Scheerpatronen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Scheerpatronen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 17:01

Hallo,

Marinde heeft al een echt berenvachtje (zoals elke jaar in de winter), maar normaal gesproken rond deze tijd zit ze korter in haar vacht. Na het rijden is ze al flink nat en het duurt erg lang voor ze wat afgekoeld/ opgedroogd is ook merk ik dat ze sneller aan het pompen is. Een aantal winters heb ik hierdoor helemaal niet kunnen rijden, de winter was voor Marinde 'vakantie'. Omdat ik deze winter toch eigenlijk wel wil doortrainen zat ik eraan te denken om haar te laten scheren. Dit zal de eerste keer zijn dat een van onze pony's geschoren wordt, mocht het doorgaan.
Ik ben op internet wat op gaan zoeken en kwam op een site met verschillende scheerpatronen.
Marin staat nu nog dag en nacht in de wei en heeft een ongevoerde regendeken op (om de winterharen verder wat tegen te gaan), de haren op haar hals zijn nog veel langer gegroeid.
Ik heb op een plaatje de zweetplekken aangegeven die mij opvielen; oa de hals, borst, flank, achterbenen, kruis..
Afbeelding
De zijkant van de rom is ook een deel nat.

Op de site met de scheerpatronen kwam ik tot het jachtmodel (wat aangepast zal worden naar westernmodel) en het dekenmodel. Omdat ze toch buiten staat wil ik haar benen en hoofd niet scheren.

Zou het een optie zijn haar te laten scheren? Aan de ene kant twijfel ik nog wel een beetje.
Zijn er misschien nog wat tips en/of adviezen (betreft het scheren van patronen dan hoor ik deze graag).

Marchador

Re: Scheerpatronen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 19:25

(Ik zie trouwens nu pas dat ik dit onder western algemeen verplaatst heb, dit hoort hier volgens mij niet. Ik Tem even).

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:38

Ik zou haar gewoon scheren. Vorig jaar heb ik mijn fjord ook voor het eerst geschoren. Alles kaal behalve haar benen en hoofd. Ze staat 24/7 buiten maar heeft gewoon de mogelijkheid om in stal te lopen. Het is mij echt zo goed bevallen. Mijn fjord was echt herboren die winter.

Dit jaar wou ik niet scheren, aangezien ik nog maar 3/4 dagen rijd in de week. Maar met deze vacht is ze al dood op na het rijden. Ze wordt dus weer geschoren. Vind het een prima idee Ja

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:59

ik scheer de mijne ook
het eerste jaar op de benen na helemaal kaal ,maar ze kreeg last van haar rug
vorig jaar heb ik een westernpadmodel haar op haar rug laten staan,ook de benen en helft van haar hoofd niet geschoren
dan blijft de rug lekker warm en kan ze toch met en deken overdag de paddock in.
Afbeelding

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 07:51

Sorry hoor, ik scheer al jaren paarden en rijdt al jaren western maar wat is in hemelsnaam een "westernmodel" met scheren ???
Heb ik nog nooit van gehoord.

Het beste is gewoon helemaal kaal. Dat is het mooiste en je ziet geen rare patronen.
De benen hebben niet veel spieren onderaan dus die kun je ook gewoon scheren.
Goede deken, eventueel met hals en ze kunnen gewoon buiten staan!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 07:53

Wie heeft het hier over een westernmodel? Verward

De TS geeft aan dat ze het topic op het verkeerde subforum heeft gezet en degene hierboven heeft het over een 'westernpadmodel' op de rug, wat IMO duidelijk te zien is: een hoekig stuk overgebleven haar op de rug in plaats van het 'rondje' bij paarden die met een Engels zadel worden gereden. Lachen

Anyway, ik verplaats dit topic even naar SV.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:18

ik heb bij mijn eigen paard het hoge streepmodel geschoren.
http://www.whoa.nl/scheren.htm

bevalt goed, en is bij dit paard niet lelijk vind ik zelf.
heb het ook ooit bij mijn fjord gedaan en toen leek hij net een poedel. hij had namelijke al een veel dikkere vacht waardoor die overgang erg duidelijk was. echt geen gezicht Clown maar wel praktisch
Laatst bijgewerkt door loulou op 24-10-06 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:18

Karin schreef:
Wie heeft het hier over een westernmodel? Verward

de TS Knipoog

Citaat:
wat aangepast zal worden naar westernmodel

waarschijnlijk bedoeld ze ook dat ze de een 'pad' op de ruig scheert. ipv de vorm van een dekje zoals op de voorbeeldsite

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 17:40

Bedankt voor de reacties.

Karin, in mijn eerste post had ik het inderdaad over een jachtmodel wat aangepast zal worden tot westernmodel. Zoals mirgino het dus eigenlijk heeft. Lachen (Gezien ik western met haar rijd en het jachtmodel een ronde ongeschoren plek op de rug heeft).

Het gaat me eerlijk gezegd niet om het mooie Bloos , maar wat fijn zal zijn voor mijn pony. Ze staat nog steeds dag en nacht buiten, en met de winter zal ze iedere dag buiten komen. Ze is nooit eerder geschoren geweest, ik weet niet of het problemen oplevert als ze nu ineens helemaal geschoren wordt (zoals benen, misschien krijgt ze het extreem koud?)?
Waar het mij om draait zijn de trainingen die ik deze winter toch eigenlijk wel wil doorzetten, in plaats van een winterstop te houden.

loulou, bedankt. die site had ik inderdaad ook gevonden met patronen Lachen
Dat was de aanleiding van dit topic, ik kwam er gewoon niet uit; "wel doen, niet doen, welk model is handig?"
Op het plaatje van het hoge streepmodel zie ik toch nog heel wat haar dat overblijft, goh hoe moet ik dit nu formuleren, als ik dat plaatje bekijk met het plaatje hierboven (de zweetplekken van mijn pony) zie ik dat de zweetplekken toch nog veel op het 'lange-haren-gedeelte-zitten' behalve op de hals, zou dit echt zo praktisch zijn gezien mijn pony zo erg nat wordt en snel buiten adem is? Het plaatje had ik eerder al gezien, maar kreeg er mijn twijfels bij. (Ik heb echt geen verstand van het scheren, dit was puur mijn gevoel dat riep) Lachen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:55

Marchador schreef:

loulou, bedankt. die site had ik inderdaad ook gevonden met patronen Lachen
Dat was de aanleiding van dit topic, ik kwam er gewoon niet uit; "wel doen, niet doen, welk model is handig?"
Op het plaatje van het hoge streepmodel zie ik toch nog heel wat haar dat overblijft, goh hoe moet ik dit nu formuleren, als ik dat plaatje bekijk met het plaatje hierboven (de zweetplekken van mijn pony) zie ik dat de zweetplekken toch nog veel op het 'lange-haren-gedeelte-zitten' behalve op de hals, zou dit echt zo praktisch zijn gezien mijn pony zo erg nat wordt en snel buiten adem is? Het plaatje had ik eerder al gezien, maar kreeg er mijn twijfels bij. (Ik heb echt geen verstand van het scheren, dit was puur mijn gevoel dat riep) Lachen

ik denk dat je dan toch beter voor het jachtmodel kunt gaan.

ik vind idd ook dat er nog best veel vacht overblijft bij het model wat ik nu heb. maar mijn paard had eigenlijk maar een hele dunne vacht en is dus nog redelijk snel droog. vond het zelf een twijfelgeval of ik hem zou scheren of niet. heb uiteindelijk toch besloten om hem gedeeltelijk te scheren.
ook is het het eerste jaar dat ik hem scheer en hij staat 24/7 buiten en ik wil even aankijken hoe dat gaat aangezien hij niet zoveel vet op zijn lijf heeft.

heb je zelf een scheermachine of moet je huren?
anders kun je ook eerst een model kiezen waarbij je wat minder wegscheert en als dat niet bevalt alsnog meer wegscheren. (maar ik heb natuurlijk makkelijk praten met een eigen machine)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:16

Oeps, blonT... Blond Had de eerste post drie keer doorgelezen en daarbij dus drie keer over het woord 'westernmodel' heen gelezen. Bloos

Maar je bedoelt dus idd hetzelfde als in het voorbeeld van Mirgino, dan is dat iig duidelijk. Ja