Scheren of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SanneHeidy

Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 17:15

Hey

Ik wil mijn pony scheren alleen ze staat dag en nacht op de wei.(met een inloopstal)
Maar ik weet niet of ik haar zal scheren of niet ?
Wat zouden jullie doen?
Willen jullie aub reageren?

xxx S a n n e Ach gut H e ii d y

Anoniem

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:29

Waarom wil je haar scheren, komt ze dik in haar vacht en moet ze veel werken?

Op zich kan het wel als je goede waterdichte dekens op doet. Dan maakt het niet uit of ze dag en nacht buiten of binnen staan.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:10

als ze erg zweet zou ik scheren.maar dan een deken model,heeft ze nog wat bescherming.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 08:13

Als je in de winter doortraint kun je het beste scheren maar wel compenseren met een wind en waterdichte deken met hals. Hoofd en benen, oftewel alles wat niet onder de deken verdwijnt, niet scheren hooguit uitdunnen dan wil het prima.
En zorg dat ze altijd hooi te eten heeft zodat ze warm blijft.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 08:28

Ik heb ook een pony die net als jou altijd butenstaan.
Ik heb mijn pony's nog nooti geschoren.
maar aangezien ik er nu een dik bucas deken op heb liggen,
en meneer toch wel veel zweet tijdens het werken zit ik er ook aan te denken. nu los ik het op door er een fleacedeken onder te leggen, en deze smorgens er weer onderuit te trekken

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:33

imo heeft een dekenmodel weinig nut. Dan laat je dat wat onder de deken zit bedekt, en scheer je de delen buiten de deken kaal Verward

Mijn IJsco is vorig jaar geschoren op de delen die onder de deken liggen (hals, hoofd, benen en buik niet. Hals alleen een streep over de onderkant en borst.) Die had toen totaal geen beschutting en stond midden in de winderige polder. Dit ging prima. Dit jaar heb ik alles behalve hoofd en benen geschoren. Dit jaar heeft ze namelijk een paddock met inloopstal.

Als jij én je paard last hebben van de vacht lekker scheren. Anders lekker laten zitten. Mijn merrie heeft al weinig looplust, en met die vacht vind ze het helemaal vreselijk, ze vind het fijn als die dikke vacht er weer af is, dat merk je aan haar hele houding!

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:48

Ik heb een paar vraagjes:
- Bij mij op stal scheren ze de paarden ook vaak, maar als je paard maar een klein beetje word geschoren moet die dan alsnog altijd in de wei een deken op?
- Kun je nog rijden als je paard ook op de plek waar het zadel ligt geschoren word?
- Moeten de paarden die geschoren zijn ook op stal een deken om?
- Waarom scheren ze de vacht van de paarden eigenlijk???
Ik heb zelf nog geen ervaren met het scheren van paarden, het ziet er in de winter wel mooi uit maar ik wil er eerst nog wat over weten voordat ik er zelf aan begin. Knipoog

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:42

het ligt eraan welke plekken je scheert,of je een deken op moet leggen.
ja ,je kan wel op een totaal geschoren paard rijden,alleen is er de kans ,dat de haren onder het zadel gaan ingroeien of dat je kale plekken krijgt.
de vacht wordt in de winter geschoren,vanwege overmatig zweten van het paard en het gemak v/d ruiter.
Zijn zo je vragen een beetje beantwoord ?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:30

Mijn paard staat 24/7 buiten zonder deken en niet geschoren en evengoed laat ik hem werken in de binnenbak. Daar gaat hij erg van zweten, maar dat is niet erg. Gewoon uitstappen totdat hij niet meer warm is, dat hij dan nog nat is is geen punt. Ik zet hem zo weer op de wei en hij wordt niet ziek, omdat hij een prima wintervacht heeft die keurig z'n werk doet. Ja

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:33

Oke, ik snap het helemaal Tong uitsteken