Sporen omdat je te lang bent?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Sporen omdat je te lang bent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 07:47

Ja, weer een vraag over sporen ik weet het maar kan in de oude topics geen duidelijk antwoord vinden en ben er toch benieuwd naar.
Ik rij sinds heel kort een haflingertje bij wat allemaal hardstikke leuk gaat, maar het is een vrij luxe haflingerte en ik heb lange benen en kom er dus een eindje onderuit.. ik vind dit niet erg, alleen merk met rijden dat ik soms mn beenhulpen niet duidelijk kan geven, behalve als ik mn been helemaal optrek wat nou ook niet bepaald lekker rijdt.
Dus zat ik zo ineens te denken aan sporen, om er toch goed bij te kunnen.
Ik heb een stille beenligging en weet met sporen om te gaan, en het is dus echt om toch goed mn beenhulpen te kunnen geven en daarbij ook nog recht kan blijven zitten.

Ik rij maar 1 of 2 keer per week op deze pony, als ik nou met sporen zou gaan rijden (in overleg met de eigenaresse uiteraard!) hebben de ruiters van de andere dagen die zonder sporen rijden daar dan last van?

Groetjes Anne

BrankaZ

Re: Sporen omdat je te lang bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 09:29

Correct me if I'm wrong... Maar volgens mij drijf je toch echt aan met je kuiten i.p.v. je hielen/hakken. En als je het redt om met een spoor wel de buik van het paard te halen lijkt het mij dus dat jouw kuiten wel tegen het paard liggen. Vraag mij dus af wat het nut van een spoortje in jouw geval is? Maar goed, kan het uiteraard verkeerd begrijpen Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:00

Als je met een spoortje alsnog wil doorkomen, lukt dat alleen als je alsnog je voeten optrekt.

Denk er goed om de hulpen te geven met je kuiten. Krijg je geen voldoende reactie kun je dat altijd compenseren met een zweephulp..

Anouk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:05

BrankaZ schreef:
Correct me if I'm wrong... Maar volgens mij drijf je toch echt aan met je kuiten i.p.v. je hielen/hakken. En als je het redt om met een spoor wel de buik van het paard te halen lijkt het mij dus dat jouw kuiten wel tegen het paard liggen. Vraag mij dus af wat het nut van een spoortje in jouw geval is? Maar goed, kan het uiteraard verkeerd begrijpen Knipoog

mee eens

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:19

Bij mijn vorige verzorgpony waren mijn benen ook veel te lang. Ik reed (meestal) met een spoortje, maar dan dus wel met een zwanenhals omdat ik er anders gewoon niet bijkwam Knipoog

Een zwanenhalsje zou voor jou dus een oplossing kunnen zijn Lachen

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:16

Zoals drowning al zegt, een zwanenhalsspoortje. Die staan iets naarboven zodat je er beter bij kunt met je benen.
Zo lang jij ze netjes gebruikt, zouden andere ruiters er geen last van hebben als jij ze gebruikt.

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:05

je kan alsnog die nieuwe hele botte, zwanenhals spoortjes kopen, zou het geen sporen noemen..

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 07:17

ik zit ook een beetje met zo'n probleem. Maar het ergste is, dat m'n verzorgpony niet goed naar mijn been luisterd. Met m'n stemhulp en zweep werkt het soms wel maar ook niet altijd, en ga heus niet de hele tijd zitten schreeuwen/tikken. Dus ik ben bezig om veel overgangen te rijden zodat ze toch beter luisterd op mijn beenhulpen, maar ik moet ook best hard aandrijven anders luisterd ze echt niet .
Maar als je het met sporen zou doen dan worden ze lijkt mij steeds harder voor het been, en je zit er dus ook mee dat je niet bij de pony komt met die sporen.

LindY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:36

met sporen lijkt me dan nog niet dat je er goed bijkomt..
en anders kan je er een zweepje bijhouden een zachte tik op schouder geven als het niet duidelijk is.. al lijkt me dit ook niet de beste optie.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:39

ik rij ook op een kleinere pony, maar die reageert wel op mijn been, en ik denk dat je zoals hierboven al is genoemd gewoon geen reactie met je zweepje erbij.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:42

LindY_ schreef:
met sporen lijkt me dan nog niet dat je er goed bijkomt..
en anders kan je er een zweepje bijhouden een zachte tik op schouder geven als het niet duidelijk is.. al lijkt me dit ook niet de beste optie.

ik denk dat ik het hier ook wel mee eens ben,
al is het, naar mijn mening, niet zo slecht om met spoor te gaan rijden. Misschien heb je dan wel de kans, als je ze dan na een tijd niet meer gebruikt het wel vervelender zal worden..

een zweep erbij vind ik ook een goed idee, maar is niet altijd even prettig

zelf heb ik ook lange benen en als ik dan op een kleiner paard moet rijden, denk ik ook wel eens dat het makkelijker zou zijn..
of je moet gewoon je beugels ietsje korter maken.. maarja alleen als dat kan (ik rijd namelijk ook nog met erg lange beugels Lachen )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:43

ik rijd met mijn 1.52 op een pony van 1.16, en zelfs bij hem komen mijn hulpen nog door terwijl ik er toch ook een eindje onderuit steek. Geen spoor nemen maar je pony beter africhten Lachen anders kom je toch in een straatje zonder eind. sporen zijn een verfijning van de hulpen, niet om aan je pony te kunnen omdat hij niet reageert op je gewone hulpen, voordat je met een spoortje gaat rijden moet je paard eerst goed aan de hulpen zonder sporen staan.

beugels een beetje korter maken heft weer invloed op je houding waardoor je uit evenwicht gaat raken. Dat zou ik dus net niet doen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:51

Jaa daar heb je ook wel weer gelijk in Pharagirlke

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:55

Je drijft inderdaad met je kuiten en als je pony niet reageert op je beenhulp moet je wat strenger worden.

Niet 100 keer drijven maar dan één keer een duidelijke hulp.

Als je alles goed onder controle hebt kun je zwanen hals sporen gebruik om je hulpen minder zichtbaar te maken.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:55

Ik rijd met mijn 1 meter 80 ook op een haflinger van 1 meter 46. Ik kom ook een best eind eronder vandaan (het kan en misstaat niet) Ik kan alles zonder spoortje.. (wijken, sb, netjes been geven) je doet het alles als het goed is met je kuiten, anders gaat er iets fout Clown

LindY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:57

even in profiel gekeken.. ik vind het er gewoon super normaal uitzien!