Vals paard!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bzoem

Vals paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 00:17

Ben al een tijd niet hier geweest, maar nu vroeg ik me toch echt af wat iedereen hier van denkt!

Wat als zo'n zogenaamd 'vals' paard zonder enige reden iedereen aanvalt die haar stal in komt en haar een halster aan wil doen? (Zonder halster ben je je leven niet veilig bij haar, zodra ze iets om haar hoofd heeft is ze zo mak als een lammetje)
Met poetsen is ze ook erg 'eng'. Zodra het haar niet zint gaat ze schrapen, net zolang tot je er straf geeft (zelfs een simpel Foei!..) dan gaat ze slaan.
Met wandelen is ze echt een knuffel en met rijden is het een toppertje..
Wat kan haar dit gedrag aangeleerd hebben en hoe leren we het af?? Ze is nieuw op de manege en heeft een totaal onbekende achtergrond.
Je kan het gedrag niet negeren en wachten tot ze een goede bui heeft kan eeuwen duren. Ze heeft pas iemand 'gepakt', de bovenarmspier is waarschijnlijk gescheurd doordat dit 'valse' paard geen halster om wilde en uit het niets besloot diegene dan maar stevig beet te pakken en door de stal te smijten.

Wat ze dus doet: Je loopt langs haar stal en ze kijkt je nog lief aan, je blijft staan en je ziet al aan haar dat ze zich afvraagt wat je daar gaat doen (denk ik dan). Nu volgt de eerste bijtpoging al (ga weg bij mijn stal?!). Dan doe je de deur open en mevrouw bijt inderdaad nog eens. Ga je terug en doe je de deur dicht dan kijkt ze alleen nog even boos en is ze het daarna weer vergeten. Maar doe je nog een poging om de stal in te gaan dan gaat ze omhoog (tevens als je haar wilt straffen. Tot nu toe is 1 iemand gelukt haar redelijk te bedaren door een flinke mep op der neus, nadat ze die armspier kapot had gebeten -zie eind vorig alinea-, eerder viel ze je nog eens aan als je haar strafde). Als je toch haar halster omkrijgt en uit stal haalt is ze heel lief. Maar voor je haar hoofd mag pakken.. Boos!

Goed, wat is jouw mening?

SeBart

Re: Vals paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 00:23

poeh, zo'n geval heb ik ook. Nu na ruim 3jaar begint ze op te knappen met heel veel geduld. Zoals ik 't begrijp gaat 't om een merrie en ik denk dat die een dominantie probleem heeft. Mijn merrie was veel geslagen had geen vertrouwen in mensen maar was daarbij ook nog eens zeer dominant!
Ik heb haar altijd erg hard aangepakt, nooit geknuffeld maar wel heel veel beloond met mijn stem en heel af en toe een snoepje, ook al stond ze maar 5min lief, voor elk klein dingetje wat ze goed deed heb ik haar beloond. Ik moet nu nog wel altijd m'n ogen open houden, en bij vreemde is ze zeker niet te vertrouwen, maar het gaat al heel erg goed. Mijn paard sloeg je letterlijk met 4benen uit de stal zodra je er in wilde komen en beet....dus er is echt nog hoop

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 00:26

poeh dat is nogal wat
doordat haar achtergrond onbekend is , is dit zeer moeilijk te raden wat er loos KAN zijn
persoonlijk denk ik dat ze erg aan haar stal gehecht is..

ook een pony op mijn werk heeft altijd zijn oren naar achteren, kont richting de deur wel weer zijn voet op rust..

Zodra wij aankomen met een halster. word meneer pissig,
maar niet zo "vals" zoals jij/u beschrijft

een paard, voelt zich veilig op stal, wanneer jij hem / of haar komt storen op stal kan ze zich bedreigt voelen..
paarden zijn buiten dieren, in het wilde is buiten eigenlijk hun "veiligheid"

doordat wij paarden in een stal stoppen, veranderd de stal vaak in een veilige hoek of hoe kun je dat het beste noemen?
op het moment dat wij mensen denken zo nu is het tijd om je eruit te halen, " trekken " we haar eigenlijk weg uit haar stekkie..

probeer eens of ze buiten ook zo is. de weide of de bak iets dergelijks
vaak willen paarden hun stallen ook niet graag verlaten bij brand..

is er helemaal geen contact met de vorige eigenaren/?
in mijn ogen lijkt het er erg op dat ze niemand op haar teretorium wil hebben (hoe schrijf je dat?)
en zij dit wil beschermen..

probeer er achter te komen of ze bij dr vorige eigenaar weleens binnen stond..
ik weet het verder ook zo niet ..
veel geduld misschien hoelangis ze er nu ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 00:29

mijn vz paard [naam] is ook erg agressief, in het land en in de box als ze los is, als ze vast staat is er niets aan de hand.. nu is het minder maar als ik zonder biks het land of box in ga, heb ik een probleem, ze begint te dreigen en je aan te vallen, (in galop op je af, omhoog gaan enz)
bij mij is het begonnen nadat we gevallen zijn met springen, en hoorde van haar eigenaar (daarna) dat het bij hun was begonnen na haar eerste veulen, maar dat ze vroeger ook problemen met iemand heeft gehad die haar ''leerde'' springen, en haar afstrafde als ze niet goed sprong..
ik vind het niet kunnen, en river krijgt ook goed op haar fl*kker als ze dit bij mij doet..
laatst nog, ik was water uit de sloot aan het halen met een stok en een emmer erop, en ze vond het nodig om mij van achter aan te vallen, dit pikte ik niet, en ze heefd dus ook een beste mep met de emmer gekregen, levensgevaarlijk..
mischien is ze rustiger als je haar met biks benaderd? en kan je het halster om laten, zodat je daar niet te veel gedonder mee hebt.. ik zou haar goed afstraffen als ze begint te meppen en te happen want dit kan niet..
[naam] kijkt idd ook nog lief als je langs loopt, maar als je even over de rand heen hangt om naar der te kijken word ze al kwaad.. zij krijgt gewoon een tik als ze begint.. en word idd beloond als ze normaal op me afkomt in het land, en in de box..
en doe je best om niet te laten merken dat je bang bent..
ik was eerst ook bang voor haar.. nu heb ik zoiets van kom maar op, en dat weet ze, nu is het al een stuk minder Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-10-06 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 00:31

Misschien voorlopig het halster omlaten?
En buiten de stal haar brokken geven, zodat het uit de stal komen een positieve ervaring wordt?
Heel strikt zijn in wat wel mag en wat niet en niet zacht zijn als je haar straft.

Verder ga ik mee met het verhaal van Boertjes, een degelijke merrie hebben wij ook gehad.
Inderdaad heel summier met aaien of dat soort dingen, gewoon to the point,weinig fratsen en stevig aan het werk, dan was het een wereld merrie.
Maar zodra er verwennerij of veel aanhalen aan te pas kwam was het al gauw weer mis.

Hoe is ze tegenover andere paarden?Staat ze weleens in een groepje buiten of los?

En heel erg goed op jezelf passen, eigen veiligheid gaat ten allen tijde voor...

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 00:37

Ze staat nu sinds woensdag bij ons op de manege en daarvoor stond ze 2 weken op de zustermanege (vandezelfde eigenaar).
Ik vroeg hem waar hij haar vandaan had en hij zei dat hij dat niet wist, hij had haar via een collega.
Als je met haar gaat wandelen doet ze dus echt helemaal niks en ik hoorde dat ze bij het loslaten ook niet moeilijk was.
Ik had er ook al aan gedacht dat ze haar box als van haar ziet. En daar heeft ze toch ook recht op?
Maar het is vooral lastig als manegepaard dat ze niemand in haar box wil.
Het gekke is dus ook dat zodra je haar vast hebt ze alles weer goed vindt.
Totdat je dus gaat poetsen, als ze geen afleiding heeft wordt ze ongeduldig. Maar wordt het te druk om haar heen dan is ze ook beetje chagrijnig. En dan gaat ze dus schrapen.
Ze heeft een franse stand aan haar voorbenen. En als ze dus uithaalt, dan heeft ze een groot bereik.
Opzadelen en opstappen en rijden geen probleem. Afspuiten geen probleem. Deken opdoen (voorzichtig) geen probleem.
Hoefjes krabben vindt ze ook niet prettig..

Het halster is nu ook omgelaten, maar je moet haar nog wel zien te pakken.
En de eigenaar wil niets met eten doen omdat ze dan verwend wordt/blijft en niet iedereen weet dat dan etcetera.

En ik ben inderdaad bang voor der :S Ik sta te shaken over me hele lichaam, maar toch wil ik het proberen. Toen ik haar wilde straffen voor het bijten besloot ze maar te gaan steigeren. Ik heb niet zo'n zin om haar in elkaar te meppen, want misschien is het zo juist begonnen..

Bij andere paarden doet ze niks.. ze kijkt ze niet eens lelijk aan..
Morgen gaan we (ik en de eigenaar) dingen proberen om haar inderdaad uit stal te laten komen zonder te veel poespas, maar als ze uit stal ook gaat dreigen..

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 01:01

Zo'n paard is niet geschikt als een manege paard. Moet er niet aan denken dat als een een leuk meiske binnen loopt en die denkt ohww leuk paard, ffkes aaien. dat er wat mee gebeurt.

Verder moet je met zon paard heel veel gedult hebben, probeer dergelijke oplossingen te vinden en laat voorlopig even een halsten om met een klein stukje touw.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 01:06

Het is wel zo dat ze achter 'tralies' staat, en het luik zit nog dicht.
Het paard loopt alleen in de hoogste lessen mee en die mensen weten meestal wel wat ze kunnen doen, maar helaas lopen er inderdaad genoeg van die meiskes rond die denken dat ze deuren open mogen maken.
Zal wel een waarschuwing op de staldeur komen
"Pas op vals paard, als je je vingers heel wilt houden NIET AAIEN"
Zoiets? haha..
Als rijpaard is ze super, daarom krijgt zo nog een kans.
Als ze nu weer verkocht wordt weet ik niet waar ze terect komt (dat via via gedoe gaat ook ALTIJD fout)

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:23

Bzoem schreef:
Het paard loopt alleen in de hoogste lessen mee en die mensen weten meestal wel wat ze kunnen doen, maar helaas lopen er inderdaad genoeg van die meiskes rond die denken dat ze deuren open mogen maken.
Zoiets? haha..
Als ze nu weer verkocht wordt weet ik niet waar ze terect komt (dat via via gedoe gaat ook ALTIJD fout)

Maar dan nog. Ik denk dat zon paard alleen maar meer de grond in gaat als ze als manege paard gebruikt word. Laat dit paard eerst maar eens zien om een iemand te vertrouwen.

En dan nog als mensen weten wat ze er mee doen, maakt geen verschil, vroeg of laat gebeurt er toch wel een ongeluk. Dit paard zit duidelijk niet lekker in zijn fel op stal, en heeft totaal geen vertrouwen in een persoon, Anders zal ze die persoon toch wel fatsoenlijk de stal in laten? Sorry hoor maar dit soort paarden vind ik een heel erg groot risico voor een manege.

Onder het zadel kan ze het wel goed doen maar voor de klant gezien is het geen pretje om een stal in te gaan als je weet dat je daarmee kan verongelukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:28

Navidad schreef:
Bzoem schreef:
Zoiets? haha..

Maar dan nog. Ik denk dat zon paard alleen maar meer de grond in gaat als ze als manege paard gebruikt word. Laat dit paard eerst maar eens zien om een iemand te vertrouwen.

En dan nog als mensen weten wat ze er mee doen, maakt geen verschil, vroeg of laat gebeurt er toch wel een ongeluk. Dit paard zit duidelijk niet lekker in zijn fel op stal, en heeft totaal geen vertrouwen in een persoon, Anders zal ze die persoon toch wel fatsoenlijk de stal in laten? Sorry hoor maar dit soort paarden vind ik een heel erg groot risico voor een manege.

Onder het zadel kan ze het wel goed doen maar voor de klant gezien is het geen pretje om een stal in te gaan als je weet dat je daarmee kan verongelukken.

idd ben ik het mee eens, kunnen jullie haar niet een paar weekjes met rust laten, met biks proberen bij haar te komen, als ze lief doet goed belonen, en haar dan lekker gaan poetsen, enz, mischien een stukje aan de hand lopen als ze dat leuk vind? of 1 persoon die haar gaat rijden.. stel haar een beetje gerust, dat het allemaal wel meevalt en dat ze jullie kan vertrouwen.. dit heb ik met [naam] ook gedaan, toen ze drachtig was ze heel gemeen, maar gewoon met biks er heen gaan, en lekker knuffelen, en zoals ik al eerder zei, proberen het halster om te laten, dan is het al een stuk makkelijker Lachen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:32

Dat lijkt mij idd ook beter ja maar goed.
Paard word nu door alles en iedereen uit zijn stal getrokken, mijn god mag weten wie. uhu een ervaren persoon. Welke van de 20 die met haar zouden rijden.

Persoonlijk zie ik met zon paard liever een persoon aan het werk.
En wat met dat verkopen betrefd, je kan altijd kijken naar een goed huisje. Iemand die er tijd en geld in wil steken. om een paard te verkopen hoeft het paard niet meteen erg slecht terecht te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:43

nee precies, als er iemand is die het niet erg vind en niet bang voor haar is, en haar leuk vind om te rijden enz, en die wil haar wel kopen, zou ik dat als manege eigenaar denk ik wel doen, dit kan hem ook nog wel klanten kosten als dat paard er zonder waarschuwingsbordje zo tussen de andere paarden staat, waarschijnlijk rennen er ook kleine kinder door de stallen langs haar? lijkt me nu ook niet zo fijn voor haar.. en de meeste mensen die net rijden zien het verschil tussen de paarden niet, dus ze gaan wss niet met opzet even lekker het deurtje open doen en haar klieren, een andere fries die ik heb verzorgd was heel agressief in haar veulen beschermen, ze stond 1 nachtje bij een stal om haar keuringsklaar te maken enz, en er was toen een vrouw die naar mij toe kwam, ze zei wat doet martsje agressief ze beet me!! maar dat was dus die andere fries, ik denk niet dat ze het met opzet doen..
hang er idd een bordje neer, je kan er bijv opzetten, deurtjes dichtlaten ivm met onrustig paard oid..

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 10:24

Hee..
Ze heeft nu altijd een halster om en er staat een waarschuwing op haar box.
"Niet aaien!"
"Niet zelf opzadelen!"
En sowieso mag je niet zomaar bij een paard in de box, ze staat vrij achteraan in de stallen dus dat heen en weer geren valt wel mee (de beginnerspony's staan ergens anders).
Je kan nu haar box in als je haar compleet negeert en gelijk pakt, ze blijft wel beetje lelijk doen.
En het is zeker géén optie om met eten aan te komen, het is een enorme vreetzak en dan gaat ze alleen maar bedelen!
Je mag haar niks lekkers geven en niet knuffelen (ze moet leren dat ze niet zomaar met haar hoofd naar je toe mag).
Het paard is heel wantrouwig en heeft echt discipline nodig, zodra je met lieve woordjes de box in komt vliegt ze je gelijk aan.
Voorlopig is het lastig, maar we vertrouwen er op dat het beter wordt..

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:10

Je hebt PM

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:21

Mijn pony was vroeger ook zo (odette in mij profiel) de dag dat we naar haar gingen kijken voor het eerst sloeg ze de eigenaar de stal uit. Ze had bij ons gewoon altijd het halster om en we deden de wei/stal niet open voordat we haar vast hadden. Als je haar eenmaal vast hebt is het ok, en onder zadel een topper. Grote kans dat dat paard ook erg eenkennig is, als er elke dag iemand anders bij komt werkt dat alleen maar frustrerend. Leer haar eerst maar eens een band op te bouwen met 1 persoon. Ik ben altijd erg lief geweest tegen haar, als ik haar eenmaal vast had zo veel mogelijk troetelen en het geetter negeren. Dat was voor haar de manier om nog wat vertrouwen te krijgen in mensen. Ze zal nu 28 zijn ofzo en het gedrag is er nogsteeds niet uit Haha!

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:33

Bzoem schreef:
Ben al een tijd niet hier geweest, maar nu vroeg ik me toch echt af wat iedereen hier van denkt!

Wat als zo'n zogenaamd 'vals' paard zonder enige reden iedereen aanvalt die haar stal in komt en haar een halster aan wil doen? (Zonder halster ben je je leven niet veilig bij haar, zodra ze iets om haar hoofd heeft is ze zo mak als een lammetje)
Met poetsen is ze ook erg 'eng'. Zodra het haar niet zint gaat ze schrapen, net zolang tot je er straf geeft (zelfs een simpel Foei!..) dan gaat ze slaan.
Met wandelen is ze echt een knuffel en met rijden is het een toppertje..
Wat kan haar dit gedrag aangeleerd hebben en hoe leren we het af?? Ze is nieuw op de manege en heeft een totaal onbekende achtergrond.
Je kan het gedrag niet negeren en wachten tot ze een goede bui heeft kan eeuwen duren. Ze heeft pas iemand 'gepakt', de bovenarmspier is waarschijnlijk gescheurd doordat dit 'valse' paard geen halster om wilde en uit het niets besloot diegene dan maar stevig beet te pakken en door de stal te smijten.

Wat ze dus doet: Je loopt langs haar stal en ze kijkt je nog lief aan, je blijft staan en je ziet al aan haar dat ze zich afvraagt wat je daar gaat doen (denk ik dan). Nu volgt de eerste bijtpoging al (ga weg bij mijn stal?!). Dan doe je de deur open en mevrouw bijt inderdaad nog eens. Ga je terug en doe je de deur dicht dan kijkt ze alleen nog even boos en is ze het daarna weer vergeten. Maar doe je nog een poging om de stal in te gaan dan gaat ze omhoog (tevens als je haar wilt straffen. Tot nu toe is 1 iemand gelukt haar redelijk te bedaren door een flinke mep op der neus, nadat ze die armspier kapot had gebeten -zie eind vorig alinea-, eerder viel ze je nog eens aan als je haar strafde). Als je toch haar halster omkrijgt en uit stal haalt is ze heel lief. Maar voor je haar hoofd mag pakken.. Boos!

Goed, wat is jouw mening?

Meppen is iig geen goede manier. Je maakt het paard nog bozer en banger.
Ik denk echt dat het paard iets heeft meegemaakt.. waardoor ze zichtzelf nu zo erg verdedigd.
Je kan ffe aan iemand vragen of ze nog iemand kennen die "met paarden kan praten" Je stuurd wat foto's van je paard op en je steld 10 vragen. Die kunnen zij beantwoorden Haha!

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 01:13

De meeste mensen die met paarden praten hebben er een gigantisch prijskaartje aan vast zitten.
Hoe kan je aan een foto zien wat een paard z'n verleden is? Of gaat het dan om een paragnost zoals in de tv-serie Medium?

Het ge-etter negeer ik nu, maar als ze raak bijt krijgt ze toch echt op der kop en dat accepteert ze nu ook opeens.
We hebben haar nu een halster omgelaten op stal en als je gewoon in 1x naar binnen loopt en haar vast pakt is er niks aan de hand. (Ok ze was vandaag een beetje chag omdat ik haar stoorde bij het stro eten, maar het feit dat ze gewoon stro eet als ik binnenkom vind ik al een hele prestatie.) Toen ik me eerder aankondigde "hallo paardje blablabla" stond ze al in t tralies te hangen voor ik de deur open had, de eigenaar heeft me wat instructies gegeven zoals consequent zijn, zelfverzekerd en in 1x op je doel af. Geen poespas, geen lieve woordjes van te voren, geen gekroel, geen lekkers. Gewoon doen wat je moet doen en heel duidelijk belonen als ze braaf is. Ze (het paard) snapt nu beter wat de bedoeling is, het zal nog wel even duren voor ze ook accepteert dat je gewoon ook 'niks' kunt doen en geen bedoelingen hebt.
Met poetsen ben ik nog steeds zenuwachtig, ik zet haar kort vast zodat ze me in ieder geval niet kan bijten. En de meeste tijd staat ze ook vrolijk te kijken, maar in eens kan ze gaan staan schrapen of dreigen en lopen wiebelen. Als ik dat negeer dan stopt ze er wel weer mee, maar lastig is het wel.
Gelukkig heb ik een manier ontdekt waarop ze wel omgaat. Het woordje 'om' kent ze maar al te goed, maar er naar luisteren is wat anders. Normaal duw ik zachtjes in de flank van een paard en zeg ik om. Maar deze dame wil niet dat ik in haar flank duw. Dan zegt zij *baf* met der achterbeen. Dus nu duw ik zachtjes tegen der romp en steeds iets verder naar achter en zeg om. Eerst ging ze opeens opzij dus ik duw en zei terug. En nog eens.. Dus ik Pling "OM" en toen ging ze.
Een maf ding is het wel. Als ze gaat schoppen of bijten en ik geef haar op der kop blijft ze lelijk kijken maar gelukkig blijft het er nu bij. Alsof ze me toch een beetje vertrouwt en me dan gelijk geeft. Ik ging met haar wandelen en ineens komt dat grote hoofd naar me toe en nam ze speels een hapje van me mouw. Dus ik iets van 'HELA dat doen we niet meer!' en maakte een arm beweging en ze ging gelijk weer op afstand en je zag aan der kop dat ze wist dat ze fout zat. Gelukkig.
Ik hoorde van een meisje die haar de 2 weken op de andere manege 'verzorgde' dat ze ook jassen kan openritsen en zakken open maakt. Misschien dat ze probeerde m'n jas te openen of iets, maar alsnog ze mag níet zomaar aan mij komen. Ook al waren de oortjes naar voren, bijten is bijten. Toch?

Uhm.. beetje lang verhaal. Trouwens, als ik haar ga loslaten (met halster om) en ik ga haar dan halen dan doet ze helemaal niet lelijk...

whyommie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 01:24

hoi hoe oud is deze merrie eigenlijk?

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 12:59

Gok een jaar of 8,9..
Ik wil nog een keer een kijkje nemen in haar papieren maar die liggen bij de baas op de andere manege..
Haar naam is Ramira en ze is een KWPN (denk ik Knipoog)..

Afbeelding

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:22

Zo'n geval hebben wij ook op de manege.. Ze is heel lief met rijden enz. maar met het uit de stal halen & het hoofdstel op doen, daar moet geen kind bij komen! Het voordeel bij deze is, dat als je níét bang voor haar bent, en je bent redelijk 'groot', dat ze dan niks flikt.

Volgens mij is deze zeker wel groter als de onze.. (aan de foto te zien)

Mijn tip.. Laat zien dat je de baas bent! Maak je groot, doe het halster in 1 hand om draai op. als dit niet werkt, heb ik ook géén idee Tong uitsteken

succes!

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:26

Bzoem schreef:
Ze staat nu sinds woensdag bij ons op de manege en daarvoor stond ze 2 weken op de zustermanege (vandezelfde eigenaar).
Ik vroeg hem waar hij haar vandaan had en hij zei dat hij dat niet wist, hij had haar via een collega.
Als je met haar gaat wandelen doet ze dus echt helemaal niks en ik hoorde dat ze bij het loslaten ook niet moeilijk was.
Ik had er ook al aan gedacht dat ze haar box als van haar ziet. En daar heeft ze toch ook recht op?
Maar het is vooral lastig als manegepaard dat ze niemand in haar box wil.
Het gekke is dus ook dat zodra je haar vast hebt ze alles weer goed vindt.
Totdat je dus gaat poetsen, als ze geen afleiding heeft wordt ze ongeduldig. Maar wordt het te druk om haar heen dan is ze ook beetje chagrijnig. En dan gaat ze dus schrapen.
Ze heeft een franse stand aan haar voorbenen. En als ze dus uithaalt, dan heeft ze een groot bereik.
Opzadelen en opstappen en rijden geen probleem. Afspuiten geen probleem. Deken opdoen (voorzichtig) geen probleem.
Hoefjes krabben vindt ze ook niet prettig..

Het halster is nu ook omgelaten, maar je moet haar nog wel zien te pakken.
En de eigenaar wil niets met eten doen omdat ze dan verwend wordt/blijft en niet iedereen weet dat dan etcetera.

En ik ben inderdaad bang voor der :S Ik sta te shaken over me hele lichaam, maar toch wil ik het proberen. Toen ik haar wilde straffen voor het bijten besloot ze maar te gaan steigeren. Ik heb niet zo'n zin om haar in elkaar te meppen, want misschien is het zo juist begonnen..

Bij andere paarden doet ze niks.. ze kijkt ze niet eens lelijk aan..
Morgen gaan we (ik en de eigenaar) dingen proberen om haar inderdaad uit stal te laten komen zonder te veel poespas, maar als ze uit stal ook gaat dreigen..

Geloof me ze kunnen dat. En je slaat haar. dat kan ik horen. ze krijgt tikken als ze bijt. Je maakt haar alleen bozer. Zoek eerst uit waarom ze nou zo is voordat je haar gaat meppen.

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:29

Precies hetzelfde hebben wij ook met een nieuwe merrie op de manege, maar die is door haar vroegere eigenaar mishandeld ( waarschijnlijk in de stal ).. echt zonde, is echt een prachtbeest Scheve mond

yupyup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:31

Ik zeg altijd maar
Valse paarden worden niet geboren maar worden vals gemaakt

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:34

yupyup schreef:
Ik zeg altijd maar
Valse paarden worden niet geboren maar worden vals gemaakt

Mee eens, ook zo bij mensen trouwens.

yupyup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:38

Klopt helemaal Knipoog
ik raad jullie allemaal aan om heartland te lezen.. het zijn kinderboeken maar oooo wat leer je hier veel van!