er ook trailers met een maximum massa van 950 kg?

Ik heb namelijk een honda, waarvan het gewicht 980 kg is. Mag je met die auto een trailer trekken?

Anoniem

Re: maximum massa trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:55

drenthie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:00

Maximum massa is het gewicht van de trailer en het te laden gewicht bij elkaar op geteld. Aangezien de meeste trailers toch wel rond de 600 kilo liggen wat eigen gewicht betreft is het niet te doen. Zowiezo is het erg onverstandig om met zo'n lichte auto een trailer te trekken.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:07

Of dat mag hangt van een aantal dingen af:

1. Het maximum toegestane aanhangergewicht van jouw auto. Het eigen gewicht van je auto zegt daarover helemaal niets, dat heeft meer te maken met remkracht, koppel en motorvermogen. Hoeveel jouw auto (geremd) mag trekken staat op je kentekenbewijs. Het is best mogelijk dat dat idd. 950 kg is, maar dat kan ik aan de hand van de informatie die je verstrekt niet verifiëren.

2. In aanmerking nemende dat je naar een MTM van 950 kg. vraagt, ga ik er even vanuit dat je alleen rijbewijs B hebt en niet BE. Als dat idd. zo is, dan heb je op zich goed bedacht dat de MTM van je trailer minder dan 980 kg. moet zijn. Nu wordt het lastig: zelfs kleine, lichte trailers wegen al gauw leeg 500 à 550 kg. Bij een MTM van 950 kg. betekent dat, dat je er dus nog maar max. 400 à 450 kg. aan paard in mag zetten en dan heb je het dus ongeveer over een C/D pony. Als dat voor jou genoeg is, zou het wettelijk gezien moeten kunnen.

3. Af-fabriek hebben trailers vaak een hoger laadvermogen. 1,5-paards trailers hebben normaal gesproken een MTM tussen de 1350 en 1600 kg, afhankelijk van merk en type. Dat laadvermogen kun je "op papier" bij de RDW naar beneden laten bijstellen om op die 950 kg. te komen waar je naar op zoek bent. Dit is een administratieve handeling die ongeveer €60,- kost.

4. Als laatste wil ik toch even opmerken dat je je moet afvragen of je met zo'n kleine auto überhaupt wel een trailer moet WILLEN trekken. Zolang het goed gaat is er weinig aan de hand, maar als je in een noodsituatie terecht komt heb je echt helemaal niets meer over je combinatie te vertellen en maakt je trailer uit wat er gebeurt. Ik zou mijn paarden aan een dergelijk risico niet willen blootstellen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:30

weinig kans om zo'n trailer te vinden, zou dan een ponytrailer of veekarretje worden. Wat wil je er in gaan zetten? een minipony/shet?

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:22

Ik geef je weinig kans, mijn trailer heeft een maximum toegestane massa van 1088 kilo en minder bestaat volgens mij niet. Verder zou ik sowiezo geen trailer gaan trekken met een auto die maar 980 kilo weegt, dat is echt veel te licht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:18

*Hele erge diepe zucht*
Dit is toch wel echt het toppunt!! (of beter gezegd een dieptepunt) Hoever moeten we de wet zo stilaan aanscherpen voordat mensen gaan snappen dat sommige dingen domweg niet kunnen!
Het feit alleen al dat je het in je kop haalt om de vraag te stellen geeft aan dat je geen flauw idee hebt van wat je vraag eigenlijk inhoudt.
Forget it, dit gaat niet, dit is te belachelijk voor woorden, je zet je fiets toch ook niet voor een trailer...........

(ik ben met stomheid geslagen dat iemand zelfs maar op het idee kan kan komen. Waar gaat dit ophouden................)

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 18:46

@ikke, tjee dat jij zo reageert zeg!!! Het klopt dat ik geen flauw benul heb waar ik het over heb.... Daarom vraag ik het toch zeker! Ik ga niet zomaar domweg een trailer achter de auto gooien met een levend dier erin! Daarom vraag ik het en LUISTER ik naar ADVIES van mensen!

Sorry hoor, maar zo stom hoef je echt niet te reageren. Formuleer het dan normaal en niet zo onbenullig!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 02:32

Wat mag de auto trekken en hoe zwaar is hij?

Mijn trailer weegt van zich zelf al 580 kilo het is een 1,5 paards trailer, en er komt een 2 liter auto voor, en die mag 1400 kilo trekken, en er komt een paard in van 550 a 600 kilo.
En mijn vader heeft E achter B, en 1 ding scheelt hij is ook nog eens vrachtwagenchauffer, dus hij weet ook nog eens hoe hij de bochten en de rotondes moet nemen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 09:38

ik snap de reactie van ikke wel, er zijn al zo ontiegelijk veel topics over trailers en auto's en iedere keer weer komen er dezelfde vragen in naar voren en ook elke keer weer een verdraaiing van de feiten zodat niemand het meer snapt.

Het lijkt wel of er niemand meer de FAQ leest of de zoekfunctie gebruikt of überhaupt in dit forum kijkt naar vorige posts.

Vandaar de wat felle reactie, die had wat minder gekund maar ik had m eerlijk gezegd ook Lachen alleen heb het beter weten te onderdrukken.... Kan de TS niks aan doen maar die moet ook even de FAQ lezen.

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 11:53

hier kan een slotje op