Kan een paard in een depressie raken ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke_Cunna

Kan een paard in een depressie raken ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 09:35

Hoe sta jij tegenover deze vraag?

Ik vraag het met al een tijdje af!
Ik heb een Z springpaard verzorgt die eerst een dood piertje was.
Naarmate de tijd vertreek werd die steeds levendiger omdat ik dr dagelijks mee bezig was.
Toen we voor ons gevoel lekker reden, kreeg het arme diertje koliek en stierf. Verdrietig

Ben een jaar geleden begonnen met het verzorgen van een D pony die ook heel sip in een weitje stond. En ook bij haar begonnen de oogjes te stralen en werd ze vrolijker en nu nog hinnekt ze iedere keer als ik aankom, ga poetsen etc ontzettend lief dier.

Sinds ongv 4 maand verzorg ik ook een haflinger die eerst enorm dik was en van eten houd!
Maar de afgelopen 2 weken heeft ze hoog gras tot haar beschikking en je zou denken dat vind ze heerlijk! Maar als ik kom staat ze in een hoekje in de paddock [waar ze uit kan naar de wei] met haar hoofdje naar beneden, ik roep haar en ze komt vrolijk naar me toe.
Wandel ik vervolgens naar dat hoge gras komt ze al galopperend en bokkend erachteraan en gaat als een gek staan grazen. Loop ik weg naar de paddock loopt ze weer achter me aan en gaat ze staan kroelen...
Is allemaal leuk enzo dat ze zo op me reageert maar als ik haar zie grazen staat ze op het meest kale plekje van de wei. Net alsof ze weet baasje doet moeite mij slank te maken dan zou ik haar maar helpen...

Kan een paard in een depressie raken?

Blon_D

Re: Kan een paard in een depressie raken ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:21

Wij hebben op stal 7 paarden staan waarvan er 2 volledige aandacht krijgen. de rest zijn paarden die aan ons gegeven zijn omdat de eigenaar er hals over kop van af moest.
We hebben een kwpn merrie genaamd rohan een gribaldi.. heeft m2 dressuur gelopen echt een paard dat geen vlieg kwaad doet.

Toen ze net bij ons op stal kwam was ze bloedmooi om te zien.. ze staat nu een jaar of 2 bij ons gaat dagelijks de weide op met vriendjes maar meer niet.
Mij valt het gewoon op dat de merrie in kwestie in een sleur zit nu eer gister was ik haar aan het poetsen in dr stal en wilde ze niet voor de deur weggaan..ik kon de stal dus niet uit terwijl ze normaal gesproken netjes aan de kant gaat.
Ik denk dat een paard dat met veel aandacht is opgegroeid en dan van de een op de andere dag wordt `afgeschreven` op een gegeven moment wel de aandacht gaat missen..

Laukje heb ik eind december afscheid genomen, geprobeert dr uit mijn hoofd te zetten maar dit ging niet.
Toen ik augustus dit jaar op stal aan kwam en floot kwam mevr vanuit 2 hectare achteruit de weide aan gegalopeert hinnekend en alles.. dus ze missen het iig wel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:44

Afhankelijk van het paard heeft het wel of niet geven van een taak de uitwerking dat een paard op een gegeven moment erg duf wordt. Je doet gewoon niet ieder paard een plezier met een pensioen als hij zijn hele leven lang heeft gewerkt.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:12

Cassidy schreef:
Afhankelijk van het paard heeft het wel of niet geven van een taak de uitwerking dat een paard op een gegeven moment erg duf wordt. Je doet gewoon niet ieder paard een plezier met een pensioen als hij zijn hele leven lang heeft gewerkt.

neem mijn allerliefste vzpaard rambo. 30 jaar, Z2 bij de paarden gelopen, hele carriere achter de rug Lachen
werd op pensioen gezet. werd lusteloos, dof in de ogen,kreeg kwaaltjes en stond zielig in een hoekje.

toen namen ze hem mee naar de hoefsmid waar een DA bijzit. die pakte een zadel en keek hoe rambo reageerde. hup: hoofd omhoog! 'jaaa'! bleek dat het gewoon te zijn. ik vind het wel vindingsrijk van die DA.

dus toen kwam ik. dit is 6 jaar geleden, en ik hou zoveel van hem, en hij van mij. we werken heel hard, hebben les, en hij ziet er super uit!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 08:27

er zijn wel paarden die depressief kunnen raken. Het paard van een vriendin van mij heeft bijvoorbeeld wel eens een winterdepressie gehad. die voelde zich toen in de stal het lekkerst. (dat worodt winterdepressie kwam overigens van de veearts)
En inderdaat zoals Milo zegt. De meeste paarden worden veel minder gestrest als ze aan het werk worden gezet. dat vinden ze leuk. Zeker als ze dat al op hoog niveau en op hoge intensie hebben gedaan

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:04

ik denk het wel.. vooral bij paarden die alleen staan en niet genoeg aandacht krijgen en niet genoeg afwisselende dingen doen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:24

zigomar17, staan die paardjes (en nu die Haf)allemaal alleen toevallig? Paard is een kuddedier en het kan ook zijn dat ze gewoon eenzaam is en dus dol is op elke aandacht die ze krijgt.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:12

ik denk het wel, vorig jaar bijv heeft mn verzorgpaardje een tijdje echt niet lekker in zn vel gezeten en kreeg opeens last van zn rug enzo, maar nu gaat het weer geweldig met hem. Volgens mij kan een paard dus wel in een depressie raken, net als mensen

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 13:56

cissy schreef:
zigomar17, staan die paardjes (en nu die Haf)allemaal alleen toevallig? Paard is een kuddedier en het kan ook zijn dat ze gewoon eenzaam is en dus dol is op elke aandacht die ze krijgt.

Die haf staat niet alleen, maar samen met een oude merrie en een veulentje.
Op dit moment eet ze weer als normaal, en zit ze nog steeds lekker in haar velletje Knipoog

regientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:50

als ik de fries 4 dagen achter elkaar alleen maar in bak zou gaan rijden word het er niet beter op! dan merk je dat hij minder zin heeft!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:24

Ja onze Hercule wordt altijd erg depressief als ik op vakantie ben of een langere tijd niet voor hem kan zorgen. Ook al ging hij vroeger twee jaar in de kudde omdat ik mijn bedrijf moest starten, hij viel zo enorm af en had zo'n heimwee dat ik expres voor hem naar Frankrijk ben gegaan om hem te rijden en te bezoeken. Je zag hem na paar dagen opknappen en weer gaan eten. Daarna ging het beter toen hij besefte dat ik niet voorgoed uit beeld zou zijn.
TEgenwoordig gaat hij met zijn merrie naar mijn vriendin, je ziet hem gewoon veranderen daar in een paard dat alleen maar gaat vreten en zich totaal afsluit voor alles en iedereen. Ooit toen we zes weken in NL waren zei de man van mijn vriendin die smid is, dat ik maar gauw terug moest komen want dat het slecht met Hercule ging van de heimwee.
Als hij thuis is zie je hem weer veranderen. Hercule wordt door mijn man gereden en al lang niet meer door mij. Onze band is gewoon heel erg sterk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:30

Ik herken het ook...inderdaad veel bij paarden die minder aandacht krijgen..merk dat veel paarden het leuk vinden om te werken.

AMBERRTJEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 01:11

Zeker!!!! Mijn paard kan met weinig andere paarden tot dat hij eindelijk een vriendje kreeg, ze konde niet meer zonder elkaar. Zo erg dat als ik zou verhuizen het baasje van het andere paard mee zou gaan(moeten) haha en andersom! Helaas is dat paard op een veel te vroege en verschrikkelijke manier overleden. Daardoor werd Marnix heel depressief, hij was heel triest, zielige blik een eindeloze blik, chagrijnig, nergens zin in en heel bang. Ook werd zijn huis slecht en werd hij kaal. Hij ging van alles mankeren. Het werd zo erg dat ik hem heb verplaatst naar een andere plek een andere wei en een oud vriendinnetje van hem. Een nieuw begin. Hij is nu nog steeds niet oke er mee maar langzaam gaat het steeds een beetje beter. Inmiddels speelt dit al vanaf augustus. Arme dieren, helaas kunnen we ze niets vertellen en zij niet aan ons