Bang om volgorde hindernissen te vergeten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

joepiejee

Bang om volgorde hindernissen te vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 09:32

Binnenkort wil ik me toch een keer gaan aanmelden voor een springwedstrijd. Het lijkt me erg spannend en ben een beetje onzeker over de volgende zaken:

Krijg je wel genoeg ruimte om in te springen? Staat de inspring-hindernis wel op een hoogte die past bij het niveau van B ruiters? Ongeveer 80 cm dus.

Het meest bang ben ik om de volgorde van de hindernissen te vergeten. Hoe doen jullie dat, heb je daar trucjes voor? Lijkt het moeilijker dan het is om de route te onthouden?

Nog meer tips zijn natuurlijk ook welkom!

moonsparkle

Re: Bang om volgorde hindernissen te vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 09:36

Als ik moet parcourverkennen kijk ik altijd als ik naar de volgende hindernis om en wijs dan de vorige hindernissen allemaal in juiste volgorde aan.
Dan heb je tijdens het verkennen zovaak het parcour bekeken dat ik het tenminste wel onthoud.
De barage schrijf ik altijd op me hand voorals ik t toch vergeet kan ik nog even gauw kijken. De inspringhindernissen worden meestal verzet door de mensen zelf (toeschouwers enzo).Maar aangezien de zelfde categorie meestal tegelijk aan het inrijden is zal het wel ongeveer op de goede hoogte staan.

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 09:39

misschien een goed idee om eerst een keer te gaan oefen springen. Haha!
de volgorde van de hindernissen moet je gewoon heel vaak in je hoofd 'rijden'. dit deed ik altijd. als ik dan in de ring kwam reed ik het automatisch goed Tong uitsteken

Zam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 09:42

Ze staan vaak op een logische volgorde . . als je over de hindernis komt zie je vaak de volgende al, of anders is de lijn die je moet rijden wel logisch !
Met verkennen loop ik zelf altijd het hele parcours, en vanaf de kant wijs ik dan nog een keer alle hindernissen aan.

De hindernis bij het losspringen verandert steeds van hoogte. Er staan er vaak 2, een kruisje/steil en een oxer. Iemand die met je mee is moet de hindernis zelf op de juiste hoogte zetten voor jou . .

roebietinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 09:44

Ik ben nog niet lang geleden begonnen met springen(wedstrijd) en ook ik dacht dat ik het zou vergeten als het zover was. ik ben gewoon eerst gaan oefenspringen (doe je wat ervaring op)

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 09:59

Ik probeer altijd de route zoveel mogelijk van papier af al te snappen. Daarna 1 of 2 keer het parcours lopen en zorgen dat ik (evt. naderhand, als je daar de tijd voor krijgt) weet welke hindernissen in de barage zitten. Meestal weet ik 't dan ook wel, het is zoals gezegd meestal een hele logische route.

Inspringen is normaliter ook goed te doen, er staan er meestal 2 en die worden nogal enthousiast van hoogte gewisseld. Meestal niet lager, enkel hoger dan de categorie zelf. Persoonlijk vind ik dat wel prettig, ik spring liever te hoog dan te laag in.

Ik zou als ik jou was eerst gaan oefenspringen, dan zit er minder druk op zogezegd. Kijk of het bevalt en hoe het gaat en ga dan 'echt' deelnemen!

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 10:21

Sylvia schreef:
Ik probeer altijd de route zoveel mogelijk van papier af al te snappen.

....

Ik zou als ik jou was eerst gaan oefenspringen, dan zit er minder druk op zogezegd. Kijk of het bevalt en hoe het gaat en ga dan 'echt' deelnemen!

Er hangt dus altijd een tekening van het parcour op het wedstrijdterrein? Of kan je die op de dag zelf ergens ophalen?

Ik ga inderdaad eerst een keertje oefenspringen, lijkt me ook beter voor mijn gemoedsrust..

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 10:24

roebietinker schreef:
Het gaat hier niet echt over maar hoe maak je een forum aan ofszoiets?

Voor het maken van een Forum mag je wel een paar daagjes uittrekken Clown . Maar ik denk dat je het maken van een nieuw topic bedoeld. Dan ga je naar het onderdeel waar je vraag betrekking op heeft en klik je op de button: New Topic.

Succes.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:25

Geen idee, bij de wedstrijden die ik reed hing meestal wel een blaadje. Anders ff op een kladblaadje meetekenen met lopen, of na het lopen even kriebelen.

Laat je wel ff weten hoe het gegaan is tzt? Lachen

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 10:30

Dus als je aankomt laat je je paard op de trailer staan en ga je eerst parcours verkennen met alle deelnemers, loopt de parcourbouwer of jury dan mee? Daarna zadel je pas je paard op en ga je inrijden, hoeveel tijd heb je dan meestal nog voor de eerste moet beginnen?

Ik laat wel weten hoe het gegaan is, misschien wel met foto´s!..

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:37

Nee, je loopt op eigen gelegenheid. Kunt evt. kijken of je instructrice of zo met je mee kan lopen?
Ik zou overigens van te voren je paard in elk geval gezadeld hebben, ik neem aan dat je niet helemaal alleen bent en dat er in elk geval iemand even je paard vast kan houden? Of je voldoende tijd hebt tussen verkennen en je parcours zelf moet je ter plekke even bekijken, meestal wel hoor!

Ik hou er zowiezo niet echt van om mijn paard (dat ik nu allang niet meer heb Nagelbijten / Gniffelen) lang op de trailer te laten staan, haal ze er liever af en zet ze buiten. Ik had toen wel het geluk dat ik een paard had dat lekker op z'n dooie gemakje bleef staan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:37

Een parcourstekening moet er altijd hangen bij het losrijterrein. Verkennen gebeurt altijd direct voor de start van de rubriek, daar is meestal zo'n 10 minuten voor beschikbaar. Daar is geen begeleiding bij. Als je vooraan start (v.a. circa nr 30) kun je rustig opzadelen na het verkennen. Als je als eerste moet starten, moet je dus al los gereden hebben. Ik zou zeker iemand meenemen om je te helpen, hindernis bouwen (hoogte bepaal je dus zelf) en paar vasthouden. Overigens staat het B (paarden) wel op 1 m, niet op 80 cm. Het parcours onthouden lukt vanzelf als je geconcentreerd verkent en naderhand de lijnen nog een keer herhaalt in je hoofd. Bovendien zijn ze ook meestal logisch.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:32

joepiejee schreef:
Binnenkort wil ik me toch een keer gaan aanmelden voor een springwedstrijd. Het lijkt me erg spannend en ben een beetje onzeker over de volgende zaken:

Ik snap je vragen eigenlijk niet zo goed... Heb je nog nooit naar de springruiters gekeken tijdens een concours? Of zelf eens een inspringhindernis meegenomen als je losrijdt voor dressuur? Gekeken naar het parcours van de zijlijn en geprobeerd de volgorde te bekijken en de wijze van rijden?

joepiejee schreef:
Krijg je wel genoeg ruimte om in te springen? Staat de inspring-hindernis wel op een hoogte die past bij het niveau van B ruiters? Ongeveer 80 cm dus.

Het meest bang ben ik om de volgorde van de hindernissen te vergeten. Hoe doen jullie dat, heb je daar trucjes voor? Lijkt het moeilijker dan het is om de route te onthouden?

Nog meer tips zijn natuurlijk ook welkom!

Als je de volgorde niet meer weet en je zou een verkeerde hindernis nemen staat daar echt de doodstraf niet op of levenslange uitsluiting.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 13:15

Bedankt voor het fijne advies en de goede tips OK dan!
Ik ben nu wel wat zekerder en vertrouw wat meer op de logische volgorde. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in en ga eens informeren naar een leuk oefenparcours in de buurt.

@ Alane: tuurlijk kijk ik naar springwedstrijden en oefen ik iedere week met de springles ook een klein parcour (6 hindernissen). Maar dat is natuurlijk wat anders dan zelf meedoen en achter elkaar 10 tot 12 hindernissen springen. Voor een dressuurwedstrijd bezoek ik trouwens nooit de inspringring, dat vind ik niet prettig Lachen

puck81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:08

Indoor wedstrijd is moeilijker qua ruimte maar vaak staan de hindernissen in logische volgorde. Gewoon paar keer naar voorgaande combinaties kijken helpt altijd!!!

Veel succes.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:20

Veel oefenen en iedereen vergeet in zijn springcarriere wel eens een hindernis. In het begin deed ik altijd kleuren of reclame onthouden. Misschien vind je het fijn om eerst een aantal ruiters te zien rijden, ook dit kan helpen voor je geheugen. De logische lijn onthouden dat zeker weten! Ik loop het liefste alleen of met mijn instructeur het parcours. Zo kan ik me beter concentreren op de volgorde.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:34

Wat misschien een goede tip is, is het volgende: als je het parcour gelopen hebt (of twee keer lopen), daarna met je ogen dicht hard op zeggen hoe de volgorde is van de hindernissen. Dan weet je precies hoe je parcour is. succes ermee!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:52

Wat gebeurt er trouwens als je een verkeerde hindernis springt? Belsignaal en je mag vanaf de hindernis waar het verkeerd ging opnieuw gaan, laten ze je zelf maar wat aanmodderen tot je zelf ziet dat je de verkeerde hindernis hebt genomen, of meteen uitsluiting?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:04

bij verkeerd parcour volgt uitsluiting volgens mij.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:51

Klopt, als de jury het tenminste ziet Knipoog Ik heb een keer meegemaakt dat zowel jury als ik het niet gemerkt hadden Bloos!