Zelf ben ik niet van het verdoven. Heb regelmatig paarden geschoren die onder de verdoving stonden en ik moet zeggen, die paarden zijn over het algemeen gevaarlijker dan een niet verdoofd paard. Een paard wat verdoofd is heeft de zelfde angst maar is ongecontroleerd met zijn bewegingen. Hierdoor kan het zelfs gebeuren dat ze zich zomaar laten vallen met alle gevolgen van dien...... Heb ooit een draver moeten scheren en die was een gevaar voor zichzel na de verdoving. Hij had nog steeds dezelfde angst als zonder een verdoving maar werd levensgevaarlijk vanwege zijn slechte coördinatie!
Ook bestaat de kans dat je paard gaat staan zweten, als je dan wilt scheren kan dat dus niet want een natte vacht valt bijna niet te scheren. Het doet bij een paard zeer als je probeerd vochtige haren te scheren.
Zelf zou ik je paard gewoon een paar keer in de buurt laten staan waar andere niet angstige paarden worden geschoren. Zo leert ze dat het allemaal niet eng is. Ook zou ik haar laten scheren door iemand met ervaring en die rust uitstraalt en haar op haar gemak kan stellen. Voor de zekerheid kan je haar, als ze het eng vind een praam omdoen, maar ik zou het echt eerst zonder proberen.
Eén ding heb ik wel geleerd, als een paard echt verschrikkelijk angstig is zou je je moeten afvragen of het alle stress en angst wel waard is om je paard hierdoorheen te laten gaan.......
Succes met scheren!