Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Urielle schreef:Ik denk dat het er ook nog vanaf hangt of dit je beroep is of je hobby misschien?
Toevallig had ik het er begin van de week over: Ik rij voor een fokker en daar was de verzekeringsagent langs geweest. Als er iets gebeurde was die man aansprakelijk. Nou wil hij wel aansprakelijk zijn voor ongevallen met de paarden maar niet voor ongevallen met mij, dus werd er geadviseerd om een contract op te stellen waarin dus bepaald wordt dat wanneer ik van een paard kletter en in een rolstoel terecht kom, mijn verzekering niet de eigenaar van het paard aansprakelijk kan stellen.
Bij deze man rijden ook nog profs, die moeten hetzelfde contract tekenen. Dit was niet nodig als de paarden naar hun stal kwamen om zadelmak gemaakt te worden want dan vielen ongevallen met zowel ruiter als paard sowieso onder hun eigen verzekering.
IKbenEllen schreef:Voor zover ik weet de eigenaar. Schade aan derden valt onder de WA, schade aan het paard moet hij zelf verzekeren.
FloortjeM schreef:@urielle: zo'n contract kun je rustig opstellen, maar je komt er nergens mee. Als jij inderdaad die hoge dwarslaesie oploopt, heb je zo'n contract zó van tafel op grond van strijd met de wet, goede zeden, redelijkheid & billijkheid, de mogelijkheid voor de eigenaar om zich voor dit soort ongevallen te verzekeren. Jij kan je op dwaling beroepen, op misbruik van omstandigheden. Kortom: zo'n contract geeft schijnzekerheid.
Voor de professionals die voor hem rijden, geldt dat nog véél meer. Die zijn bij hem in dienst, en voor werknemers is dwingendrechtelijk bepaald dat je je aansprakelijkheid niet kan verleggen.
Dus: laat die fokker een nette verzekering afsluiten, dan is hij van het gelazer af. En krijg dat ongeluk maar liever niet!!!