Betrekking tot de aansprakelijkheid!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cemery

Betrekking tot de aansprakelijkheid!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 10:07

Hoe zit het met de aansprakelijkheid van een paard die nog niet is verzekerd.

Maar de eigenaar vraagt je het paard te trainen en uit te brengen in de sport. En het paard komt bij jou op stal te staan.

Wie is er verantwoordelijk en aansprakelijk voor schade ongelukken?

IKbenEllen

Re: Betrekking tot de aansprakelijkheid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:10

Voor zover ik weet de eigenaar. Schade aan derden valt onder de WA, schade aan het paard moet hij zelf verzekeren.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:11

De eigenaar is altijd aansprakelijk. Als er iets met jou gebeurd is de eigenaar verantwoordelijk, of het paard trapt een ander paard bijv. kreupel dan moet de eigenaar daar voor opdraaien. Een paard dat verzekerd is is alleen verzekerd voor als hij bijv. ongeschikt wordt voor het rijden of dood gaat. Schade dat gemaakt word door je paard wordt meestal door je WA vergoed.

cemery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 17:23

apart, want de verzekering zegt dat als je je paard ergens stalt dat diegene die ervoor moet zorgen het paard 'leent'.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:46

Het is erg moeilijk voor de verzekering om te bepalen wie er verantwoordelijk is in zo'n geval..
Maar de eigenaar is ten alle tijden verantwoordelijk al word deze elders gestald, de eigenaar is hiermee accoord gegaan...

(tenzij er iets zwart op wit is gezet dat jij de verantwoordelijke bent tijdens bezit van dit paard)

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:16

hangt er ook vanaf of jij er "wit" voor betaald krijgt.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:26

Bij een stuurfout van jezelf (lees: je stuurt hem expres op een auto af, of rijd buiten, zit achterom met iemand te kletsen en je paard neemt een hekje mee) ben jij aansprakelijk.

Bij een fout door gedrag van het paard, is de eigenaar aansprakelijk, of die nou verzekerd is of niet Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:05

Ik denk dat het er ook nog vanaf hangt of dit je beroep is of je hobby misschien?
Toevallig had ik het er begin van de week over: Ik rij voor een fokker en daar was de verzekeringsagent langs geweest. Als er iets gebeurde was die man aansprakelijk. Nou wil hij wel aansprakelijk zijn voor ongevallen met de paarden maar niet voor ongevallen met mij, dus werd er geadviseerd om een contract op te stellen waarin dus bepaald wordt dat wanneer ik van een paard kletter en in een rolstoel terecht kom, mijn verzekering niet de eigenaar van het paard aansprakelijk kan stellen.
Bij deze man rijden ook nog profs, die moeten hetzelfde contract tekenen. Dit was niet nodig als de paarden naar hun stal kwamen om zadelmak gemaakt te worden want dan vielen ongevallen met zowel ruiter als paard sowieso onder hun eigen verzekering.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:15

@urielle: zo'n contract kun je rustig opstellen, maar je komt er nergens mee. Als jij inderdaad die hoge dwarslaesie oploopt, heb je zo'n contract zó van tafel op grond van strijd met de wet, goede zeden, redelijkheid & billijkheid, de mogelijkheid voor de eigenaar om zich voor dit soort ongevallen te verzekeren. Jij kan je op dwaling beroepen, op misbruik van omstandigheden. Kortom: zo'n contract geeft schijnzekerheid.

Voor de professionals die voor hem rijden, geldt dat nog véél meer. Die zijn bij hem in dienst, en voor werknemers is dwingendrechtelijk bepaald dat je je aansprakelijkheid niet kan verleggen.

Dus: laat die fokker een nette verzekering afsluiten, dan is hij van het gelazer af. En krijg dat ongeluk maar liever niet!!!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:15

Urielle schreef:
Ik denk dat het er ook nog vanaf hangt of dit je beroep is of je hobby misschien?
Toevallig had ik het er begin van de week over: Ik rij voor een fokker en daar was de verzekeringsagent langs geweest. Als er iets gebeurde was die man aansprakelijk. Nou wil hij wel aansprakelijk zijn voor ongevallen met de paarden maar niet voor ongevallen met mij, dus werd er geadviseerd om een contract op te stellen waarin dus bepaald wordt dat wanneer ik van een paard kletter en in een rolstoel terecht kom, mijn verzekering niet de eigenaar van het paard aansprakelijk kan stellen.
Bij deze man rijden ook nog profs, die moeten hetzelfde contract tekenen. Dit was niet nodig als de paarden naar hun stal kwamen om zadelmak gemaakt te worden want dan vielen ongevallen met zowel ruiter als paard sowieso onder hun eigen verzekering.

Zo had ik het ook in gedachten. Wel apart dat hij niet aansprakelijk wil zijn. Mocht hij inderdaat dat contract opstellen zorg er dan wel voor dat hij jou verzekering betaald of dat je iig loonsverhoging krijgt. Jij maakt zijn paarden toch beter daar zou ie wat voor over moeten hebben. Je neemt een risico voor hem ddat moet hij dan maar betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:19

--> TAO

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:16

IKbenEllen schreef:
Voor zover ik weet de eigenaar. Schade aan derden valt onder de WA, schade aan het paard moet hij zelf verzekeren.

Niet de eigenaar is aansprakelijk, maar de BEZITTER (voor het aansprakelijkheidsrecht). Dat is wel een verschil. Meestal zijn dit één en dezelfde persoon. Het bezitterschap kan echter overgaan en het is in het geval van de topicstarster niet ondenkbeeldig dat zij als bezitter zou kunnen worden aangemerkt. Ik zeg het voorzichtig, want dit is nogal een grijs gebied en hierover is weinig jurisprudentie.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:17

FloortjeM schreef:
@urielle: zo'n contract kun je rustig opstellen, maar je komt er nergens mee. Als jij inderdaad die hoge dwarslaesie oploopt, heb je zo'n contract zó van tafel op grond van strijd met de wet, goede zeden, redelijkheid & billijkheid, de mogelijkheid voor de eigenaar om zich voor dit soort ongevallen te verzekeren. Jij kan je op dwaling beroepen, op misbruik van omstandigheden. Kortom: zo'n contract geeft schijnzekerheid.

Voor de professionals die voor hem rijden, geldt dat nog véél meer. Die zijn bij hem in dienst, en voor werknemers is dwingendrechtelijk bepaald dat je je aansprakelijkheid niet kan verleggen.

Dus: laat die fokker een nette verzekering afsluiten, dan is hij van het gelazer af. En krijg dat ongeluk maar liever niet!!!

Dit is redelijk correct weergegeven Slim

cemery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 11:56

Dat klopt ook wel, want in feite neem je de zorg van het paard over.
Jij hebt er dus de verantwoordelijkheid ook over.

t blijft een ingewikkeld onderwerp Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:12

Informeer even wat jouw AVP verzekeraar er van vindt. Beter van tevoren even afkaarten dan later gehannis. Het kan namelijk per maatschappij ook nog verschillen hoor en de ene doet nou eenmaal moeilijker dan de andere maatschappij.
Uiteraard zijn de maatschappijen waar ik voor werk altijd strikt maar fair! Haha!