Luis behandelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pjelk

Luis behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 08:21

Pjelk blijkt luizen te hebben Boos!. Ik heb daarvoor een luizengif van de dierenarts gekregen waarmee ik Pjelk en ook Beau ga behandelen. Alleen voreg ik me af of het genoeg is als ik alleen de paarden ga wassen met het gif of moet ik ook de stal, de borstels, zadeldekjes en alles wat maar met de paardjes in aanraking komt, onder handen nemen?
De dierenarts zei wel dat de luizen niet via mijn kleding over te brengen zijn dus misschien ook niet via borstels. Aan de andere kant, daar zitten natuurlijk wel weer heel veel paardenharen in en enzo.. Wat denken jullie?

Achterom

Re: Luis behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:29

Borstels wel behandelen zei mijn dierenarts destijds...

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:10

Pb Sanex eens, haar shetlander heeft er ook last van gehad.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:32

ik zou ze scheren, wassen en een schone deken op doen alle dekjes, dekens borstel etc. behandelen book je eigen kleren.
als je de stal mest lijkt me dat opzich voldoende

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 21:47

Bedankt voor de tips! De pony`s hebben inmiddels hun eerste wasbeurt gehad evenals de dekjes, borstels, halsters touwen en last but not least de complete stal. Die heb ik helemaal uitgemest, schoongeboend en gespoten en ontsmet.
Hier waren de luizen al aardig dood van. Dit weekend mag ik weer om de uit de neten gekomen nieuwe lading luizen weg te ruimen. Ik hoop dat het effectief genoeg is want scheren begin ik echt niet aan.

horseofkors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:28

Als dat allemaal niet helpt zou ik gewoon naar de dierenarts gaan.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:28

jee hoe kom je in hemelsnaam aan luizen op je paard ?
en hoe kom je ervanaf ? Misschien staat er nog wat bruikbaars op hoofdluis.nl over wassen etc.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:01

Wassen en na 7 dagen weer want dan komen de eitjes uit die gelegd zijn.

Borstels, dekens alles mee wassen.

het beste is te scheren omdat je dan goed doordringt bij de vacht.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:26

hey hoi
Onze oude shet heeft ook altijd last van luizen erg vervelend. Het arme dier kun je ook niet gaan scheren ofzo met een 300 grams deken en haar dikke vachtje is het voor haar soms al wat koud. Wat ik me afvraag is wat voor spul de dierenarts jou heeft meegegeven. Die van ons zei namelijk dat er niks meer voor bestond wat gebruikt mocht worden ter bestrijding van luizen bij 'vee'. Daarom moest we gewoon wassen met luizen shampoo voor mensen en konden we die dure vlooien/luizen spray van honden en katten gebruiken. Zo'n wit met blauw vlesje. Daar gingen ze wel goed dood van maar omdat ze in zo'n slechte conditie is (is tegen de 30 heeft het met de gewrichten, licht astmatisch en slechte tanden) komen ze vaak terug. Ben dus erg benieuwd wat voor middel je hebt gebruikt. Bedankt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:57

paard en poetsspullen (en gebruiksspullen) wassen met Sebacil

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:03

Ik kreeg van mijn dierenarts een middel wat eigenlijk voor honden en katten was.
Daarmee gewassen, maar na een paar maanden waren de luizen weer terug.
Toen heb ik op aanraden van iemand op bokt veerust gebruikt (eigenlijk voor koeien), dat een paar keer herhaald en het was over. Dat is nu ruim een jaar geleden en de luizen zijn niet terug gekomen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:54

Helaas zag ik op mijn shet vandaag weer een luisje wandelen. Vorig jaar hebben ze het ook gehad en heb ik ze gewassen met neocidol, maar blijkbaar heb ik toch niet alle luizen weggekregen.
Ze hebben er nu nog geen 'last' van maar waar er één zit komen er vanzelf meer.
Ik ga eens opzoek naar dat veerust, misschien is dat makkelijker toepasbaar op die mege shettenvachten.

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:40

Er schijnt ook veeluis poeder te bestaan. Ik weet niet waar je het moet kopen. Waarschijnlijk bij een agrarische winkel... Onze shet heeft vorig jaar ook luis gehad en toen heb ik Sebacil van de DA "gekregen' (duur spul!!). Later had ik het er met iemand over en zij had veeluispoeder gekocht, veel goedkoper en net zo effectief.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:42

wij gebruiken nu gewoon frontline voor de honden en katten. Wordt ook aanbevolen door de paardenartsen. Het werkt goed en dood ook de eitjes.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:35

Veerust werkt ook goed Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:29

ik heb dit jaar ook dat poeder gekocht bij de ruiterzaak hie rin de buurt. heb het nog niet hoeven te proberen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:42

hier had er ook eentje luis en daar moest Frontline voor gebruikt worden, inderdaad vlo en teken spray voor honden en katten maar luis kwam nu ook op het etiketje te staan Lachen

shabbay, weet je het zeker dat het de eitjes dood? hier zei de DA van niet, en moest het wel herhaald worden omdat ze na ongeveer 2 weken weer uitkwamen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:42

maar hoe smeer je dat dan? vast niet 1 pipetje tussne de schouderbladne of wel

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:01

ik kreeg frontline van mijn veearts. één keer inspuiten en het was klaar, twee weekjes daarna nog een keer voor de neten en babies en voilá! en mijn pony had een vacht van hier tot tokio!

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:35

mijn tinker heeft 2 jaar achter mekaar luizen gehad.
ik heb frontline (vlooien spray) en een middel wat je bijna overal kan kopen bij fourage handels, paarden drogist, vee winkels enz. kan kopen dat is vee luis dat is ook voor koeien, dit allebei werkte erg goed.
borstels enzo kan je heel makkelijk even inspuiten met vlooienspray