[HAR] Paard zweet heeft het erg snel/vaak warm..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

[HAR] Paard zweet heeft het erg snel/vaak warm..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 20:31

Ik kon zo snel geen beter onderwerp bedenken! Knipoog

Maar ik heb d'r nu nog niet echt een dek op, maar ik vind het toch wel fris worden. Af en toe 's nachts toch maar een zomerdek op, dat gaat 's nachts goed, maar zodra die er te lang op ligt zweet ze alweer! En dat is ook zo na het rijden, ik laat d'r liever toch niet zomaar zonder dek op stal staan als ze flink bezweet is, dus dan doe ik d'r een dek op, en ga ik de volgende rijden, maar als ik dan terug kom is ze alweer helemaal nat, maar dan dus niet meer van het rijden, maar doordat ze het zo warm heeft door die deken!

Bestaat er een deken die dus niet echt warm is, maar wel zorgt dat het lichaam niet te snel afkoelt? Knipoog

gootje12

Re: [HAR] Paard zweet heeft het erg snel/vaak warm..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 01:44

volgens mij een fleecedeken of een ademende deken.Probeer eens een overgangsdeken.Of scheer je paard,dan ben je van het zweten af.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 01:59

Dit is zeer interessant:
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... n/kou.html

Citaat:
Mijn paard heeft het koud, want ik heb het koud. Of niet?
Omdat onze voorvaders uit Centraal-Afrika afkomstig zijn, waar de natuurlijke selectie zij die best de warme temperaturen konden verdragen bevoordeligde, ligt ons energie-neutraal bereik tussen +10 en +30° C. Paarden daarentegen stammen af uit noordelijke, hogergelegen streken, waar extreme koude een compleet andere uitdaging om te overleven vormt. Hun comfortzone ligt tussen +16 en -8 °C (andere cijfers spreken zelfs van -15 en 10 °C).

Geen wonder dat je paard geniet van weer dat in jouw ogen killig lijkt. Het menselijk lichaam is gebouwd om warmte af te geven, terwijl dat van een paard gebouwd is om warmte te produceren en te behouden. Het is allemaal kwestie van lichamelijke adaptatie.

En deze is ook zeer boeiend:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm

Kortom: met deze temperaturen hebben mijn paarden nog geen deken op.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:14

Je geeft zelf aan dat je paard het veelste warm heeft. Door er nog eens een deken op te gooien kan het lichaam helemaal niet op een normale temperatuur komen, waardoor je paard nog erger gaat zweten.
Dus gewoon geen deken op doen.