Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Nen schreef:Oosterhoff:
Ik denk dat ik zelf wel kan beoordelen, na 15 jaar rijervaring, 6 paarden opgeleid te hebben tot het ZZ-L en er tientallen te hebben ingereden enz, of mijn paard de basis goed beheerst en ik kan je zeggen dat mijn paard dat doet.
Wel ben ik het met je eens dat een paard dit doet omdat het iets nog moeilijk vindt. Wil dit dan zeggen dat je dit uit de weg moet gaan? Ik vind van niet, in het begin zijn alle nieuwe oefeningen moeilijk, maar als al het vorige eenmaal bevestigd is, zal je toch een keer weer een stapje verder moeten zetten. Paard mag het in het begin ook moeilijk vinden en dit op een of andere manier tonen, het is dan aan jou als ruiter om hier op in te springen en het voor het paard zo makkelijk mogelijk te maken om die oefening toch door te komen. En na veel oefenen gaat het paard dan deze oefening beheersen en zal het dus ook niet meer met de mond open gaan lopen.
Het paard dat dit bij mij doet, start ik nu sinds kort in de L2, waarbij het doorzitten nog als moeilijk wordt ervaren. Maar als je in de L1 constant 2 wp's hebt gehaald en je rond de 30 wp's zat, dan kan je toch niet spreken over een klasse of niveau waar het paard nog niet klaar voor is.
Ben het nogmaals met je eens dat veel ruiters vaak te snel gaan en dat de basis er niet goed in zit, maar denk er de volgende keer ook even aan dat dit dus niet bij alle ruiters het geval is!
brendalover schreef:hmm.. het is verzet ja.. maar ik ben zeker niet stug in de hand! het is natuurlijk moeilijk voor de jury te zien soms of het een ruiterfout is... ja en het klopt bij ons als er een nieuwe oefening wordt getraind dat er namate de oefening steeds beter wordt bevestigd de mond ook minder openkomt... ik denk dus dat het een moeilijksheidsuitdrukking is zegmaar...
en wat @Nen zegt ben ik het mee eens...
Sisco4life schreef:ik rij sinds kort zonder sperriem. Soms begint hij spontaan zijn mond open te gooien, of ''knaagt'' hij bijv erg naar rechts of links, dus hoofd een beetje(!!) scheef en dan knagen. Dan heb ik de teugels dus zowat los, wel aan de teugel maar voel echt niks in mijn handen. Heel licht in de mond, en achterhand is er goed onder.
Ook de linkergalop is een groot probleem. Heeft hij 5 jaar niet hoeven doen, dus bedenk maar hoe moeilijk het is om het weer aan te leren. Nu gaat het sinds een half jaar goed, maar gooit ie zijn mond echt open. Dan sta ik dus in de beugels, en laat de teugels los. Omdat hij het gewoon moeilijk vind. Toch die mond open... Is dat dan ook niet dat ie t moeilijk vind ?
Lijkt me een rare conclusie maarja..
Miss heeft iemand topis ?
oosterhoff schreef:Sisco4life schreef:ik rij sinds kort zonder sperriem. Soms begint hij spontaan zijn mond open te gooien, of ''knaagt'' hij bijv erg naar rechts of links, dus hoofd een beetje(!!) scheef en dan knagen. Dan heb ik de teugels dus zowat los, wel aan de teugel maar voel echt niks in mijn handen. Heel licht in de mond, en achterhand is er goed onder.
Ook de linkergalop is een groot probleem. Heeft hij 5 jaar niet hoeven doen, dus bedenk maar hoe moeilijk het is om het weer aan te leren. Nu gaat het sinds een half jaar goed, maar gooit ie zijn mond echt open. Dan sta ik dus in de beugels, en laat de teugels los. Omdat hij het gewoon moeilijk vind. Toch die mond open... Is dat dan ook niet dat ie t moeilijk vind ?
Lijkt me een rare conclusie maarja..
Miss heeft iemand topis ?
( 1 )Teugels losgooien is geen dressuur. Je zult altijd aanleuning moeten houden. ( 2 )Als hij nu spontaan zijn mond open doet omdat jij er een sperriem afhaalt weet je ook wat je daarvoor altijd hebt verdoezelt.
( 3 ) Het is natuurlijk heerlijk dat hij licht in de hand is maar pas op dat ie niet achter de teugel gaat lopen (achter het bit) hij moet altijd je hand blijven volgen. dus vraag jij naar beneden dan moet dat zonder enige dwang gebeuren.
brendalover schreef:najaa die van mij gooit niet echt zijn mond open laat zijn tanden zien! maar dat zou wel eet zelfde zijn voor een jury
oosterhoff schreef:
Zijn tanden laten zien is al heel wat anders dan zijn mond open doen. als zijn tanden gewoon op elkaar staan moet de jury niet te moeilijk doen. doet hij dan zijn lippen van elkaar bij zijn voortanden of alleen op de plek waar het bit zegmaar ligt? Als het dat laatste is zou ik mij inderdaat niet teveel zorgen maken.