Of dat mag hangt van een aantal dingen af:
1. Het maximum toegestane aanhangergewicht van jouw auto. Het eigen gewicht van je auto zegt daarover helemaal niets, dat heeft meer te maken met remkracht, koppel en motorvermogen. Hoeveel jouw auto (geremd) mag trekken staat op je kentekenbewijs. Het is best mogelijk dat dat idd. 950 kg is, maar dat kan ik aan de hand van de informatie die je verstrekt niet verifiëren.
2. In aanmerking nemende dat je naar een MTM van 950 kg. vraagt, ga ik er even vanuit dat je alleen rijbewijs B hebt en niet BE. Als dat idd. zo is, dan heb je op zich goed bedacht dat de MTM van je trailer minder dan 980 kg. moet zijn. Nu wordt het lastig: zelfs kleine, lichte trailers wegen al gauw leeg 500 à 550 kg. Bij een MTM van 950 kg. betekent dat, dat je er dus nog maar max. 400 à 450 kg. aan paard in mag zetten en dan heb je het dus ongeveer over een C/D pony. Als dat voor jou genoeg is, zou het wettelijk gezien moeten kunnen.
3. Af-fabriek hebben trailers vaak een hoger laadvermogen. 1,5-paards trailers hebben normaal gesproken een MTM tussen de 1350 en 1600 kg, afhankelijk van merk en type. Dat laadvermogen kun je "op papier" bij de RDW naar beneden laten bijstellen om op die 950 kg. te komen waar je naar op zoek bent. Dit is een administratieve handeling die ongeveer €60,- kost.
4. Als laatste wil ik toch even opmerken dat je je moet afvragen of je met zo'n kleine auto überhaupt wel een trailer moet WILLEN trekken. Zolang het goed gaat is er weinig aan de hand, maar als je in een noodsituatie terecht komt heb je echt helemaal niets meer over je combinatie te vertellen en maakt je trailer uit wat er gebeurt. Ik zou mijn paarden aan een dergelijk risico niet willen blootstellen.