Petrie standaard, model veranderd? zakken af rond m'n enkels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Petrie standaard, model veranderd? zakken af rond m'n enkels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 10:11

Enkele jaren terug heb ik de Petrie standaard gekocht. Het model zoals nu verkocht wordt. Dus met dressuurboog van 4 cm. Nog wel de oudere maatvoering volgens mij (8-40-54,XXLW). Omdat deze laarzen toch wat intensief gebruikt worden wilde ik wel andere laarzen zodat ik m'n laarzen ook wat kan sparen (ik loop er veel mee, ook door de modder en ze worden soms niet weer droog).
Ik ben uiteindelijk toevallig tegen een paar standaards in de aanbieding aangelopen. De laarzen hebben exact dezelfde maat als m'n andere, alleen is dit het oudere model, dus zonder dressuurboog. Ik heb ze gepast en ze voelden ong. net zo aan, wel enorm stug, maar dat zijn nieuwe laarzen altijd. Het was wel mijn maat. Inmiddels heb ik er 2 keer mee gereden. Maar het is net of de laarzen toch een andere maatvoering hebben. Ze zakken namelijk rond m'n enkels af.
Dit heb ik bij die andere laarzen niet. Is het model toch wat veranderd, behalve de dressuurboog? Volgens de winkel waar ik ze gekocht heb is echt het enige verschil de dressuurboog. Maar ik heb het idee dat de oudere standaards ook stugger zijn en ze ze zakken dus af.
Iemand tips om dat afzakken te voorkomen? Ik heb dus rond m'n enkel te veel ruimte. De kuitmaat is goed.

VValar

Re: Petrie standaard, model veranderd? zakken af rond m'n en

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:32

Geen enkele leren rijlaars is het zelfde. Er wordt altijd gebruik gemaakt van verschillende soorten leer en het zou best kunnen dat het leerkwaliteit van jouw twee laarzen onderling verschillen (zacht/hard). Daardoor heb je ook kans dat je ene paar sneller in zakt als het andere paar.

Ik heb bijv. rundlederen en kalfslederen rijlaarzen. Je zou denken dat die kalfslederen zachter zijn, maar mijn rundlederen blijken juist veel sneller in te zakken en veel soepeler te zijn. Het ligt er dus ook een beetje aan het kwaliteit leer.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:35

Ik sluit me bij VValar aan wat betreft de reden waarom ze mss niet hetzelfde zijn.

Tip voor het inzakken zo veel mogelijk te beperken. Zet ze niet op spanners maar doe grote katoene lakens in je laarzen na het rijden. Goed rond de enkel 'proppen' dan blijft het daar het meeste op vorm.

Edit, en je laarzen drogen snelle van het zweet en ander vocht. Tong uitsteken

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:36

je kan je laarzen ook in laten nemen door een goede schoenmaker. Dit kost ongeveer 50 euro.
Ik had hetzelfde namelijk; dikke kuiten in verhouding tot mijn enkels.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 11:50

Het gaat niet om het inzakken, dat is namelijk nog niet gebeurd. Het is puur dat ze te ruim zijn met rijden rond de enkel. Ze zakken zeg maar af. Heel vreemd. Ik heb soms juist het idee dat ze snel in moeten zakken, want dan krijg je die 'bobbels' rond de enkels. En misschien dat ze dna minder ruim zijn.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:47

Misschien zit er idd toch een verschil in qua maten. Ik weet wel dat standaard maten weer zijn veranderd. Mijn laarzen die ik nu heb was ook een standaard maat, ik wilde dezelfde (de Petrie Standaard) maar dan in donker bruin, om te kijken of ze deze konden bestellen wilden ze mijn maat weten. Nu valt deze maat dus niet meer in de standaardmaattabel en zou ik dus de kosten voor het aanpassen er bij moeten betalen, dit heeft alleen te maken met het allernieuwste model. Of er daadwerkelijk zoveel verschil tussen het oude en het nieuwere model zit weet ik niet.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:28

Het nieuwe model is in vergelijking met het oude naast de hoge boog ook van soepeler leer, waardoor die wat ruimer valt, en dat voel je. Zo veel mogelijk mee lopen, zakken ze inderdaad in en sluiten ze je voet mooi af. Succes.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 20:41

De oude zakken bij mij af, dus niet het nieuwe model. Ik heb het nu ietsje opgelost door er een zooltje in te leggen. Het oude model is inderdaad een stuk stugger, en juist deze laarzen zakken af.