Impuls probleem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Susan_

Impuls probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 17:01

Ik weet niet of het hier goed staat en weet ook niet of er al een ander topic overbestaat, maar ik heb echt hulp nodig van wie dan ook..

Ik ben nu 1,5 jaar de troste eigenaresse van Casmir een mooie ruim van 178cm
Maar nu komt het probleem:
Als ik met Casmir naar concours ga loop het nooit zoals ik dat zou willen, daar hebben vast meer mensen last van Clown
Als ik ga inrijden is hij prima aan mijn been ik hoef hem maar aan te raken en weg is hij.
Maar zo als ik de baan ik kom doet hij niets meer, ik schop hem bijna in twee stukken.
Van mijn instructriese moet ik tijdens de proef gaan zitten en verder niet veel doen,maar als ik dat doe loopt hij helemaal niet meer.

Ik weet dus echt niet wat ik hier aan moet doen, hij is altijd prima voor het been maar als ik de baan in kom zakt hij als een pudding in elkaar.

Bedankt voor het lezen en ik zie graag tips en adviesen te gemoed.
Volgende week heb ik weer concour en kan ik een tip gaan uitproberen.

gekke_koei

Re: Impuls probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:08

heb geen tip.. want heb hetzelfde probleem met willem.. hij is zowiezo niet de vlotste, maar zodra we de ring in zijn verliestie alle impuls.
ik denk zelf dat het door mijn spanning komt en het feit dat ik stop met rijden.

maar hou je topic ff in de gaten, wie weet zi ik nog wat nuttigs Haha!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:11

Misschien ga je zonder het door te hebben anders zitten? gewoon net zo rijden als tijdens je training wil misschien wel helpen

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:13

Hmmm.. kan dit 'probleem' erin geslopen zijn? Dat je paard meent niet meer te hoeven werken zodra hij de baan in gaat? Doet je paard dit ook als je thuis een proef aan het oefenen bent?

Kan het een oplossing zijn door je op te geven voor een wedstrijd met als doel dat hij voorwaarts de baan doorgaat? (dus niet voor de punten/prijzen) Een soort trainingsconcour zegmaar... Met deze wedstrijd ga je rijden alsof je aan het trainen bent. Snap je wat ik bedoel?

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:24

Bij mijn laatste wedstrijd stond op me protocol ook een aantal keer, meer impuls.
Maar snap niet zo goed wat ze der nou mee bedoelen, me paard is altijd goed voorwaarts enzo.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 18:13

IMPULS

Impuls moet je zien als de elektrische lading van een batterij. Impuls is een hoeveelheid energie, die je opslaat, bewaart in je paard.Impuls is de door de ruiter opgewekte, of de natuurlijke drang naar voren van het paard onder beheersing van de ruiter. Eén van de geheimen van de rijkunst ligt in de uitdrukking: "onder beheersing van de ruiter."Of het paard geheel uit zichzelf, of door drijvende hulpen van de ruiter voorwaarts wil gaan, maakt geen verschil. Het gaat er om dat de ruiter deze drang voorwaarts onder controle heeft. De ruiter bepaalt wanneer en vooral ook het tempo waarin het paard voorwaarts mag gaan.

Het is de grote kunst om een deel van die drang naar voren in het paard te bewaren. Het paard mag niet alle energie eruit lopen die in hem zit. De ruiter bewaart, met halve ophoudingen (die dus alleen goed door komen, wanneer het paard gehoorzaamt aan het voorwaarts drijven en vervolgens nageeflijk is), een extra portie energie in het paard. Het gevolg is dat het paard gewicht overbrengt naar het achterbeen, waardoor hij van voren lichter wordt. Door het overbrengen van gewicht van de voorhand naar de achterhand kan hij ook makkelijker nageeflijk blijven. Dit lijkt misschien tegenstrijdig, maar je hebt dus drang naar voren nodig om het paard nageeflijk te houden.

Daarnaast geeft impuls je ook de mogelijkheid om het paard heel snel en precies op het aandrijven van het been te laten reageren. Je moet je paard dus "voor het been" hebben om impuls te kunnen opwekken, maar aan de andere kant helpt die impuls je om hem "scherp" aan het been te krijgen en te houden.

http://www.vanmerlen.nl/Impuls.htm

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 19:03

Al vast bedankt voor de adviezen die ik heb gekregen.
Ik zat er zelf oom aan te denken om voor de training mee te doen aan een concours.
Maar hij heeft het alleen in de ring en tijdens het inrijden is hij gewoon heet omdat ik heb dan heet rij.
En hij heeft het alleen binnen nu dus tijdens dit seizoen.

Het lijkt wel dat hij niet kan begrijpen waarom hij bij die andere paarden weg moet, terwijl we gewoon ons eigen ding rijden tijdens het inrijden ??

Ja en of ik ander ga zitten, ja dat klopt tijdens de proef wil ik gaan zitten en handen naar voren en gaan met die banaan, maar ja dat gaan moeilijk als hij wegzakt doordat ik ga zitten.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:15

Heel herkenbaar probleem, mijn vorige paard deed dit ook tijdens het indoorseizoen.
Thuis in de training had ik het voor elkaar dat ik hem zonder spoor kon rijden, op wedstrijd met losrijden ook geen probleem, maar in de ring wist hij op een gegeven moment dat ik hem toch niet durfde aan te pakken.
Tijdens het ring verkennen vlak voor een proef gaf ik been en geen reactie, ik heb hem toen even behoorlijk voorwaarts geschopt. Daarna nog een keer proberen of hij reageerde, weer geen reactie, nogmaals voorwaarts geschopt. Toen begon het kwartje te vallen. Tijdens de proef naar middendraf deed hij weer, toen heb ik hem een behoorlijke pets verkocht met de zweep, hij vloog in galop, helaas een 4 geloof ik voor die oefeningen, maar uiteindelijk toch 2e geworden doordat hij de rest zo super liep. Daarna heb ik er nooit meer last van gehad.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 19:32

#Ymke# schreef:
Heel herkenbaar probleem, mijn vorige paard deed dit ook tijdens het indoorseizoen.
Thuis in de training had ik het voor elkaar dat ik hem zonder spoor kon rijden, op wedstrijd met losrijden ook geen probleem, maar in de ring wist hij op een gegeven moment dat ik hem toch niet durfde aan te pakken.
Tijdens het ring verkennen vlak voor een proef gaf ik been en geen reactie, ik heb hem toen even behoorlijk voorwaarts geschopt. Daarna nog een keer proberen of hij reageerde, weer geen reactie, nogmaals voorwaarts geschopt. Toen begon het kwartje te vallen. Tijdens de proef naar middendraf deed hij weer, toen heb ik hem een behoorlijke pets verkocht met de zweep, hij vloog in galop, helaas een 4 geloof ik voor die oefeningen, maar uiteindelijk toch 2e geworden doordat hij de rest zo super liep. Daarna heb ik er nooit meer last van gehad.

Dat het ik vorig jaar ook zo gedaan, maar hij maakt zich er niet druk om.
Toen ik het deed reageerde hij prima maar hij vergeet het ook weer snel.

Voordat ik de ring in ga, ga ik altijd een paar keer van stap naar galop dat werkt prima.
Maar tijdens de proef word hij zo ontspannen, dat hij gewoon niet meer loopt.
Ik ben hierdoor zo druk om hem voorwaarts tehouden, dat ik mijn oefeningen niet eens voldoende kan rijden.

Bah ik baal hier echt van.

Nu even een reactie op dat stukje van impuls, opzich is Casmir linksom goed aan de buiten teugel maar rechtsom accepteerd hij niets aan de buiten teugel (weer een probleem erbij) Clown

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:35

Zonder voorlezer je proef rijden?

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 19:41

switchx schreef:
Zonder voorlezer je proef rijden?

Lijkt me geen goed plan, maar toch bedankt

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:42

volg het ook even.
Die van mij is een en al impuls..reed laatst een bixie..( jaa...ik weet het, ben te oud, maar stond hoger ingeschreven samen met nog ± 15 andere wanna Be wedstrijdruiters )
Hij viel helemaal uit elkaar, was niet aan het been enz. Was ook de eerste keer en heb het zonder zweep gereden. Ondanks alles toch 1e en 2e geworden, maar denk niet dat ze dat leuk vinden op ''echte'' wedstrijden.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 21:49

Niet nog iemand andere tips of ideeen wat ik zou kunnen proberen?
Of is het gewoon een kwestie van routine??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:51

Rijd je thuis wel eens écht proefgericht de complete proef door en wat gebeurt er dan?

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 21:58

Ja ik rij de proef thuis best vaak en dan is er niets aan de hand.
Daarom vind ik het allemaal zo vreemd, ook ben ik thuis wel eens alleen in de bak aan het rijden, dus dat kan het ook niet zijn??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:01

Je ziet namelijk veel mensen die thuis wel op de oefeningen oefenen, maar vervolgens in de problemen komen als ze die oefeningen daadwerkelijk in de proef aan elkaar moeten rijden. Mede door de spanning die er in sluipt gaan ze rijden met de rem erop.

Oefen thuis al eens om in verschillende tempi en ritmes je programma af te werken. En rijd je volgende proef voor jouw gevoel eens boven je normale tempo, waarbij je dan misschien enige missers in de afwerking maar even voor lief moet nemen.

Welke klasse start je?

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 22:04

Ik ben vandaag voor de tweede keer in de L1 gestart.
Wat mij wel duidelijk is geworden, dat ik tijdens de proef zelf niet gespannen ben.

Maar even een vraag hoe moet ik hem boven normaal tempo rijden??
Ik been me echt dood, ik ben na het rijden van een proef echt bekaf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:09

susie1981 schreef:

Dan moet je meer reactie op je been krijgen!

Wat doe je thuis als hij terugkomt op je been? .... doe dat in de proef dan ook eens!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:45

Huur zo af en toe eens een vreemde binnenbak voor een uurtje af. Dan heb je hem alleen, in een vreemde bak. Ga daar dan je proef oefenen (en neem dus een voorlezer mee). Dan kun je je paard er in alle rust (zonder wedstrijdstress) aan laten wennen dat ie alleen in een vreemde baan is, en toch moet doorlopen..

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 07:53

susie1981 schreef:
Wat mij wel duidelijk is geworden, dat ik tijdens de proef zelf niet gespannen ben.

Impuls heeft niets te maken met tempo. Laat dat even voorop staan.
Je zegt dat je anders gaat rijden in de proef. Doe dat niet!! Rijd gewoon op dezelfde manier als bij het inrijden. geen verandering van houding. Probeer wat geslotener te trainen waarbij de impuls blijft bestaan. Ook in de verzamelde draf moet de impuls goed zijn.
Als je van je instructrice moet gaan zitten probeer dat dan maar een keer niet te doen. Probeer hem juist wat meer te verlichten zonder dat je dat er aan de voorkant uit laat lopen.
Bij een lang paard verlies je juist impuls als je het tempo omhoog brengt. Dan worden ze lang en loom.
Houd je hulpen klein. Ga niet lopen drukken. Het enige wat je wel zou kunnen doen is hem eens vlink corrigeren. Echt even je spoor erin of een vlinke tik met de zweep (wel van voren tegen houden dan) Maar dan moet je wel zeker zijn dat het niet jou fout is. Ga thuis oefenen met die impuls. Aandraven in de scherpe wending. Aangallopperen vanuit schoudervoor schijnovergangen vanuit draf naar stap en vanuit draf naar halt. Schijnovergangen vanuit stap naar draf. Zorg dat je dezelfde aanleuning houd hij mag niet gaan trekken en hij mag niet achter het bit komen.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 08:02

en als je um nou met inrijden echt doorlaat lopen. Sneller dan normaall

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 08:04

oosterhoff schreef:
susie1981 schreef:

Impuls heeft niets te maken met tempo. Laat dat even voorop staan.
Je zegt dat je anders gaat rijden in de proef. Doe dat niet!! Rijd gewoon op dezelfde manier als bij het inrijden. geen verandering van houding. Probeer wat geslotener te trainen waarbij de impuls blijft bestaan. Ook in de verzamelde draf moet de impuls goed zijn.
Als je van je instructrice moet gaan zitten probeer dat dan maar een keer niet te doen. Probeer hem juist wat meer te verlichten zonder dat je dat er aan de voorkant uit laat lopen.
Bij een lang paard verlies je juist impuls als je het tempo omhoog brengt. Dan worden ze lang en loom.
Houd je hulpen klein. Ga niet lopen drukken. Het enige wat je wel zou kunnen doen is hem eens vlink corrigeren. Echt even je spoor erin of een vlinke tik met de zweep (wel van voren tegen houden dan) Maar dan moet je wel zeker zijn dat het niet jou fout is. Ga thuis oefenen met die impuls. Aandraven in de scherpe wending. Aangallopperen vanuit schoudervoor schijnovergangen vanuit draf naar stap en vanuit draf naar halt. Schijnovergangen vanuit stap naar draf. Zorg dat je dezelfde aanleuning houd hij mag niet gaan trekken en hij mag niet achter het bit komen.[/quote

Oke hier kan ik wel eens wat mee gaan doen.
Ik zit alleen met 1 probleem hij accepteert niet dat ik hem in de mond trek, ik weet dat het niet goed is dat ik hem in de mond trek.
Maar hij komt op mijn zit niet terug en al helemaal niet van galop naar stap.

En dat impuls iets anders is dan tempo is mij wel duidelijk Haha!, maar snap ook dat er veel mensen zijn die die 2 dingen doorelkaar halen.

Ik ga straks weer rijden en gaat mijn vriend me helpen (hij leest ook altijd voor)
Ik laat jullie vandaag weten hoe het is gegaan

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 08:05

Sisco4life schreef:
en als je um nou met inrijden echt doorlaat lopen. Sneller dan normaall

Is een optie maar ik weet niet of dit handig is, ben bang dat hij dan bekaf is voordat ik begin.

Maar het inrijden gaat echt goed eigenlijk super !!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 08:13

susie1981 schreef:
Ik zit alleen met 1 probleem hij accepteert niet dat ik hem in de mond trek, ik weet dat het niet goed is dat ik hem in de mond trek.
Maar hij komt op mijn zit niet terug en al helemaal niet van galop naar stap.

Dan is het probleem dus gewoon duidelijk. Hij reageerd niet goed op je zit en been, daardoor loopt ie eigenlijk onder je uit. Daar moet je dus wel op gaan letten en heel hard op gaan trainen. Gewoon even niet op concours en je richten op de training. Lekker het geld steken in je privelessen.
Als je dit punt voor elkaar hebt en je paard is recht dan zul je zien dat je straks zo door de L1 heen vliegt.
Ga niet trekken maar concentreer je op zuivere overgangen. deze berijk je door dus eerst die schijnovergangen te maken. Waar je ook op moet letten is dat je hem kan uitzitten. als je een gang hoger gaat (stap-draf draf-galop) dan moet je er voor zorgen dat ie zo hard gaat dat jij het nog kan uitzitten. je moet hem niet de kans geven om onder je uit te lopen en tegen je hand aan te lopen.
Ik snap dan ook een beetje het commentaar van je instructrice maar dan moet je daar in de training aan verder en niet op wedstrijd.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 08:20

Misschien vindt ie er gewoon niks meer aan?