Waarom bijt een paard zomaar?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Abehendray

Waarom bijt een paard zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 19:18

Ik heb sinds 5 weken een hele lieve verzorgFjord. Ik geef erg veel aandacht aan haar, en ik kan aan haar merken dat ze me graag mag. De afgelopen week, heeft de eigenaresse iets minder aandacht aan haar Fjord besteed dan normaal, ivm haar werk enz, en ik heb best veel aandacht aan Mandy (de Fjord) besteed. Normaal gesproken doet de eigenaresse dat ook, maar zoals ik al eerder zei door haar werk enzo deze week wat minder. Wat gebeurd er nou vandaag. Ze had gereden en ging goed enzo heel braaf verder, zet haa terug op stal, en doet de zweetdeken even om. Even later haalt ze de zweetdeken er weer af, en ineens bijt Mandy haar volop in haar arm, ze viel gewoon aan zeg maar.
Nu zei iemand op stal al, van misschien dat ze op de 1 of andere manier jaloers is ofzo, omdat ze net wat minder aandacht heeft gegeven. Is dit het geval, of kan er misschien wat meer aan de hand zijn?
Ik was er zelf niet bij, ik was net weg, en ze zei al dat ze helemaal niet goed werd door de pijn, ze moest gewoon gaan zitten.

Wie kan hier antwoord opgeven?
Alvast bedankt!

Groetjes Suzanne

Cassidy

Re: Waarom bijt een paard zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 12:12

Hoe lang heeft de eigenaresse het paard al? Is het een dominant paard? Bijten is hoe dan ook ongewenst, en een beetje chagerijnig gedrag voor het rijden, als ze een tijdje wat minder heeft gedaan, vind ik bij mijn eigen merrie ook. Maar na het rijden is dat er bij die van mij meestal uit.

Sommige paarden kunnen heel raar uit de hoek komen. Het kan een characterprobleem zijn, of een structureel probleem (gebrek aan dominantie van de eigenaar) of een medisch probleem zoals een tumor in de hersenen. Ik geloof niet in jaloezie, en paarden zijn niet in staat zo complex te denken (heb lekker gelopen, maar vorige week minder aandacht gehad, ze verdient een straf, dus ik ga lekker bijten)

Iig had dit paard ongenadig gestraft moeten worden. Wat waarschijnlijk niet is gebeurd omdat de eigenaresse genoeg aan zichzelf had. Hou iig rekening met het feit dat ze dit ook bij jou kan flikken, en straf haar dan ongenadig af.

Abehendray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 12:57

Cassidy schreef:
Hoe lang heeft de eigenaresse het paard al? Is het een dominant paard? Bijten is hoe dan ook ongewenst, en een beetje chagerijnig gedrag voor het rijden, als ze een tijdje wat minder heeft gedaan, vind ik bij mijn eigen merrie ook. Maar na het rijden is dat er bij die van mij meestal uit.

Sommige paarden kunnen heel raar uit de hoek komen. Het kan een characterprobleem zijn, of een structureel probleem (gebrek aan dominantie van de eigenaar) of een medisch probleem zoals een tumor in de hersenen. Ik geloof niet in jaloezie, en paarden zijn niet in staat zo complex te denken (heb lekker gelopen, maar vorige week minder aandacht gehad, ze verdient een straf, dus ik ga lekker bijten)

Iig had dit paard ongenadig gestraft moeten worden. Wat waarschijnlijk niet is gebeurd omdat de eigenaresse genoeg aan zichzelf had. Hou iig rekening met het feit dat ze dit ook bij jou kan flikken, en straf haar dan ongenadig af.

bedankt voor je reactie Lachen
de eigenaresse heeft haar nu anderhalf jaar. ze heeft nog nooit verder gemeen gedaan, zelfs bokken komt niet in haar woordenboek voor. gisteren hadden we het er toevallig nog over van.. mandy (de pony) en bijten en bokken komt niet in haar woordenboek voor. hadden we beter niet kunnen zeggen. ik heb wel elke dag gereden en ik heb verder niks aan haar gemerkt, de eigenaar ook niet.
ze is inderdaad niet afgestraft, omdat de eigenaar helemaal niet goed werd, ze had geluk dat iemand er net aan kwam, die moest helpen om haar overeind te krijgen. ik ga er zo heen, en ik ga haar nu extra goed in de gaten houden.
alsnog bedankt voor de reactie!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:02

Mijn paard doet het ook maar soms ook een tijd weer niet, als zijn eten niet snel genoeg komt wil hij ook nog wel eens bijten.Ik heb een dikke fleece jas aan en die beschermt mij,maar soms voel ik het aankomen en dan ga ik snel op zij en dan waarschuw ik hem.Een tik geven werkt niet want hij is kopschuw.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:23

Op momenten dat je het aan voelt komen moet je hem raken waar je maar kunt raken, niet alleen op zijn hoofd. Een trap onder zijn waarde derriere met de wreef van je voet, geef hem de indruk dat je hem levend vilt. Blijf daarna niet boos, ga gewoon weer je gang. Bijten, trappen ed is een BIG NONO.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:56

Bijten is sowieso ongewenst gedrag! En dient gecorrigeerd te worden.
Ik merk het heel goed bij mijn eigen paard: als ik een paar dagen wat minder tijd voor hem heb gehad dan durft hij ook wel eens happerig te worden. Bijten doet hij niet, zo slim is hij ondertss wel geworden, maar hij durft wel eens dreigen. Zodra hij ook nog maar aanstalten maakt om te dreigen, corrigeer ik hem. Meestal is een duidelijke en scherpe "neen" voldoende.
Als ik dan wat meer met hem ben bezig geweest dan is dat happerige gedrag ook weg. Het is echt een paard dat dagelijks wat te doen moet hebben anders verveelt hij zich stierlijk en wordt ie vervelend.
Ik zou dus beginnen met duidelijke grenzen te stellen. Als je paard die niet nakomt, mag je gerust eens een tik geven hoor.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:43

Eventueel een zweep meenemen.
Ik ben zelf geen held met een paard een trap verkopen. Hij is 1.74 en tegen benen aantrappen vind ik zelf een walgelijk idee, als ik met mijn been bij mijn buik moet zitten om hem te raken kan ik, buiten dat het er belachelijk uit ziet, nauwelijks raken. Ik zou dus gewoon een zweep in de hand nemen op zo'n moment.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 18:28

Waarom ze zomaar opeens kunnen bijten is mij ook niet helemaal duidelijk. Mijn paard heeft een poos geleden ook iemand gebeten, terwijl die een halster omdeed. Gelukkig was dit een snelle dame en die heeft 't ook flink afgestraft! Bij mijzelf heeft ze het ook een keer geprobeerd, toen heeft ze flinke schop gehad waar ik ze kon raken. Klinkt heel gemeen, maar daarna was 't wel over. Ik heb er geen last meer van gehad (al ruim een jaar niet meer). Ik kan me goed voorstellen dat je er zo van onder de indruk bent dat je niet meteen kan reageren, zeker als je het helemaal niet verwacht.

Over belachelijk uitzien gesproken, ik had na mijn "trap" zelf mijn spieren helemaal verrekt Koe Bleek dat ik toch niet zo lenig ben.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:06

He, wat vervelend!!
Mijn paard wordt ook direct stevig aangepakt als hij zoiets zou proberen. Jammer dat het dit keer zo hard was en dat het niet lukte..
Heeft het paard ook niet voordat ze beet kleine signalen afgegeven, voor mensen kunnen die soms nagenoeg ontzichtbaar zijn..
Ik kan me haast niet voorstellen dat ze ineens zin kreeg in een hapje, naief misschien, maar ik vind het raar.
Die van mij hebben ook wel eens hun dag niet, of iets dergelijks, maar dat kan ik direct merken..
Jammer, maar pak haar aan hoor, hoezeer ze haar dag niet kan hebben, bijten mag je nooit tolereren, ook al heeft het paard en een reden voor!!
Mijn jaarling heeft wel eens naar mij getrapt en ik heb haar direct iets achter haar kont aan gegooid, al doe ik mijn schoen uit, als ik maar iets heb om haar flink mee te raken!!
Veel succes ermee, groetjes Esther..

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:11

nou alles is al gezegd.. nee mijn paardjes weten dat het 1 x doen 10 x boem is... en ik d8 dat ik de enige gek was die zelfs dr schoen uit deed om te gooien Tong uitsteken al gooi ik altyd mis en moet ik vervolgens 20 meter door de modder op een sok om mn schoen weer te halen...zucht... hahaha

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:34

ik denk wel degelijk dat paarden jaloers kunnen zijn, maar zo complex denken ze niet..
als iemand 2 paarden heeft en op dat moment aandacht geeft aan de een, zal de ander toch ook gaan klieren?
en het komt vaak genoeg bij ons op de manege voor dat als een verzorger/eigenaar op vakantie is geweest en terug komt dat dat paard dan heel lelijk doet in het begin.
alsof ze willen zeggen van "hoe durf je me in de steek te laten"
of misschien wilde dat paard een nieuwe meting wie de baas is..

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:11

Even een onschuldig vraagje.. Maar geven jij of de eigenaresse na het rijden vaak een beloning in de vorm van eten? Want dat zou dan weleens het probleem kunnen zijn.
Ik geloof niet dat dit paard gewoon echt zomaar uit het niets keihard bijt, daar moet een reden voor zijn.

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 00:16

ik ben 2 jaar geleden op vakantie geweest zonder mijn paard
toen ik terug was het eerste wat hij deed was even bijten in mijn arm en boos kijken (en dat doet hij zelden, boos kijken)
hij deed het niet hard maar ik had echt het idee dat hij kwaad was dat ik weg was geweest
ik had ook van verschillende mensen gehoord dat hij erg rustig was toen ik weg was, terwijl hij normaal redelijk druk is
wat zou er toch in die hoofdjes omgaan
konden ze maar praten Haha!

greetz kelly Pling

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 00:25

Ik denk dat het met opvoeding te maken heeft. Mijn beide paarden hebben in 10 jaar nog nooit iemand gebeten. Nog niet eens een poging tot! De enige paarden die ik ken die bijten die stonden op de manege waar ik als klein meisje reed.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:45

Ik ben van mening dat een paard altijd waarschuwingen geeft voor hij zal bijten. Soms kunnen deze waarschuwingen niet altijd heel duidelijk zijn. Een zwaai met de staart, oren naar achteren, neus opgetrokken, dat soort dingen kunnen je zo ontglippen. Als je paard je duidelijk probeert te maken dat je hem aanraakt op een plek die hij niet fijn vind, in zijn ruimte staat zonder dat je hiervoor toestemming hebt gevraagd (ja dit is naar mijn idee een wederzijds respect) en je negeert deze waarschuwingen, dan is het voor een paard een logisch gevolg dat hij je bijt. hij heeft je immers gewaarschuwd.
Niet dat het daarmee jouw schuld is, maar wellicht had je (of hier dan de eigenaar) het wel kunnen voorkomen, door goed op de kleine signalen te letten.

de enige keren dat een paard niet waarschuwt is als er sprake is van levensgevaar (vanuit zijn oogpunt).