waarom scheren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

anneke536

waarom scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 10:15

Hoi Iedereen!!
In juni heb ik mijn eerste paardje gekocht... Dus van dat scheren enzo heb ik geen verstand van.
Daarvoor was hij mijn verzorgpaard : de eigenaars lieten hem vorige winter niet scheren en legden toch een winterdeken op. Er werd ook helemaal niet zo veel mee gereden, dus zweten deed ie zowiezo al niet echt vaak...

Nu op 10 november komen ze op de stal waar ik nu sta de paarden scheren.
Nu vraag ik me af zou ik Ignis ook op de lijst zetten?
Er wordt namelijk veel meer met hem gereden nu : 2x 1u springles, 1 uur prive dressuurles/week, de rest van de dagen een half uur ongeveer. En dan zweet hij toch al wel eens...En mijn bijruiter gaat deze winter ook met hem jumpings rijden.
Na het rijden zet ik hem vaak nog even op de weide maar dat kan niet zo heel lang omdat het vaak heel donker wordt en er geen verlichting is. Overdag staan de manegepaarden op de wei.
Hij staat best vaak droog op stal...

Kunnen jullie me even zeggen wat het nut van scheren is? Bloos
En of ik dit nu wel / niet zou laten doen?

Ik heb nu een winterdeken uit de HH collectie gekocht en heb nu een HH highliner opliggen die iets minder dik nog is.

_Dunja_

Re: waarom scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:35

Ik scheer mijn pony omdat ze een teddy beer is en mega veel vacht aanmaakt...
Als ik gereden heb dan moet ik minimaal een uur tot soms wel 2 uur wachten voordat ze haar dekentje weer af kan..

Als mijn pony niet zoveel vacht aan zou maken en niet zo zou zweten dan zou ik haar never nooit gaan scheren...

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:57

Ik volg dit topic even.
Ik ben er nog niet uit of ik mijn paard wil laten scheren.
Ze is nu alweer een teddy en ze is daardoor niet zo snel droog.
Ze zit wel in de sport en daarom is het misschien mooier om haar wel te scheren.
Ze wordt 6 keer per week bereden maar staat wel in een buitenstal. Is dat een probleem?
Ik heb wel een 300 grams deken en een 200 grams onderdeken.
Wat zouden jullie doen? Wanneer moet je je paard uiterlijk geschoren hebben?
Mijn paard is donkerbruin/bijna zwart maar misschien word ze dan wel muisgrijs als ze geschoren is. Heeft iemand anders een donkerbruin/zwart paard en kan iemand mij vertellen hoe die paarden er na het scheren uitzien?
Laatst bijgewerkt door Grass op 30-10-06 10:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Haffie2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:57

Hangt ervan af wat je ermee doet

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:05

mijn paard is ook net geschoren het was een ramp met rijden na 10 min rijden was ze al helemaal nat...Ze had ook al een erg dikke vacht.
Dan moet je nog 1,5 / 2uur wachten tot ze weer een beetje droog is.
Dus dan is scheren wel een ideale optie hoor

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:06

Een paard dat vrijwel dagelijks redelijk aan het werk moet, heeft gewoon last van een dik pak haar.
Kijk maar eens bij zo'n paard ongeveer 20 minuten nadat het is afgezadeld- ze staan dan werkelijk na te zweten en hun vacht is vaak erg nat. Daardoor kunnen ze makkelijk verkouden raken als het lijf is afgekoeld en de haren nog niet opgedroogd van het nazweten.

Zo'n paard moet je gewoon scheren. Of minder intensief rijden. Maar scheren is een leukere oplossing. Na het scheren moet je de weggesneden vacht vervangen met een extra deken. Dus reken op 1 staldeken aan dikte verschil tussen voor en na het scheren. Heeft het paard dus voor het scheren al een staldeken op, dan doe je hem na het scheren een 2x zo dikke deken op.
Verkijk je overigens niet op "grams" in de deken; een 400gram is echt niet altijd 2x zo warm als een 200grams - de manier van vulling en de hoeveelheid lucht in de deken is ook bepalend (isolatiewaarde).

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:14

Hoi,

Ik scheer mijn paarden nooit. Niet omdat ik het nut er niet van inzie, maar omdat ze (gelukkig) niet zo'n dikke vacht hebben. Ik begin vroeg in het seizoen met dekens dus krijgen ze ook niet zo'n dikke vacht.

Mijn ervaring is dat als je eenmaal begint met scheren, je blijft scheren. Het lijkt alsof ze sneller een dikkere vacht krijgen. Ik zou het zelf dus liever niet doen.

Als mijn paarden echter wel een enorm dikke vacht zouden hebben zou ik ze waarschijnlijk wel scheren. Het is natuurlijk niet fijn als een paard er enkele uren over doet om weer droog te worden in de winter.

Groetjes,

Bianca

Carmen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:16

Nou het nut van scheren is gewoon dat als je fanatiek rijd zweet het paard minder gauw en het scheelt je gewoon meer met poetsen maar het scheren is vooral voor dat een paard niet zo gauw zweet.!
Succes ermee..

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:17

Over het uiterlijke scheren ??
Nou ik moet mijn pony 2 keer scheren, ik heb haar begin oktober geschoren en dat zal rond half december nog een keer zijn..
Zolang je je paard goed blijft aanvoelen of ze het koud hebben en dat soort dingen dan is er niet echt een uiterlijke datum dat je je paard geschoren moet hebben...

Wel gaan er in december heel wat grammetjes op aangezien ze bij ons overdag lekker buiten staan...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:18

Ik scheer mijn eigen paarden ook niet momenteel, omdat zij idd niet zo'n dikke vacht aanmaken en ik daarnaast ook niet zo heel fanatiek rijd... Ze staan aan huis dus als ik een uurtje na het rijden even een andere (droge) deken moet opleggen is dat ook niet zo'n probleem. Dat zou anders zijn als ze op een manege in pension zouden staan.

Het is niet zo dat de vacht het jaar na het scheren sneller groeit. Dat is gewoon onzin, al kan je het je misschien wel inbeelden. Het haar wordt gewoon afgesneden door het scheermes - er verandert helemaal niets aan de genetische aanleg tot het aanmaken van vacht.
Dan zou je eigen haar immers ook steeds sneller moeten groeien elke keer dat je bij de kapper bent geweest, toch?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:45

Behalve dat je minder moet poetsen (rare reden) en het vele zweten wat minder wordt is het ook gezonder. Een paard dat na zijn werk erg lang nat blijft heeft een grotere kans om ziek te worden. Daarbij kan het paard vaak het werk niet meer aan, omdat hij de warmte niet kwijt kan. Een zweetdeken is ook alleen bedoeld voor max 1 uur daarna is de deken nat en heeft geen functie meer. Bij mindere dekens geld natuurlijk dat deze eerder verzadigd zijn. Laat je de deken er langer opliggen dan wordt je paard dus koud en kan ziek worden. Tis maar wat je wilt.

Ik scheer mijn paard ook niet omdat het handig is en omdat hij dan minder zweet, maar puur uit voorzorg. Ik heb namelijk geen zin in een ziek paard. Daarbij komt dat hij ook wedstrijden loopt en het 1 helpt het ander, maar de hoofdreden is echt zijn gezondheid. Hij staat nu nog lekker zonder dek, maar hopelijk is hij na vrijdag uitgekleed. Maar goed zoveel mensen zoveel redenen, en dit is mijn reden waarom ik WEL scheer.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:46

hey hey

het ligt er heel erg aan hoe je paard in zijn vacht word, hoe intensief je hem rijd, of je in de winter wedstrijden rijd. Wat ik meestal als standaart regel hanteer is als ze na 15 a 20min droog stappen niet droog zijn kan je er beter een scheer apparaat over heen halen.
Ook met concour rijden in de winter als ze zo dik in het haar zitten is niet gezond je rijd buiten waar het koud is los vervolgens ga je met die zelfde dikke vacht binnen je proef rijden je paard word zeik nat en moet vervolgens weer de kou in buiten om uit te stappen en dan nog nat want je krijgt m niet droog gestapt de trailer op.
De reden waarom ik scheer is gewoon puur gezondheid voor het paard. Maar als t niet nodig is omdat ze zo dun in der vacht zitten zou ik ook niet scheren.
De meeste paarden worden rond oktober november geschoren en dan in december januari nog een keer.

groetjes Romy

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:49

Ik rijd mijn paard behoorlijk intensief (zo'n 5x in de week en dan nog wedstrijden in het weekend), maar ik scheer mijn paard nooit. Ze krijg gelukkig niet zo'n dikke vacht en droogt vrij snel weer op. Volgens mij ligt het echt voral aan het soort vacht ja, als je een enorm dikke vacht krijgt, droogt je paard erg langzaam op en is scheren dus een uitkomst.

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:23

mijn dochter rijd haar pony vab 1.21 (welsh) bijna elke dag een uur. hij zit lkkr dik in zijn vacht alleen ik merk dat hij nooit zo bezweet is na dat uur en heel veel paarden wel. Hoe zou het komen dat hij daar minder last van heeft?

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 11:31

Mijn fjord is maandag geschoren. Wel lekker hoor! Waarom? Omdat hij een dikke teddy-vacht had, en na het rijden altijd flink bezweet is, en dus ook niet opdroogde! En een nat paard vat snel kou! Nu hij geschoren is, zweet hij vrijwel niet, en als hij zweet is hij binnen een kwartiertje opgedroogd! Harstikke fijn dus, en geen ziek paard!

Hij staat gewoon van 8 tot 5 in de wei en 's nachts in een frisse stal (geen tocht). Wel heb ik hem in een jachtmodel geschoren, dus zijn been en oorwarmers zitten er nog aan Haha!

@melissa7
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe hard je je paard/pony laat werken. Ik neem aan dat een B pony niet echt zware dressuur of springlessen volgt.. En sommige paarden zweten nu eenmaal meer dan andere Lachen

puck81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:05

Ivm zweten doe ik het altijd en daaarnaast ziet het er niet uit. Mijn paard blijft dan minimaal een uur nat en van het zweet worden de paarden echt VIES. Dus haren eraf en ze zijn zo droog, geen vies nat paard.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:25

Ik scheer mijn paard, omdat hij na het rijden kletsnat van het zweet is door zijn teddybeertjesvacht. Voordat hij dan weer opgedroogt is, ben je ongeveer 2 uur verder en dan kan hij pas z'n deken op. Knipoog