verantwoording bijrijder (verzekering)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

verantwoording bijrijder (verzekering)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 18:42

n.a.v. een ander topic.
Hoe zit het nu als je een ander op jou paard laat rijden, en die persoon valt eraf en breekt een been?
Of jou paard geeft een schop tegen een auto terwijl er een ander op zit?

Naar mijn idee ben je altijd als eigenaar verantwoordelijk voor je eigen paard, maar werkt dit verzekeringstechnisch ook zo?
En is er dan nog een verschil of de persoon die op je paard zit (of je paard leidt) een meerder of minder jarig persoon is?

kleppie

Re: verantwoording bijrijder (verzekering)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 18:44

Volgens mij (maar ja ik ben ook niet alwetend) is de eigenaar ten allen tijde aansprakelijk voor zijn/haar paard. Wie er op zit maakt niet uit.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 18:55

kleppie schreef:
Volgens mij (maar ja ik ben ook niet alwetend) is de eigenaar ten allen tijde aansprakelijk voor zijn/haar paard. Wie er op zit maakt niet uit.

Maar als de bijrijder een been breekt dan wordt dat gewoon door de ziektekostenverzekering van die bijrijder betaald. De verzekering vraagt er niet eens naar hoe het ongeluk gebeurd is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 09:49

De bezitter van het dier is aansprakelijk voor schade die voortkomt uit de eigen energie van het dier.
Dat betekent dat als een paard bokt en de bijrijder valt eraf dan is de bezitter aansprakelijk. Ook als het paard slaat en raakt een auto dan maakt het niet uit wie erop zit, maar is ook de bezitter aansprakelijk.
Als de schade niet voorkomt uit de eigen energie van het dier, maar het gewoon gaat om een stuurfout van de berijder (te dicht langs een auto bv) dan is de berijder aansprakelijk.
Even terug naar de bijrijder. Die valt eraf door een bok van het paard. De bezitter is aansprakelijk heb ik net al gezegd, maar dat staat er niet aan in de weg dat de bijrijder 'eigen schuld' kan worden toegerekend. Hoe het percentage eigen schuld zal uitpakken is erg afhankelijk van de feitelijke situatie en kan niet zo op voorhand worden gezegd, het kan namelijk varieren van 0 tot 100%.
Dit eigen schuld percentage is van invloed op de schadevergoedingsverplichting van de bezitter. Heeft de bijrijder 100% eigen schuld, dan vervalt de schadevergoedingsverplichting, heeft de bijrijder 50% eigen schuld dan vervalt de schadevergoedingsverplichting voor 50% enz enz enz.
In principe is deze aansprakelijkheid verzekerd op je AVP (aansprakelijkheid voor particulieren) verzekering. Ik zeg in principe, want ik ga er even vanuit dat je niet bedrijfsmatig meerdere paarden houdt.
Het gaat niet zozeer om meer of minderjarig, maar de leeftijd heeft er nog wel iets mee te maken soms en heeft dan eventueel invloed op het eigen schuld percentage.
Overigens, een eigen schuld percentage van 100% komt hierbij nauwelijks voor.
En nog even die ziektekostenverzekering....die verhaalt wel degelijk op de aansprakelijke partij!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:01

Duidelijk verhaal LDRD Ja

Wij hebben met onze "bijrijders" de vaste afspraak dat men rijd op eigen risico. Gebeurd hen dat is dat hun eigen risico gebeurd mijn paard wat is dat mijn risico als eigenaar. M.b.t. schade derden is het aan de hand van de verzekering.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:44

@Rubywhite, je kan dat wel afspreken, maar het heeft geen enkele wettelijke waarde hoor, je blijft gewoon aansprakelijk. Krom, ik weet het, maar de wet en de jurisprudentie zijn nou eenmaal niet anders. Zelfs al heb je die afspraken schriftelijk vast gelegd, dan nog helpt dat niet.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:27

LDRD schreef:
En nog even die ziektekostenverzekering....die verhaalt wel degelijk op de aansprakelijke partij!

Maar mijn ervaring is dat de ziektekostenverzekering niet eens vraagt naar de situatie van waaruit het letsel ontstaan is.

Een paar jaar geleden heb ik zelf ernstig letsel opgelopen door een ongeluk met mijn paard. De vele daaruitvoortkomende onderzoeken, de operatie, het verblijf in het ziekenhuis en de revalidatie hebben een bedragje gekost waar je een heeeeele mooie auto van kunt kopen.
Er is door mijn ziektekostenverzekering niet één maal de vraag gesteld hoe het ongeluk gebeurd is en of het eigenlijk wel mijn eigen paard was. Dit was toevallig wel het geval, maar als dat niet zo was geweest had er dus geen haan naar gekraait.
Ook een vriendin van mij is meerdere malen in het ziekenhuis behandeld na een val van haar paard. Ook haar is nooit één maal naar de toedracht van haar ongelukken gevraagd.

Hoe kan dat dan?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:31

Ik heb dat ziektekostenverhaal wel in meer situaties gehoord ( bijvoorbeeld waterpolo en daar meespelen zonder startkaart ), maar in het ziekenhuis vragen ze wel hoe je aan je verwondingen bent gekomen. Alleen doet de verzekering er niets mee ( ik neem tenminste aan dat zij die verslagen ook krijgen? ). Bij mij is er door de ziektekosten in ieder geval nog nooit nagegaan van wie een paard is of wie aansprakelijk was bij een overtreding in het waterpoloveld.
Misschien kost het meer om dat allemaal uit te zoeken dan wanneer ze gewoon de behandeling betalen ? geen idee eigenlijk?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:40

Vraag me niet hoe ze het weten en het gebeurd ook niet in alle gevallen, maar ze verhalen wel degelijk regelmatig op de aansprakelijke partij bij ongevallen. Vaak zijn ze er wel héél laat pas mee, 2 jaar na een ongeval is niet ongebruikelijk. Soms hoort de aansprakelijkheidsverzekeraar voor de eerste keer pas van een ongeval na jaren door melding van de ziektekostenverzekeraar!

ellisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:03

Je kan dat zelf met je bijrijdser regelen! je kan bijvoorbeeld het op papier zetten dat mocht er wat gebeuren met het paard terwijl de bijrijdster er op zit dat zij voor de kosten op draait, beide er een handtekening onder zetten en het is geregeld!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:37

ellisje schreef:
Je kan dat zelf met je bijrijdser regelen! je kan bijvoorbeeld het op papier zetten dat mocht er wat gebeuren met het paard terwijl de bijrijdster er op zit dat zij voor de kosten op draait, beide er een handtekening onder zetten en het is geregeld!

Dit heeft met betrekking tot schade aan derden en schade aan de bijrijdster geen enkele zin.

Ik durf zo vlot even niet te zeggen of het wel zin zou hebben voor het geval dat de bijrijdster schade aan het paard berokkend. Dan lijkt mij een overeenkomst niet 'onredelijk bezwarend', maar ik ken de jurisprudentie op dat vlak niet.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:12

@ LDRD: Hoe zit het dan met de verzekering die bij het Ruiterbewijs hoort?
Laatst bijgewerkt door Gjilke op 31-10-06 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:33

dat is een aanvullende aansprakelijkheidsverzekering. Als je eigen aansprakelijkheidsverzekering het maximale bedrag heeft uitgekeerd of als je geen aansprakelijkheidsverzekering hebt, gaat deze verzekering het overnemen. Is dus slechts een aanvulling en qua dekking gelijk aan je gewone aansprakelijkheidsverzekering. Het verhaal van LDRD (erg duidelijk, dank je wel) blijft ook hier gewoon van kracht.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:37

@Marita, graag gedaan en eens met wat jij schrijft. Knipoog

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:53

LDRD schreef:
@Rubywhite, je kan dat wel afspreken, maar het heeft geen enkele wettelijke waarde hoor, je blijft gewoon aansprakelijk. Krom, ik weet het, maar de wet en de jurisprudentie zijn nou eenmaal niet anders. Zelfs al heb je die afspraken schriftelijk vast gelegd, dan nog helpt dat niet.

je hebt een pm.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:58

dubbelpost