jong paard voor het eerst scheren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tweetty

jong paard voor het eerst scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 12:12

ik kon hier nog geen topic over vinden , dus vraag ik het toch maar.
Ik wil mijn 4 jarige valk merrie scheren, nu is het echt een zeikerd en vind ze een klein scheerapparaat al eng dus ik ben bang dat ze helemaal gek wordt van een grote! wat zal ik doen: haar meteen wat kalmerends geven of het eerst proberen met het risico dat ze compleet in de stress raakt. En wie heeft er tips voor het scheren van een jong paard?

gootje12

Re: jong paard voor het eerst scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 22:24

gewoon beginnen,vaak wennen ze er gauw aan.Ik heb pas op een handelsstal geschoren en daar waren ook 4-jarigen ,maar ze waren even bang ,maar dat hield gauw op.Alleen voor het hoofd had ik de praam nodig.Ik probeer het zoveel mogelijk zonder verdoving te doen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:49

Zorg dat je iemand in de buurt hebt die bijv. bij haar hoofd kan staan en haar belonen als ze rustig blijft. Meestal is het alleen het geluid, ik zou lekker blijven praten. En vooral niet zelf gestressed en gespannen doen, en zoals gootje zegt..gewoon beginnen en doorgaan...

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:38

Ik heb er vandaag weer èèn gehad ,die stond te piafferen terwijl ik aan het scheren was.daar wordt het niet echt makkelijker van.Maar het is weer helemaal gelukt,en zonder verdoving.Alleen bij de oren moest de praam er even aan te pas komen.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 02:36

sommige mensen willen graag heel blijven terwijl ze scheren Knipoog

ik zou het even proberen..
kijken of je het met een praam kan oplossen en zorgen dat je een spuit sedelin klaar heb liggen voor het geval dat..

ik was altijd van het zonder verdoving en praam maar heb vele klappen gehad, maar vorig jaar zo;n nare..
ik pas voortaan wel op!

je eigen veiligheid gaat voor!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 07:14

Ik heb vorig jaar mijn vorige merrie voor het eerst geschoren..
Ze was toen 5 jaar. Heb eerst mijn andere merrie gedaan, waarvan ik wist dat ze rustig zou blijven, en haar er naast gezet, om aan het geluid te wennen. Daarna die 5 jarige dus gedaan, en dat ging super! Ze bleef echt heel netjes staan.... Maar als je bang bent dat ze in de stress schiet zou ik dr gewoon verdoven. Als ze raar gaat doen en zich zelf verwond heb je er voor de volgende keer ook niets aan.......

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:27

Zelf ben ik niet van het verdoven. Heb regelmatig paarden geschoren die onder de verdoving stonden en ik moet zeggen, die paarden zijn over het algemeen gevaarlijker dan een niet verdoofd paard. Een paard wat verdoofd is heeft de zelfde angst maar is ongecontroleerd met zijn bewegingen. Hierdoor kan het zelfs gebeuren dat ze zich zomaar laten vallen met alle gevolgen van dien...... Heb ooit een draver moeten scheren en die was een gevaar voor zichzel na de verdoving. Hij had nog steeds dezelfde angst als zonder een verdoving maar werd levensgevaarlijk vanwege zijn slechte coördinatie!

Ook bestaat de kans dat je paard gaat staan zweten, als je dan wilt scheren kan dat dus niet want een natte vacht valt bijna niet te scheren. Het doet bij een paard zeer als je probeerd vochtige haren te scheren.

Zelf zou ik je paard gewoon een paar keer in de buurt laten staan waar andere niet angstige paarden worden geschoren. Zo leert ze dat het allemaal niet eng is. Ook zou ik haar laten scheren door iemand met ervaring en die rust uitstraalt en haar op haar gemak kan stellen. Voor de zekerheid kan je haar, als ze het eng vind een praam omdoen, maar ik zou het echt eerst zonder proberen.

Eén ding heb ik wel geleerd, als een paard echt verschrikkelijk angstig is zou je je moeten afvragen of het alle stress en angst wel waard is om je paard hierdoorheen te laten gaan.......

Succes met scheren!