APK voor paardentrailers noodzaak?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Elegance

APK voor paardentrailers noodzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 12:44

Uit de eerste onderzoeksresultaten van de uitgebreide trailercheck blijkt dat zo'n 45% van de gecontroleerde paardentrailers slechte banden heeft. Tijdens het onlangs gehouden Horse-Event heeft het BOVAG-AWB controle-team de daar aanwezige paardentrailers gecontroleerd op een aantal vitale veiligheidspunten. Daar werd geconstateerd dat het slecht gesteld is met de kwaliteit van de aanhangwagenband. De banden zijn erg oud, vaak tien jaar of ouder, 15% heeft een profieldiepte wat niet meer de weg op mag en een groot aantal banden vertoonde scheuren en poreusheid. Tijdens de controle troffen we zelfs trailers aan met vier verschillende banden in diverse verschillende maten. BOVAG stelt dan ook dat enige vorm van een aanhangwagen-APK geen overbodige luxe is.

Jol1

Re: APK voor paardentrailers noodzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:56

Tja, het is (nog) niet verplicht, dus het is aan de eigenaar of je het noodzakelijk vindt.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:59

ik vind wel dat ze dat mogen verplichten....ja kost wel weer geld maar een veilige trailer vind ik persoonlijk wel heel erg belangrijk!

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 13:01

Iedereen wil uiteraard veilig op pad. Alleen weet helaas niet iedereen welke risico's worden genomen. Ik kom heel veel trailers tegen die voldoende profiel op de banden hebben, maar van dichtbij bekeken soms boordevol haarscheurtjes.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:49

Mijn trailer is daar ook gecontroleerd (banden waren prima trouwens)
Ik geloof het best, maar kom op zeg, hoeveel verantwoordelijkheidsgevoel heb je als je er zo nog mee de weg op gaat? Iedere koe kan zien of de banden nog acceptabel zijn! Ik vind persoonlijk trailer apk geen heel gek idee, maar zou als hoofdreden eerder de remmen e.d. pakken, das iets dat de eigenaar zelf lang niet zo gemakkelijk kan controleren.
En zoals met alle dingen wordt bekeken voor er nieuwe regeltjes worden ingevoerd: hoe groot is het 'probleem', m.a.w hoeveel rottigheid is er al door gebeurd? Kijk, ik ben ook van liever voorkomen, maar da's wel de manier waarop veel trailer-rijders ertegenaan kijken (en dat zijn over het algemeen niet de mensen met een dikke volpolyester trailer en genoeg geld)

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 14:01

je wilt niet weten wat er bij ons soms aan trailers wordt ingeruild... en waarmee mensen tot de dag van inruilvrolijk rondreden zonder enig besef waar ze mee bezig waren

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:23

vera23 schreef:
ik vind wel dat ze dat mogen verplichten....ja kost wel weer geld maar een veilige trailer vind ik persoonlijk wel heel erg belangrijk!

Veiligheid is je eigen verantwoording!! Een APK voegt er daar niks aan toe. Feitelijk is de APK niet meer dan een dwangmiddel tot onderhoud. Dat de regelzieke overheid daar wer allerlei onzinnige regels aan heeft toegevoegd maakt de APK tot een onzinnige bezigheid.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:37

ikke schreef:
vera23 schreef:

Veiligheid is je eigen verantwoording!! Een APK voegt er daar niks aan toe. Feitelijk is de APK niet meer dan een dwangmiddel tot onderhoud. Dat de regelzieke overheid daar wer allerlei onzinnige regels aan heeft toegevoegd maakt de APK tot een onzinnige bezigheid.

Maar het is natuurlijk erg slecht dat zulke dingen er moeten komen omdat mensen anders geen onderhoud aan trailers (laten) doen. Ik bedoel trailer waar een gat in de bodem zit en mensen daar nog gewoon hun paarden mee vervoeren, of trailers die op de rem schieten als je daarmee achteruit wilt rijden, verlichting die het de helft van de tijd niet doet. Nee ik vind dat mensen er te makkelijk mee omspringen, zo'n keuring zou het wel een stuk veiliger maken voor mens en dier! Dat het geld kost hebben we aan onszelf te danken, omdat er mensen zijn die te laks met dat soort dingen omspringen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:01

MISTRAL94 schreef:
Maar het is natuurlijk erg slecht dat zulke dingen er moeten komen omdat mensen anders geen onderhoud aan trailers (laten) doen. Ik bedoel trailer waar een gat in de bodem zit en mensen daar nog gewoon hun paarden mee vervoeren, of trailers die op de rem schieten als je daarmee achteruit wilt rijden, verlichting die het de helft van de tijd niet doet. Nee ik vind dat mensen er te makkelijk mee omspringen, zo'n keuring zou het wel een stuk veiliger maken voor mens en dier! Dat het geld kost hebben we aan onszelf te danken, omdat er mensen zijn die te laks met dat soort dingen omspringen!

Ik wens niet op te draaien voor de stommiteiten van een ander......
En dan nog: Een vrachtwagen hoeft geen profiel op de band te hebben, enkel de koordlagen mogen niet zichtbaar zijn!! Volstrekt gladde banden is GEEN APK-afkeur, dus waar maken ze zich druk om met weinig profiel op een trailerband. Dat er vier verschillende opliggen, daar heeft alleen de chauffeur maar last van hoor. Als medeweggebruiker merk je niet zoveel van een trekkende trailer achter andermans auto...........

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:24

MISTRAL94 schreef:

Dat het geld kost hebben we aan onszelf te danken, omdat er mensen zijn die te laks met dat soort dingen omspringen!

Ik ga NIET betalen voor het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel van een ander!!!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:28

Zelf heb ik er geen verstand van, dus ja; ik ben voor APK van een trailer!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:42

Elzepelze schreef:

Heb jij dan een APK-plicht nodig om je trailer te laten onderhouden????
Als je ergens geen verstand van hebt, dan heb je twee keuzes:
1) je maakt je de materie eigen
2) je laat het over aan iemand die er wel verstand van heeft.
Wat heeft APK hiermee te maken????

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:20

ikke schreef:
Elzepelze schreef:

Heb jij dan een APK-plicht nodig om je trailer te laten onderhouden????
Als je ergens geen verstand van hebt, dan heb je twee keuzes:
1) je maakt je de materie eigen
2) je laat het over aan iemand die er wel verstand van heeft.
Wat heeft APK hiermee te maken????

Tuurlijk heb je een APK-plicht niet nódig. Alleen ben ik er niet optegen! Als ik er geen verstand van heb is het voor mij toch makkelijk om de trailer APK te laten keuren??? Of niet soms?

En om op jou voorstel terug te komen, dan is het dus automatisch keuze twee. Of zie ik dat nu verkeerd?? Uiteraard bekijk je zelf of je trailer nog in goede staat van dienst is zonder mankementen, maar volgens mij kan zo'n APK nooit kwaad!

En ja, voor degene die denken dat ze het zelf kunnen; go ahead, maar niet voor mij.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:53

Ik betaal er liever ook niet voor maar wij maken het er zelf naar! als iedereen zorgt dat alles voor elkaar is, zijn dit soort dingen niet nodig Knipoog

Wij hebben onze trailer perfect voor elkaar maar er zijn er helaas genoeg die dat niet hebben of omdat ze het niet kunnen betalen of omdat ze het gewoon niet nodig achten!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 19:05

Elzepelze schreef:
Tuurlijk heb je een APK-plicht niet nódig. Alleen ben ik er niet optegen! Als ik er geen verstand van heb is het voor mij toch makkelijk om de trailer APK te laten keuren??? Of niet soms?

En om op jou voorstel terug te komen, dan is het dus automatisch keuze twee. Of zie ik dat nu verkeerd?? Uiteraard bekijk je zelf of je trailer nog in goede staat van dienst is zonder mankementen, maar volgens mij kan zo'n APK nooit kwaad!

En ja, voor degene die denken dat ze het zelf kunnen; go ahead, maar niet voor mij.

Maar wat voegt die APK dan toe?? Je geeft aan geen kennis van zaken te hebben en daarom ervoor te kiezen het onderhoud te laten doen. Dat is een prima keuze, maar ik zie nog steeds niet wat nu de meerwaarde is van de APK. Goed onderhoud is goed onderhoud, met of zonder APK. Als het niet nodig is, voegt het ook niks toe.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 19:22

Er zit een verschil in verplicht laten keuren of vrijwillig je onderhoud laten doen. Overigens ben ik er wel voor dat niet meer iedere jojo na 20 jaar zijn gammele trailer nog eens van het erf trekt om er van Maastricht naar Groningen mee te gaan, in het kader van de algemene verkeersveiligheid. Maar dan moet wel alles daadwerkelijk gekeurd worden, niet dat zaken als de bodem er buiten vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:34

Aan de ene kant ben ik voor een APK keuring voor trailers. Er zijn gewoon echt TE veel mensen die met levensgevaarlijke bakken paarden vervoeren. Aan de andere kant heb ik geen behoefte aan een extra kostenpost (zo'n keuring zal niet gratis zijn), omdat ik vind dat ik er niet onder hoef te 'lijden' dat sommige andere mensen zo stom zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:48

CCCCorine schreef:
Aan de ene kant ben ik voor een APK keuring voor trailers. Er zijn gewoon echt TE veel mensen die met levensgevaarlijke bakken paarden vervoeren. Aan de andere kant heb ik geen behoefte aan een extra kostenpost (zo'n keuring zal niet gratis zijn), omdat ik vind dat ik er niet onder hoef te 'lijden' dat sommige andere mensen zo stom zijn.

Een rotte bodem heeft geen invloed op de verkeersveiligheid en zal zeer waarschijnlijk GEEN afkeur opleveren!
Ik trek mijn paard ook niet graag aan twee lasnaadjes van 7cm. Maar dat doet iedereen met een Atec trailer dus, kwam ik vandaag achter...............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 08:53

ikke schreef:
Ik trek mijn paard ook niet graag aan twee lasnaadjes van 7cm. Maar dat doet iedereen met een Atec trailer dus, kwam ik vandaag achter...............

Bloos! , is dat echt alles??????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 08:55

Tja, dan doen we dat maar...
Ik denk dat andere merken ook niet heilig zullen zijn Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:20

runningkawa schreef:
Tja, dan doen we dat maar...
Ik denk dat andere merken ook niet heilig zullen zijn Lachen

Ik doe aan het constateren van een feit, wat iedereen daarmee doet, moet ie zelf weten.
Van de oude Westfalia's weet ik dat de trekdissel tevens het basisframe is, waar alles aan wordt opgehangen, dat komt mij toch iets degelijker over.
Ik weet dus voortaan waar ik een trailer op controleer...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:22

Er rijden duizenden atecs
En ik heb nog nooit gehoord dat iemand om die reden een trailer is kwijt geraakt.
Dus vind het een beetje bang makerij om niets

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:46

Mooi dat niemand op die manier een trailer is kwijtgeraakt, maar dat betekend niet dat het risico er niet is. Twee keer 7 centimeter is natuurlijk niet echt vertrouwenwekkend.
Wat mij op een volgende vraag brengt: hoe oud worden Atecs? Hoeveel van die dingen rijden er nog na 10 jaar?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:52

ikke schreef:
Een rotte bodem heeft geen invloed op de verkeersveiligheid en zal zeer waarschijnlijk GEEN afkeur opleveren!

Me dunkt, ikke, als je over de snelweg rijdt en je paard breekt ineens door de bodem... Ook fijn als er een serie vrachtwagens achter je zit die niet ineens op de rem kunnen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:09

Urielle schreef:
ikke schreef:

Me dunkt, ikke, als je over de snelweg rijdt en je paard breekt ineens door de bodem... Ook fijn als er een serie vrachtwagens achter je zit die niet ineens op de rem kunnen...

Zeker als ze op die, APK correcte, sliks rijden............
Waarmee ik alleen maar wil zeggen dat het erg relatief is. De vloer van je auto mag volledig verrot zijn, zolang de stoelen maar op hun plek blijven zitten. Aangezien bij een Range Rover die verankering direct op het chassis zit, zou een rotte bodem geen APK-afkeur zijn. Over laadruimtes wordt in de APK helemaal niet gesproken, dus waarom zou dat voor een aanhanger wel gelden.............